مسکن مهر،طرح پوپولیستی بود

محمدعلی‌ نجفی در بیستمین سالگرد تاسیس حزب کارگزاران ایران اسلامی اظهار کرد:‌ در واقع زمانی که در مورد تاسیس حزب تصمیمی می‌گرفتیم هیچ وقت فکر نمی‌کردیم که آن‌قدر فراز و نشیب‌های زیادی را پس از آن تجربه کنیم. در سال‌های گذشته حزب‌مان بسیار ایستادگی کرد و در مقابل ناملایمات و مشکلات روی پای خودش ایستاد …

محمدعلی‌ نجفی در بیستمین سالگرد تاسیس حزب کارگزاران ایران اسلامی اظهار کرد:‌ در واقع زمانی که در مورد تاسیس حزب تصمیمی می‌گرفتیم هیچ وقت فکر نمی‌کردیم که آن‌قدر فراز و نشیب‌های زیادی را پس از آن تجربه کنیم. در سال‌های گذشته حزب‌مان بسیار ایستادگی کرد و در مقابل ناملایمات و مشکلات روی پای خودش ایستاد و همین‌جا از نقش تاثیرگذار جناب آقای محمد هاشمی در گذر این سال‌ها در حزب تشکر می‌کنیم.

وی در ارتباط با تاثیر دولت تدبیر و امید بر وضعیت سیاست اقتصادی کشور ابتدا در تحلیلی از عملکرد دولت گذشته ابراز عقیده کرد: در فاصله‌ سال‌های ۸۴ تا ۹۲ دو آسیب و بلای بزرگ بر سر کشور آمد. اولینش کارهایی بود که دولت نهم و دهم انجام می‌داند. در این دولت‌ها برخی بر اساس نوعی ایدئالیسم مبتنی بر توهم، بی‌تدبیری‌هایی را به انجام رساندند که آثارش تا سال‌ها گریبانمان را خواهد گرفت. علاوه بر آن سوءاستفاده‌های عده‌ای برای کسب نفع شخصی، مشکلات زیادی را ایجاد کرد. طرح‌هایی مثل مسکن مهر، که طرحی پوپولیستی بود. هدفمندی یارانه‌ها که منابع کشور را به هدر داد، مساله سهام عدالت، بدهی‌های کلان بانک‌ها ، بدهی کلان سازمان تامین اجتماعی، استخدام بی رویه ، ورشکستگی صندوق بازنشسته کشور از جمله آسیب‌هایی بود که دولت نهم و دهم به کشور وارد کرد و به نظر من تنها انگیزه‌اش هم سیاسی بود.

وی هم‌چنین با بیان این‌که «دومین بلایی که کشور ما طی این سال‌ها با آن درگیر بود اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی قدرت‌های بزرگ بود که زمینه‌اش دشمنی آمریکا و اسراییل بوده است و برخی از کشورهای منطقه نیز هوشمندانه سعی کردند تا از این فضا در جهت تضعیف کشور ما استفاده کنند» دیدگاه خود را این‌گونه مطرح کرد: صادرات نفتی کشور ما به نصف گذشته خود رسیده بود. با پول‌هایی که در شش ساله اول دولت آقای احمدی‌نژاد باید فرصت شغلی جدید برای ایران ایجاد می‌شد و جوان‌های تحصیلکرده بر سر کار می‌رفتند نفهمیدیم چه کردند. رشد اقتصادی در سال ۹۱ زمانی که تحریم‌ها کاملا شکل گرفته بود منهای ۶.۸ دهم درصد شد و مابه دومین کشور دنیا در جدول کشورهای تورمی تبدیل شدیم و بر اساس آماری که مرکز آمار ارائه داد نیز تعداد شاغلان از سال ۸۴ تا ۹۱ تغییری نکرده یعنی درطی این سال‌ها شغلی ایجاد نشده است.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران همچنین افزود:‌ امیدواریم با تغییر فضا شرایط بهتری بر کشور حاکم شود. خدا می‌داند که اگر این دولت بر سر کار نمی‌آمد چه وضعیت اسفناکی بر کشور حاکم می‌شد. دولت خیلی حرف‌ها را نزد تا دشمنان سوءاستفاده نکنند. الان نمی‌شود در مورد خیلی از مسائل صحبت کرد همانطور که دولت این کار را نکرد تا دشمنان از آن سوءاستفاده نکنند. از طرفی هم مخالفین داخلی تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا در حد امکان از شرایط سوءاستفاده کنند. فرصت حاصله از توافق هسته‌ای حاصل مجموعه تلاش کل نظام بوده است. در راس آن‌ها هم اگر حمایت مقام معظم رهبری نبود مذاکرات به نتیجه نمی‌رسید و تیم مذاکره کننده نمی‌توانست از پس دشمنان داخلی و خارجی بربیاید.

وی ادامه داد: اساس این است که ما می‌خواهیم اقداماتی در جهت توسعه اقتصادی انجام دهیم. خیلی مهم است که دوران پسا تحریم را به عنوان گام دوم اقدامات دولت پس ازمذاکرات هسته‌ای بدانیم. توصیه ما به رئیس‌جمهور این بو که در گام دوم حمایت رهبری باید همچنان حفظ شود و دوم آن که شخص رئیس‌جمهور در دوران پسا تحریم نظارت مستقیمی بر امور داشته باشد. مشکلات اقتصادی ما با تحریم‌ها شروع نشده که با توافق هسته‌ای برطرف شود. رفع تحریم‌ها روی بودجه دولت تاثیر می‌گذارد، بر روی صادرات نفت و افزایش واردات و صادرات حتما تاثیر گذار خواهد بود اما این بدان معنا نیست که همین امروز این اتفاق‌ها رخ دهد. ما باید به دنبال اقتصاد درونگرای برونزا باشیم که جزو همان ابلاغیه اقتصادی مقام معظم رهبری است.

وی درپایان گفت:‌ اگر دوباره در ۵ سال برنامه ششم هم وقت‌مان صرف دعواهای دلواپسان شود کار مملکت پیش نمی‌رود. دولت فرصتی لازم دارد تا بتواند مدیریتش را در دوران پس از تحریم اعمال کند. من فکر می‌کنم از سال ۹۵ تغییرهای اساسی در شاخص‌های کلان اقتصادی رخ می‌دهد و وضعیت اقتصادمان بهتر خواهد شد. مدیریت انتظار مردم نیز در دوران پساتحریم بسیار مهم است. دلواپسان تا دیروز می‌گفتند که تحریم‌ها اثری بر اقتصاد ایران ندارد و حالا هی فشار می‌آورند که چرا آثار لغو تحریم‌ها مشخص نمی‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا