توسعه کاربری‌ها در اراضی شمال آزاد راه قزوین – زنجان ممنوع شد

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، به نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۲/۴/۹۴ ، پیرو مباحث جلسه ۱۴/۲/۹۴ خود و مباحث ۴ جلسه کمیته فنی، طرح جامع شهر قزوین را پس از طرح مجدد در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، مورد بررسی …

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، به نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۲/۴/۹۴ ، پیرو مباحث جلسه ۱۴/۲/۹۴ خود و مباحث ۴ جلسه کمیته فنی، طرح جامع شهر قزوین را پس از طرح مجدد در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، مورد بررسی قرار داد و ضمن تصویب طرح ، مقرر کرد:

۱- افزایش افق طرح به سال ۱۴۰۵ و جمعیت ۴۵۴۹۶۹ نفر برای افق طرح مورد تائید می باشد.

۲- اراضی شمال آزاد راه قزوین – زنجان:

۲-۱اراضی شمال آزاد راه قزوین – زنجان صرفاً به کاربریهای بزرگ مقیاس عمومی اختصاص یافته و به عنوان اساس طرح جامع تثبیت می گردد. هر گونه توسعه کاربری مسکونی، تجاری و اداری در این منطقه ممنوع می¬باشد و استانداری قزوین مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این بند را برعهده دارد.

۳- حرایم آزاد را ه قزوین – زنجان:

۳-۱-حریم قانونی راه مطابق آخرین اصلاحات قانون حفظ ایمنی راهها وراه آهن و آئین¬نامه اجرائی آن¬در نقشه های طرح لحاظ شود.

۳-۲-از پیشنهاد کاربری مسکونی در محدوده ۵۰۰ متری محورآزاد راه خود داری گردد.

۴– بافت تاریخی :

۴-۱- تاکید برتهیه طرح ویژه برای کل بافت تاریخی با رعایت ملاحظات و ضوابط میراث و حقوق مکتسبه حد اکثر ظرف ۶ ماه و ارائه به کمیته تخصصی شماره ۳ شورایعالی .

۴-۲- در راستای اجرای مصوبه مورخ ۱۴/۲/۹۴ شورایعالی، مقرر گردید تا زمان تهیه طرح ویژه در مقیاس طراحی شهری برای محله بلاغی، طرح خیابان شهید انصاری شرقی به عنوان “دسترسی محلی” ظرف مدت سه ماه با برگزاری مسابقه (در چارچوب الزامات مصوبه شورایعالی) با تأکید بر یکپارچگی و انسجام و احیاء بافت تاریخی بلاغی و حفظ عرصه¬های تاریخی توسط کمیته مذکور در مصوبه ۱۴/۲/۹۴ شورایعالی و تصویب طرح توسط اعضای کمیته تخصصی (فنی ۳) به عنوان اعضاء هیأت داوری اقدام گردد.

۴-۳- محدوده آخرین بافت تاریخی در طرح لحاظ شود و حداکثر تراکم در محدوده بافت ۲ و ۳ طبقه مورد تاکید است.

۵- مباحث آب وانرژی:

۵-۱- در خصوص امکان تخصیص منابع آب مطابق جمعیت افق طرح مقرر شد نظر وزارت نیرو توسط دبیرخانه شورایعالی اخذ و در صورت اعلام مرجع مربوطه مبنی بر عدم امکان تخصیص ،مراتب جهت اتخاذ تصمیم به شورایعالی گزارش شود.

۵-۲- در سند پهنه بندی حریم، عرصه های طبیعی وکوهستانی واقع در شمال حریم وهمچنین پهنه های واقع در آبخوان آب شرب شهر به عنوان پهنه حفاظت درج و ضوابط آن با رویکرد حفظ منابع آب اصلاح شود.

۶- مقرر شد با توجه به ماهیت طرح، ضمن هماهنگی عناوین با مصوبه تدقیق سرانه ها و تعاریف کاربری های شهری شورایعالی ،کاربری های خدماتی تا مقیاس ناحیه در طرح تثبیت شود.

۷- درخصوص اراضی پادگان ، مقرر شد اراضی موجود به عنوان “کاربری نظامی” در طرح لحاظ شود و در آینده در چارچوب قانون انتقال پادگان ها در خصوص آن تصمیم گیری شود.

۸- درخصوص پهنه باغات سنتی شرق، غرب و جنوب شهر

۸-۱-ضمن تاکید بر حفظ این باغات مقرر شد هر گونه تغییر کاربری ،احداث یا تعریض معبر به عنوان مغایرت اساسی در نظر گرفته شود .در این پهنه ها صرفا فعالیت هماهنگ با ضوابط وزارت جهاد کشاورزی به عنوان فعالیت مجاز مطرح و سایر فعالیت ها ممنوع اعلام می شود.

۸-۲با توجه به هم پیوند بودن اراضی طرفین ورودی شرقی شهر با باغستانهای سنتی واقع در حریم، درطرفین بلوار آیت اله خامنه ای به عمق یک پلاک یا حداکثر ۱۵۰ متر (هرکدام کمتربود) طرح ساماندهی با غلبه فضای سبز عمومی ، هماهنگ با ضوابط سازمان میراث فرهنگی و تحت نظارت دفتر معماری و طراحی شهری تهیه شود.

۹- در ضلع شمالی حریم، منطقه زرشک و کامان از پهنه گردشگری به پهنه حفاظت تغییر و فعالیت گردشگری با رعایت ملاحظات مندرج در بند ۵-۲ به عنوان فعالیت مجاز ذکر گردد.

۱۰- ضمن درج مسیر راه آهن جدید قزوین -رشت درسند پهنه بندی ،مسیر راه ها، برزگراه‌ها و خطوط ریلی مطابق آخرین اصلاحات در طرح لحاظ شود.

۱۱- در خصوص شهرک صنعتی لیا و توسعه آن بر رعایت بند ۷ ماده واحده قانون¬تاسیس شرکت شهرک¬های صنعتی تاکید میگردد.

۱۲- برای روستاهای واقع در حریم به شرح زیر تصمیم گیری شد:

۱۲-۱- طرح توجیهی به منظور الحاق سکونتگاه های روستایی شامل روستاهای وثوق آباد، نجف آباد، حسن آباد، باراجین، مشعل دار، چوبین در و خیرآباد و ناصرآباد و نیز اراضی موسوم به شهرک دانش و شهرک اندیشه توسط استان تهیه و حداکثر ظرف مدت یکماه برای بررسی و اتخاذ تصمیم نهائی به دبیرخانه شورایعالی ارائه شود.

۱۳- در خصوص اراضی پیشنهادی میدان میوه و تره‌بار در حریم با توجه به نوعیت اراضی درجه یک کشاورزی وهمچنین عدم تناسب سطح اختصاص یافته با نیاز شهر و همچنین عبور آزاد راه قزوین – زنجان مخالف شد. مقرر شد طرح مکان یابی جدید با مساحت متناسب با نیاز شهر با گزینه های دیگر توسط مسئولین استانی تهیه و حداکثر ظرف مدت یکماه جهت بررسی و تأیید به دبیرخانه شورایعالی ارائه شود.

ضوابط و مقررات

۱۴- تراکم ساختمانی در طرفین محور شمالی –جنوبی شهر از بلند مرتبه به حداکثر ۶ طبقه تعدیل و ملاحظات پدافند غیر عامل در ضوابط استقرار و توده گذاری بنا رعایت شود. (در جهت نفوذ پذیری بافت و پرهیز از ایجاد جداره باریک در طرفین محور و نیز اصلاح سند تراکمی ساختمانی)

۱۵- جداول ضوابط ساخت و ساز در کاربری مسکونی در محورهای زیر مورد بازنگری قرارگرفته، قبل از ابلاغ طرح به تائید نمایندگان وزارت کشور- وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح و دبیرخانه شورای عالی برسد:

۱۵-۱-افزودن معیار حداقل سرانه فضای باز و ارائه قید مکمل برای آن.

۱۵-۲- رعایت حداکثر سطح اشغال ۶۰ درصد برای پهنه های تراکمی.

۱۵-۳ بازنگری در حداقل مساحت زمین برای احداث و بنا.

۱۵-۴- حداکثر تراکم ساختمانی.

۱۵-۵-ضوابط بافت فرسوده.

۱۵-۶-پارکینگ مورد نیاز در کاربری خدماتی بر مبنای سطح زیر بنای ساخت و ساز در هر کاربری ارائه شود.

۱۵-۷-عبارات کمتر و بیشتر در ستون “همجواری با معابر” حذف گردد و بازه عرض معابر به طور مشخص تعریف شود.

۱۵-۸- در پهنه S,G حداکثر سطح اشغال بنا تعیین گردد.

۱۵-۹- کلیه حرائم بر اساس ضوابط دستگاهها در پیوست ضوابط و مقررات ارائه گردد.

۱۵-۱۰- عناوین “دستگاه اجرایی یا سازمان مربوطه” جایگزین “نهاد مربوطه” شود.

۱۵-۱۱- پهنه سکونتگاهی داخل حریم فقط مختص روستاها و نقاط سکونتی خواهد بود که تکلیف آنها طی بند ۱۲-۱ مشخص خواهد شد.

۱۵-۱۲- مرجع تشخیص تفکیک اراضی در حریم شهر، سازمان جهاد کشاورزی با رعایت قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات می‌باشد.

۱۵-۱۳- اساس طرح جامع در ابتدای گزارش آورده شده و موارد زیر بعنوان آستانه مغایرت اساسی اضافه شود.

* هر گونه کاهش و یا افزایش محدوده و حریم شهر به عنوان مغایرت اساسی تلقی شود.

* هر گونه مداخله در باغات سنتی شهر به میزان ۲۵۰۰ هکتار در حریم و محدوده شهر مغایرت اساسی تلقی شود.

* تمامی کاربری های خدمات هفت گانه در مقیاس شهری شامل آموزشی،‌ درمانی،‌ فرهنگی،‌ حمل و نقل، اداری، ‌انتظامی و سبز، تثبیت و به عنوان اساس طر ح جامع تلقی شوند.

* پارک باراجین، در حریم شهر تثبیت و هر گونه تغییر کاربری در آن مغایرت اساسی محسوب شود.

۱۶- قرر شد در کلیه کاربری های خدماتی و تجاری – خدماتی در مقیاس شهر حداقل ۵ متر عقب نشینی نسبت به بر اصلی به عنوان پیش¬فضا یا فضای باز(توقف موقت مراجعین) بارعایت حداکثرسطح اشغال ۸۰ درصد درهمکف در همه مناطق شهرصورت پذیرد.

۱۷- پهنه های حریم در قالب ۵ پهنه ی : سکونتگاهی، حفاظت، زراعی وباغی، مراتع و باغات و باغات سنتی مشخص شود.

دکمه بازگشت به بالا