نظر آیت‌ الله مکارم درباره شعار «فرزند کمتر»

آیت الله ناصر مکارم شیرازی، در صحن جامع رضوی حرم مطهر امام رضا(ع)، با بیان اینکه دشمنان اسلام امروز بعد از نتیجه نگرفتن از حمله فیزیکی به قران کریم به ایجاد شبهه در قرآن روی آورده اند، از برنامه عمومی تلاوت قرآن پس از نماز ظهر و عصر تقدیر کرد و به بیان یکی از …

آیت الله ناصر مکارم شیرازی، در صحن جامع رضوی حرم مطهر امام رضا(ع)، با بیان اینکه دشمنان اسلام امروز بعد از نتیجه نگرفتن از حمله فیزیکی به قران کریم به ایجاد شبهه در قرآن روی آورده اند، از برنامه عمومی تلاوت قرآن پس از نماز ظهر و عصر تقدیر کرد و به بیان یکی از شبهات وارد شده به قرآن و پاسخ آن پرداخت.

پاسخ به اشکال به جامعیت قرآن

اشکال به وجود همه چیز در قرآن با استدلال به آیات(…وَ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ ءٍ…، و قرآن را برتو فرستادیم که بیانگر همه چیز است)(نحل/۸۹) و (…ما فَرَّطْنا فِی الْکِتابِ مِنْ شَیْ ءٍ…، ماهیچ چیز را در کتاب فرو گذار نکردیم)(انعام/۳۸) در حالیکه بسیاری از علوم جدید در قرآن نیست، اشکالی بود که ایت الله مکارم شیرازی آن را نقل کرد و به آن پاسخ داد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به آیه (…وَ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى لِلْمُسْلِمینَ، و ما این کتاب(قرآن) را بر تو نازل کردیم که بیانگر همه چیز، مایه هدایت، رحمت و بشارت برای مسلمانان است)(نحل/۸۹) در پاسخ به این اشکال بیان کرد: بر اساس این قسمت از آیه، همه آنچه برای زندگی سالم و با تقوا و آنچه برای هدایت لازم است در قرآن آمده است همانطور که آیات ۱۵ و ۱۶ سوره مائده، آیاتی را که به آن استدلال کرده اند را تفسیر می کند.

وی بر اساس آیات ۱۵ و ۱۶ سوره مائده، هدایت انسان ها به راه های امن و امان، خارج کردن انسان ها از ظلمت به نور و دعوت به راه راست و خارج کردن انسان ها از بیراهه ها به راه سعادت و سلامت را از نقش های قرآن بر شمرد و در ادامه توضیح داد: قرآن همان کاری را در عالم معنویت می کند که نور آفتاب در عالم طبیعت می کند، چراکه اگر نور نباشد هیچ موجود زنده ای در زمین نخواهد ماند و دانشمندان اثبات کرده اند که بعد از عمق ۷۰۰ متری دریا که فقط تاریکی است هم، موجودات زنده ای وجود دارند اما آنها نیز با گیاهانی که در سطح آب و با نور آفتاب پرورش یافته اند تغذیه می کنند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه کسانی که این شبهات را وارد می کنند حداقل یک دوره قرآن نخوانده اند، ادامه داد: قرآن همه چیز را که مربوط به زندگی سالم، افتخار، خوشبختی و انسانیت باشد را بیان کرده است که به عنوان مثال با صرف نظر از آیات دیگر قرآن، فقط در آیات ۱۵۱ تا ۱۵۳ سوره انعام تمام خطوط قرمز در سعادت بشر بیان شده است.

خطوط قرمز برای سعادت بشر در سه آیه از قرآن کریم

مفسر قرآن کریم و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم پس از بیان آیات ۱۵۱ تا ۱۵۳ سوره انعام در توضیح خطوط قرمز و برنامه های بیان شده در این آیات گفت: پرستش خداوند و شریک قرار ندادن برای او و دوری از هوی پرستی، شهوت پرستی و مقام پرستی اولین خط قرمز است.

نیکی نسبت به پدر و مادر دومین نکته در سوره انعام بود که آیت الله مکارم شیرازی به بیان آن پرداخت و در توضیح بیان کرد: اگر کسی می خواهد سعادتمند شود باید احترام پدر و مادر را حفظ کند، چراکه بی احترامی به آنان باعث کوتاهی عمر و بروز مشکلات پیچیده مخصوصا در آخر عمر خواهد شد همانطور امام(علیه السلام) در پاسخ یکی از پادشاهان عباسی که خدمت ایشان آمد و پرسید: پدرم طاغوت است، اجازه میدهید او را بکشم؟ فرمودند: او ظالم عجیبی است، او را بکش اما بدان عمرت کوتاه خواهد شد.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه خطاب به خانواده ها اضافه کرد: جوانان! شما پدر و مادرتان را احترام کنید و شما پدر و مادرها هم احترام فرزندانتان را نگه دارید.

امروز فهمیدیم: فرزند کمتر؛ زندگی بدتر

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه خطوط قرمز بیان شده در آیات سوره انعام، به منع خداوند از کشتن فرزندان از ترس فقیر شدن اشاره کرد و ادامه داد: مردم در زمان جاهلیت فرزندانشان را به خاطر ترس از فقر می کشتند، امروز این کار به صورت دیگری انجام می شود با سقط جنین، با جلوگیری از انعقاد نطفه اما خداوند می فرماید: نترسید چراکه ما، شما و آنها را روزی می دهیم و روزی آنها در دست ماست.

این مرجع تقلید با انتقاد از شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر در گذشته اظهار کرد: ما را با این شعار فریب دادند و امروز چشم باز کرده ایم و دیدیم فرزند کمتر، زندگی بدتر و جامعه ما از این جهت گرفتار بحران است و باید به آن فرهنگ خاتمه داده شود و در تکثیر فرزند سعی شود چراکه باعث قوت، قدرت و عظمت نظام اسلامی و جامعه اسلامی است.

آل سعود در قتل کودکان و شیرخوارگان به اسرائیل پیوسته است

آیت الله مکارم شیرازی در بیان پنجمین خط قرمز بیان شده در سه آیه سوره انعام به منع قرآن از خونریزی به ناحق اشاره کرد و با توجه به جنایات آل سعود در یمن، بیان کرد: کسانی که میلیون ها قرآن در سال چاپ و منتشر می کنند این آیات را زیر پا گذاشته اند و فقط ادعا می کنند ما مسلمانیم، اهل قرآنیم و خادم حرمین شریفین هستیم، اما با جنایاتی که در یمن کردند و بمباران در ماه رجب که ماه حرام است و جنگ در آن ممنوع شده است نشان دادند که چیزی از قرآن نمی دانند و فقط نامی از قرآن بر کاغذ مانده بدون اینکه به آن عمل کنند.

این مرجع تقلید در ادامه گفت: پیش از این می گفتیم اسرائیل قاتل است اما امروز آل سعود هم قاتل کودکان، بچه های شیرخوار و بیماران در بیمارستان ها شده است.

خیانت نکردن در مال یتیم نکته دیگری بود که آیت الله مکارم شیرازی در ادامه توضیح آیات ۱۵۱ تا ۱۵۳ سوره انعام به آن اشاره کرد و در توضیح بیان کرد: خداوند می فرماید در اموال یتیمان خیانت نکنید و پس از بلوغ و رشد آنها، آن را بدون کم و زیاد به آنها تحویل دهید و در قبال یتیمان دیگران همان کاری را انجام دهید که می خواهید دیگران نیز در قبال یتیمان شما همان رفتار را داشته باشند.

اقتصادتان را با زیرپا گذاشتن این آیه به خطر نیاندازید!

تقلب نکردن در معامله، نکته بعدی از آیات سوره انعام بود که آیت الله مکارم شیرازی براساس این قسمت از آیه تاکید کرد: نباید اجناس تقلبی از کشور های عقب مانده را با مارک کشور های پیشرفت کننده در بازار به فروش برسانید، نباید با قاچاق اقتصادتان را به خطر بیاندازید و تولید داخلی را تخریب کنید.

مفسر قرآن کریم در ادامه بیان آیات قرآن کریم سخن عادلانه گفتن هرچند به ضرر برادر، فرزند و نزدیکان انسان باشد را یکی دیگر از خطوط قرمز مطرح شده در آیات قرآن کریم دانست و در ادامه بیان کرد: وقتی می گوییم: اشهد أن لااله إلا الله و أشهد أن محمداً رسول الله یعنی با فرستاده خدا عهد بستیم که به دستوراتش و به عهد الهی وفا کنیم.

توافق هسته ای باعث دودستگی نشود، در انتخابات رقابت سالم رعایت شود

آیت الله مکارم شیرازی پس از اشاره به دوری از اختلاف و توصیه به وحدت در آیات سوره انعام به عنوان آخرین خط قرمز مطرح شده، اظهار کرد: این همان خط قرمزی است که پای بسیاری از ما در آن می لنگد، خداوند می فرماید: دست به دست هم دهید و در مقابل دشمن اتحاد داشته باشید و متفرق نشوید که شما را به ذلت و بدبختی می کشاند و دشمن را برشما مسلط می کند.

این مرجع تقلید با اشاره به وجود سلیقه های مختلف تاکید کرد: با وجود سلیقه های مختلف، باید رقابت ها سالم باشد نه عداوت و تخریب و دشمنی با یکدیگر.

آیت الله مکارم شیرازی در همین موضوع به توافق هسته ای اشاره کرد و در ادامه گفت: اصل توافق خوب بوده است اما ممکن است نقاط ضعفی هم داشته باشد همانطور که هرکار مثبتی نقطه ضعف هم دارد و اهل اطلاع باید این نقاط ضعف را اصلاح کنند، همچنین در انتخابات هم نباید تخریب، نسبت های ناروا و شایعه سازی نسبت به دیگران صورت گیرد.

تلاوت دو آیه از قرآن بعد از نماز صبح را جزء برنامه زندگی تان قرار دهید

این مفسر قرآن کریم در پایان سخنانش با توصیه به آشنایی هرچه بیشتر با مفاهیم قرآن کریم و ورود قرآن به زندگی، تاکید کرد: حفظ و قرائت و تجوید قرآن باید مقدمه عمل به قرآن باشد و سعی کنید هر روز بعد از نماز صبح یک صفحه قرآن و یک صفحه ترجمه آن و یا اگر نمی توانید دو آیه از قران و دو آیه از ترجمه را جزء برنامه زندگی قرار دهید که زندگانی شما با این کار نورانی و مشکلات شما حل و بلاها از جامعه و کشور شما دور خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا