وام ۸۰ میلیونی با بازار مسکن چه کرد

البته باید به این نکته توجه شود که تسهیلات مسکن تنها یکی از راهکارهای رونق بازار است و دولت باید به راهکارهای دیگر هم توجه داشته باشد. به اعتقاد بنده بازار مسکن مانند انسانی است که همزمان چند بیماری دارد و تنها با خوردن یک نوع دارو بهبود نمی‌یابد. این دقیقا مصداق حال امروز بازار …

البته باید به این نکته توجه شود که تسهیلات مسکن تنها یکی از راهکارهای رونق بازار است و دولت باید به راهکارهای دیگر هم توجه داشته باشد.
به اعتقاد بنده بازار مسکن مانند انسانی است که همزمان چند بیماری دارد و تنها با خوردن یک نوع دارو بهبود نمی‌یابد. این دقیقا مصداق حال امروز بازار مسکن است زیرا با یک راهکار نمی‌توان امیدی به بهبود شرایط و رونق بازار مسکن داشت.درخصوص تاثیر افزایش تسهیلات ۸۰ میلیونی مسکن هم باید گفت که از زمان اعلام این خبر جو روانی ایجاد شده موجب افزایش نسبی حجم معاملات شد اما با توجه به اینکه در حال حاضر هیچ بانکی اقدام به پرداخت این وام نکرده و بانک مسکن هم پرداخت آن را به سال آینده موکول کرده است و متقاضیان ابتدا باید سپرده‌گذاری انجام دهند به این جهت تغییری در بازار رخ نمی‌دهد و در سال ۹۵ می‌توانیم تاثیر این اقدام را مشاهده کنیم. البته سایر بانک‌ها به دنبال پرداخت تسهیلات به سایر حوزه‌ها که سود بیشتری برای آنها دارد، می‌روند و تمایلی به پرداخت تسهیلات به متقاضیان بازار مسکن ندارند زیرا سود کمتر از ۲۰ درصد برای آنها رقمی به حساب نمی‌آید. به فرض در سال ۹۵ که این تسهیلات پرداخت شود با توجه به اینکه تنها کمتر از ۳۰ درصد قیمت یک آپارتمان سطح متوسط را پوشش می‌دهد، نمی‌تواند تغییر چندانی در بازار ایجاد کند زیرا میزان تسهیلات باید حداقل بیش از ۵۰ درصد قیمت یک آپارتمان را پوشش دهد تا بتواند عامل موثری برای رونق بازار محسوب شود.در این شرایط به نظر می‌رسد بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باید به این بخش توجه ویژه‌ای کرده و با اختصاص تسهیلات تولید و خرید مسکن، گردش مالی این بخش را افزایش داده و در سطح کلان به رشد اقتصادی کشور کمک کنند.در آخر آنچه حائز اهمیت است اینکه بازار مسکن تنها با یک فرمول حل نمی‌شود و نیازمند چندین طرح و برنامه قوی و اجرایی است.
* رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا