سکوت هاشمي‌ها به تأسی از پدر

 گذشته‌اي كه همه به دنبال يك هدف بودند و براي رسيدن به آن دست‌هاي يكديگر را مي‌فشردند تا نشان دهند با هم هستند. مسئولان آن ايام كه نقش حلقه واسط اقشار مختلف كشور را بر عهده داشتند ديگر سن و سالي دارند و جواني آن سال‌ها از چهره‌هايشان رخت بربسته اما هنوز هدفشان همان است …

 گذشته‌اي كه همه به دنبال يك هدف بودند و براي رسيدن به آن دست‌هاي يكديگر را مي‌فشردند تا نشان دهند با هم هستند. مسئولان آن ايام كه نقش حلقه واسط اقشار مختلف كشور را بر عهده داشتند ديگر سن و سالي دارند و جواني آن سال‌ها از چهره‌هايشان رخت بربسته اما هنوز هدفشان همان است و تغييري نكرده اما برخي تندروها در جناح‌‌های سیاسی با بهانه‌های مختلف از جمله سخن هاشمی در باره روستائیان تفسیر به رای می‌کنند. گویی فراموش كردند آن کسي كه جان خود را بارها به خطر انداخت تا جان فرزند او در خطر نباشد امروز نه نياز به دلسوزي، بلكه نياز دارد تا بار ديگر به ياد آن روزها صميميت و صفای بیشتر به جمع مردم بازگردد. اما پاسخ به اين نياز چه بود؟ اخلال در مراسم سخنراني يادگار امام(ره)! پخش شبنامه و انتشار مطالب نادرست عليه فرزند شهيد مطهري؟! خیر، هيچ كدام اينها نبود. آيا مزد آيت‌ا… هاشمي كه سال‌هاي عمر خود را فداي آرامش و پيشرفت كشور كرد، اتهامات ناجوانمردانه به ایشان به‌ویژه در سال‌های اخیر بود؟ هاشمي هيچ‌گاه مزد فداكاري‌هايش را نخواست و بارها اعلام كرده که در خدمت به نظام و راه‌ اصیل انقلاب از هیچ کوششی فروگذار نخواهد بود. این یار امام و رهبری حتی در مورد فرزندانش گفت آنها مانند ديگر فرزندان ملت هستند. پس از اعلام نهایی حکم مهدی نیز آیت‌ا… بی‌درنگ تمكين كرد. هاشمی‌ها  گلایه داشتند از اينكه مي‌ديدند برخي به خود اجازه طرح تهمت‌هاي ناروا به بزرگان كشور و دلسوزان را مي‌دهند و درباره آنها دروغ‌ها و داستانسرايي‌هاي كاذبي مي‌كنند اما لحظه‌اي به اين نمي‌انديشند كه فضاي امن و ايمن موجود در كشور نتايج ازخودگذشتگي چه افرادي است. اكنون ظاهرا دوره تهمت زدن به همين دلسوزان است و فضاي امن ايجاد شده از سوي آنها به فضاي ناامن براي خودشان و فضاي عاري از نگراني براي هجمه‌کنندگان تبديل شده است.

 نگراني از گسترش تندروي
همين موضوعات است كه دل دلسوزان را به درد مي‌آورد. نزدیکان آيت‌ا… هاشمي گلایه دارند از اخلالگران در مراسم سخنراني دلسوزان، که چرا گروهي تندرو در مراسم عمومي و رسمي كشور اخلال مي‌كنند و به يادگار امام(ره) اجازه سخن گفتن نمي‌دهند و فرزند شهيد مطهري را مورد هجمه قرار مي‌دهند و شبنامه‌هاي آكنده از اهانت را منتشر مي‌كنند. آنها نگران هستند كه تندروها كه فضاي امن كشور براي آنها به مثابه سمّ است در آينده به اقدامات نامناسب‌تري مبادرت ورزند البته اين اميد را دارند كه دولت يازدهم با عمل به وعده‌هاي خود كه يكي از آنها مقابله با تندروی‌هاست فضاي مطلوب‌تری در كشور حاكم كند.
 فضاي امید پس از توافق
نزدیکان و بستگان هاشمي بارها اعلام كرده‌اند كه اگر نقدي هم داشته باشند در فضايي بيان مي‌كنند كه دستاويز دشمنان قرار نگيرد و اكنون هم مي‌گويند انتقاداتي دارند، اما ترجيح مي‌دهند به دليل فضاي امیدي که در کشور پس از توافق پديد آمده، مسائل شخصي خود را در نهان و آنچه سبب پيشرفت كشور مي‌شود را آشكارا بيان كنند.
 تمكين به قانون
شفافيت خواسته اصلي افرادي است كه مي‌خواهند از اتهام به دور باشند و اگر اتهامي مرتكب شده باشند در معرض افكار عمومي بيان شود تا شايعات سبب هرج و مرج در جامعه نشود. اما برخي سعي كردند از اين فضا به نفع خود و جناح سياسي خود بهره ببرند و با شانتاژ خبري و ايجاد شائبه، به تصور خود هجمه‌هايي به آيت‌ا… هاشمي وارد كنند اما به دليل بي‌تجربه بودنشان نمي‌دانستند كه هجمه‌هاي آنها براي آيت‌ا… به مثابه يك بازي كودكانه است كه تنها بايد به آن لبخند زد.
 انتظار برخورد با هجمه گران
در نهايت نزدیکان و بستگان آیت‌ا… هاشمي از فضاي فعاليت براي هجمه‌گران به ياران انقلاب گلايه دارند و می‌پرسند چه موجب شده که این‌ها  آماج هتاكي قرار می‌گيرند. گلايه آنها بازمي‌گردد به هجمه‌هاي تندروها به بزرگاني مانند آيات هاشمي، سیدحسن خميني و حجت‌الاسلام ناطق نوري و… كه در هشت‌سال استقرار دولت قبل مورد بي‌مهری قرار گرفته بودند. در آن دولت اراده‌اي براي برخورد با مسببان اين بي‌احترامي‌ها و بي‌حرمتي‌ها درعمل چندان مشاهده نشد و بعضا سكوت دولتمردان به هجمه‌‌گران كمك مي‌كرد. هر چند با آغاز دولت اعتدال تلاش‌هاي زيادي براي برخورد با اين تندروها صورت گرفت اما متاسفانه كماكان ردي از آنها و تلاششان براي برهم زدن آرامش جامعه ديده مي‌شود.
 در نهايت
بي‌ترديد آيت‌ا… هاشمي همانند دیگر دلسوزان بر لزوم برخورد جدی‌تر با تندروها و اقدامات آنها تاکید دارد چراکه مشی آیت‌ا… هاشمی این موضوع را در میان نزدیکان خود نهادینه کرده که از افراط دوری گزینند. چنانكه همواره می‌گوید: از حق شخصي خود در جهت حفظ مصالح كشور می‌گذرد، اما انتظار  آن است با کسانی که برای بهره‌برداری‌های سیاسی و انتخاباتی به بزرگان هجمه می‌کنند برخورد جدی‌تری صورت‌گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا