مراجعه‌ افراد متاهل به سایت‌ همسریابی!

بر اساس تحقیقاتی که در بین برخی جوانان مخاطب سایت های همسریابی انجام داده ام آنها برای انتخاب همسر آینده سراغ این سایت ها نمی روند. با توجه به فرهنگ حاکم در جامعه فردی که برای انتخاب همسر در این سایت ها ثبت نام می کند فردی قابل اطمینان برای ازدواج دائم نیست. این روزها …

بر اساس تحقیقاتی که در بین برخی جوانان مخاطب سایت های همسریابی انجام داده ام آنها برای انتخاب همسر آینده سراغ این سایت ها نمی روند. با توجه به فرهنگ حاکم در جامعه فردی که برای انتخاب همسر در این سایت ها ثبت نام می کند فردی قابل اطمینان برای ازدواج دائم نیست.

این روزها وقتی پای درد و دل جوان هایی که به گونه‌ای پا به سن گذاشته اند و هنوز ازدواج نکرده و تشکیل خانواده نداده اند، می‌نشینیم ، میبینیم که همه از بی کاری ، بالا بودن هزینه های ازدواج و مسائلی از این دست گلایه و اینها را بهانه ای برای مجرد ماندن مطرح می‌کنند.

اما در این میان دسته ای دیگر از جوان  ها هستند که می گویند هنوز موفق نشده اند نیمه گمشده خود را پیدا کنند و کسی که بتواند همسر دلخواه آنها باشد هنوز سر راهشان سبز نشده است؛ حالا بماند که هرکدام از این افراد معیارهای جالب خود را برای ازدواج دارند. زیبایی، قد بلند، ثروت، داشتن خودروی شاسی بلند، خانه و یا یک پدر زن پولدار ….

اما برخی از افراد سود جود خوب از این آب گل آلود در حال گرفتن ماهی هستند! بله افرادی با راه اندازی سایت های ازدواج به بهانه اینکه همسر دلخواه خود را پیدا کنید علاوه بر اینکه مبالغ هنگفتی را به جیب می زنند با روحیه و آینده نسل جوان که آینده جامعه را نیز تشکیل می دهد بازی می کنند.

گرفتن اطلاعات شخصی وآشنا کردن دختر و پسرهایی که شاید هیچگونه سنخیتی با هم نداشته باشند و ادامه این مسیر می تواند بسیار خطرناک به نظر برسد به طوری که یک شروع ساده را به یک پایان تلخ تبدیل کند.

ناگفته نماند که بسیاری از افرادی که با واریز مبالغی عضو این سایت های همسریابی می شوند بخش اعظمی از اطلاعاتی را که باید ثبت کنند بر طبق واقعیت نیست و بسیاری دیگر ناگفته باقی می  ماند.

به راستی علت دور شدن جوان  ها به خصوص افرادی که در شهرهای صنعتی مانند تهران زندگی می کنند از ازدواج های سنتی چیست؟ آیا دوری کردن از این امر و روی آوردن به سایت های همسریابی باعث رشد صعودی آمار طلاق در تهران و سایر شهرهای صنعتی شده است؟

رابعه موحد، روانشناس و مشاور خانواده در این باره می‌گوید: در حال حاضر که ازدواج با تحقیق و تفکر صورت می‌گیرد و وضعیت طلاق در کشور به این شکل است، چه برسد به این‌که افراد یکدیگر را از سایت پیدا کنند یا مشاوره‌ها و مشکلات‌شان را از این طریق حل کنند.

او ادامه می‌دهد: سایت‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند کارکرد خوبی داشته باشند. اگر بنا بر آشنایی است افراد در بسیاری از مکان‌های دیگر و بهتر می‌توانند با یکدیگر آشنا شوند.

اشرف بروجردی، فعال زنان و استاد دانشگاه نیز، معتقد است که سایت‌های همسریابی چه از نوع مجوزدار و چه از نوع بدون مجوز راهکار چندان مناسب و نتیجه‌بخشی برای حل مسائل مربوط به ازدواج در جامعه نیست

دکتر مریم یوسفی درباره اثرات منفی سایت های همسریابی در جامعه اظهار می دارد که بر اساس تحقیقاتی که در بین برخی جوانان مخاطب سایت های همسریابی انجام داده ام آنها برای انتخاب همسر آینده سراغ این سایت ها نمی روند. با توجه به فرهنگ حاکم در جامعه فردی که برای انتخاب همسر در این سایت ها ثبت نام می کند فردی قابل اطمینان برای ازدواج دائم نیست.

وی یکی از آسیب‌های این سایت ها در جامعه را افزایش روابط فرا زناشویی در میان مردان اعلام می کند و می‌افزاید: مردان ایرانی، زنان ثبت نام شده در این سایت ها را برای ازدواج دائم مناسب نمی دانند و اغلب مراجعه کنندگان به این سایت ها مردان متاهل هستند. افرادی که به دنبال روابط فرا زناشویی هستند بیشتر سراغ این سایت ها می روند زیرا به راحتی می توانند در آنجا برای خود همسر موقت پیدا کنند.

سایت‌های همسریابی یکی از مواردی است که متأسفانه در سال‌های اخیر رشد قارچ گونه‌ای داشته است و هر روز تعداد زیادی از جوانان ندانسته و یا از روی کنجکاوی به آنها مراجعه می‌کنند.
بر اساس آمار ارائه شده از سوی مسئولان در سال ۹۱، ۱۰۰ سایت همسریابی به صورت غیر مجاز در فضای مجازی مشغول فعالیت بود که بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان آمار این سایت‌ها هم اکنون به ۳۰۰ سایت غیر مجاز رسیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا