نکاتی درباره آنتی‌ بیوتیک‌ ها

یک داروساز با اشاره به تبعات منفی مصرف بدون تجویز آنتی​بیوتیک​ها، بر لزوم مصرف این داروها تنها به تشخیص و دستور پزشک معالج تاکید کرد. دکتر فرخ رامش با اشاره به تبعات منفی مصرف بدون تجویز آنتی​ بیوتیک​ها اظهار کرد: عامل اصلی بسیاری از عفونت​ ها از جمله عفونت‌های تنفسی که از شایع​ترین عفونت​ ها …

یک داروساز با اشاره به تبعات منفی مصرف بدون تجویز آنتی​بیوتیک​ها، بر لزوم مصرف این داروها تنها به تشخیص و دستور پزشک معالج تاکید کرد.

دکتر فرخ رامش با اشاره به تبعات منفی مصرف بدون تجویز آنتی​ بیوتیک​ها اظهار کرد: عامل اصلی بسیاری از عفونت​ ها از جمله عفونت‌های تنفسی که از شایع​ترین عفونت​ ها هستند، ویروسی است و از آنجا که آنتی ​بیوتیک​ها روی ویروس‌های بیماری​زا تاثیری ندارند، استفاده از آنها در عفونت​ های ویروسی نه تنها سودمند نیست بلکه می‌تواند آسیب​ رسان هم باشد.

وی افزود: آنتی​ بیوتیک، دارویی است که تنها بر روی باکتری​ها موثر است و ضرورت استفاده از این داروها تنها پس از انجام معاینات لازم و توسط پزشک باید تشخیص داده شود.

این داروسازی عنوان کرد: انواع مختلف عفونت​ های باکتریایی وجود دارد و انتخاب آنتی​ بیوتیک موثر از میان انواع موجود آن نیز باید با نظر پزشک انجام شود.

رامش ادامه داد: مهم​ترین مشکلی که مصرف خودسرانه آنتی​ بیوتیک می​تواند ایجاد کند، مقاومت میکروبی است. مقاومت به آنتی​ بیوتیک​ها به معنای کاهش و یا از بین رفتن اثر درمانی آنتی​ بیوتیک​ها بر روی باکتری​های بیمار​ی‌زا است. مقاومت به آنتی​ بیوتیک زمانی ایجاد می​ شود که باکتری به گونه ​ای تغییر کند که اثر دارو بر روی باکتری کم شده یا کاملا از بین برود.

وی گفت: وقتی آنتی​ بیوتیک در موقع لزوم استفاده نشود و باکتری​های بیماری‌​زا در طولانی‌مدت با آن تماس داشته باشند، به تدریج باکتری​هایی ایجاد می​شوند که نسبت به این داروها مقاومت پیدا کرده و این توانایی را نسل به نسل منتقل می‌کنند؛ بنابراین به مرور زمان با باکتری​هایی مواجه می​شویم که نمی​توان با آنها مبارزه کرد.

این داروساز عنوان کرد: مصرف خودسرانه آنتی ​بیوتیک​ها می تواند عوارضی را برای فرد ایجاد کند. همچنین باید به موارد منع مصرف و یا تداخلات دارویی در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها توجه کرد و نیز آنتی‌بیوتیک‌ها در برخی زمان​های فیزیولوژیکی خاص مانند بارداری و شیردهی قابل استفاده نیستند. با توجه به این موارد، توصیه می​شود که آنتی‌بیوتیک‌ها تنها با مشاوره پزشک مصرف شوند.

رامش افزود: مصرف نابجای داروها موجب هدر رفتن منابع دارویی می​شود و سرمایه​ای را که می​توان در قسمت​های دیگر هزینه کرد و با آن، جان بسیاری از افراد را نجات داد، از بین می​رود.

وی با تاکید بر این که نباید آنتی ​بیوتیک​ها را برای مصارف بعدی نگهداشت، گفت: گاهی پزشک، دارویی را برای بیمار می​نویسد اما وی به محض برطرف شدن علایم ظاهری بیماری، مصرف دارو را قطع می​کند که این مورد می​تواند مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کند. همچنین برخی بیماران با توجه به تشابه ظاهری علایم بیماری، داروی خود را به دیگری پیشنهاد می​ کنند، در این موارد باید در نظر داشت که علایم به ظاهر یکسان از نظر بیمار، می​تواند تفسیر کاملا متفاوتی از نظر پزشک داشته باشد و بدین دلیل هرگز نباید داروی خود را به بیمار دیگری توصیه کنید.

منبع: روابط عمومی معاونت غذا و داروی اهواز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا