خرازی: برخورد با هاشمی در سال ۸۴ خطا بود

سید محمدصادق خرازی جمعه‌شب در نشست خبری اظهار داشت: نشاط سیاسی ایران رابطه مستقیم با تکاپوی رسانه‌ها دارد، روزی هم ما در صندلی خبرنگاران بودیم و به تهیه گزارش و خبر می‌پرداختیم. وی با اشاره به اهداف حزب ندای ایرانیان بیان داشت: ما حزبی اصلاح‌طلب هستیم و خودمان را به مبانی آن نزدیک می‌دانیم و …

سید محمدصادق خرازی جمعه‌شب در نشست خبری اظهار داشت: نشاط سیاسی ایران رابطه مستقیم با تکاپوی رسانه‌ها دارد، روزی هم ما در صندلی خبرنگاران بودیم و به تهیه گزارش و خبر می‌پرداختیم.

وی با اشاره به اهداف حزب ندای ایرانیان بیان داشت: ما حزبی اصلاح‌طلب هستیم و خودمان را به مبانی آن نزدیک می‌دانیم و علاقه‌مندیم که اصلاحات در کشور حیات جدی داشته باشد.

خرازی عنوان کرد: معتقدیم اصلاحات گام‌های عینی و عملی را برای رستگاری جامعه می‌تواند بردارد؛ اصلاحات ریشه در تاریخ این سرزمین دارد.

وی بیان داشت: معتقدیم می‌توان با همفکری و همیاری، فضای گفتمان بهتری را ایجاد کرد که بتواند کشور را کمک کند تا آسیب‌ها را کم کند و منافع کشور را کسب کنیم.

خرازی افزود: ما در مورد محکمات نظام هیچ اختلافی نداریم و همه در منش، باورها و اعتقاداتمان به مسلمات انقلاب یک‌گونه نگاه می‌کنیم؛ اختلاف دیدگاه ما روی روش‌هاست.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه خطوط قرمزی را برای خودمان تعیین کردیم و اهدافی داریم که امیدواریم موفق شویم به آنها دست یابیم ادامه داد: به زودی هفته‌نامه حزب نیز بیرون می‌آید و در کنار سایتی که تا الان ۸۰ هزار نفر به آن مراجعه می‌کنند قرار می‌گیرد.

خرازی ادامه داد: در انتخابات‌ها نیز معتقدیم موفقیتی که پیش روی ماست این است که در هر حرکت اجتماعی و مردمی شرکت کنیم و این حزب در آن نقش داشته باشد.

اطلاعی از سفر کواکبیان به کرمان نداشتم

وی در مورد تقارن برنامه‌های حزب ندای ایرانیان با سفر کواکبیان به استان کرمان گفت: از سفر کواکبیان اطلاعی نداشتم و اگر می‌دانستم برنامه سفر را تغییر می‌دادم، اما هیچ اختلافی هم با هم نداریم و برنامه‌هایمان یکی است.

خرازی با بیان اینکه وحدت اصلاح‌طلبان در برنامه تجلی پیدا نمی‌کند، تصریح کرد: و این طبیعی است که هر کدام مخاطبان خاص خود را دارد و این مبنای اختلاف نیست.

وی در مورد لیست مشترک اصلاح‌طلبان برای مجلس عنوان کرد: برنامه ما این است در انتخابات مجلس هر جریانی بتواند لیست واحد بدهد، انتخابات مجلس برخوردار از تنوع قومی و دینی است و هر کس خاستگاه‌ خود را دارد و طبیعی است باید در آن بازی کند.

کاهش اختلاف بین دولت و احزاب به زمان و اعتمادسازی نیاز دارد

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با اشاره به اینکه روند کلی این است که بتوانیم اصلاح‌طلبان را به مجلس بفرستیم اظهار داشت: کاهش اختلاف بین دولت و احزاب، دولت و اصلاحات و نظام و اصلاحات یک پروسه است و به زمان و اعتمادسازی نیاز دارد.

خرازی گفت: باید دید کاهش اختلافات به چه تعبیر می‌شود، می‌تواند بستر گسترده‌ای را در باب مسائل اقتصادی، سیاست خارجی، منافع ملی و … داشته باشد.

رئیس شورای مرکزی حرب ندای ایرانیان با بیان اینکه در رابطه با رئیس دولت اصلاحات، رئیس‌جمهور گفته «مصوبه ربطی به شورای امنیت ندارد»، افزود: ما مطالبه جدی داریم که این مسئله را پیگیری کنند و بتوانیم از وجود نازنین او برخوردار شویم.

وی درباره رئیس دولت اصلاحات مدعی شد: او در تمام رفتارهایش اصل اساسی حمایت از رهبری و اعتقاد به رهبری و نظام سیاسی را پاس داشت، اما بعضی‌ها به اختلافاتی دامن زدند و باید این با تدبیر و همفکری و مساعدت حل و فصل شود؛ امیدوارم اینگونه شود که همه از حضور عینی و جدی او بهره‌مند شویم.

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در دیدار با امام جمعه کرمان گفته بودید، اصول اربعه ندای ایرانیان قابل نقد نیست و روی آنها معامله نمی‌کنید و آیا بین عدم نقد و عدم معامله تفاوتی نیست، گفت: این صحبت را خبرنگاران بد متوجه شدند، نقد را به هر چیزی می‌توان گرفت، منظور من نفی بود.

خرازی تصریح کرد: قانون اساسی و اصول آن فراهم آمده از اندیشه جمعی، ایثار مردم و خون شهداست، در همه جای دنیا قانون اساسی امر مقدسی است و به آن احترام می‌گذارند.

وی خاطرنشان کرد: ما اصول اربعه نظام را نمی‌توانیم نفی کنیم، اما نقد می‌شود که آن هم جای دارد، پیام ما این است که همه چیز الزاما مقدس نیست، با واژه‌ها بازی نکنیم.

خرازی اظهار داشت: اینکه مثلا فلان مسئول کشور خود را به اصالت موجود تفکر ولی‌فقیه گره بزند و بگوید من هم قابل نقد نیستم و بری هستم، درست نیست؛ شورای نگهبان، صدا و سیما و بسیاری از ارکان دولت و دستگاه قضایی و مقننه قابل نقد هستند.

وی عنوان کرد: ما مبانی خودمان را داریم و معتقدیم نفی نباید بکنیم، اما در جایش، اگر نقد ما به جایی برسد، انجام می‌دهیم.

خرازی در مورد اینکه آیا راه‌اندازی حزب ندای ایرانیان به دلیل رابطه ایشان با ولایت‌فقیه است، گفت: هیچ رابطه‌ای در این بین وجود ندارد، اینکه ماموریت از جا و یا کسی برای تشکیل حزب داشته باشیم، وجود ندارد.

مهمترین رسالت من وضعیت جوانان در اصلاحات بود

وی عنوان کرد: مهمترین رسالت من وضعیت جوانان در اصلاحات بود و احساس می‌کردم، تجارب زندگی پر رمز و راز خودم را به جوانان انتقال دهم.

خرازی بیان داشت: نه جاه‌طلبی سیاسی دارم تا بخواهم از این طریق به قدرت برسم، هدف این بود که بتوانیم از جوانان و سرمایه‌های ملی نظام استفاده را برای آینده نظام ببریم.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: هدف این است که پرچم اصلاح‌طلبی را زنده نگه داریم، چون به آن اعتقاد داشتیم تا بتوانیم بسترهای لازم را برای حل معضلات و سوء‌تفاهم‌ها برداریم.

وی با بیان اینکه فکر می‌کنم که شخص رئیس دولت اصلاحات به محکمات و اصول انقلاب باور دارد و ما را به دلایلی از وجود او محروم کردند افزود: حزب ندای ایرانیان اول با ۴۰ نفر کار را آغاز کرد و باور نمی‌کردیم چنین استقبالی شود و حدود ۳ هزار نفر از بهترین جوانان کشور و نظام با ما باشند.

وی ادامه داد: تربیت نیروی انسانی در ندای ایرانیان و آموزش آنها با فعل و انفعالات نظام و جهانی، برخورداری آنها از تحولات فکری و انرژی از نکات مهمی است و باید در دنیای انفورماتیک بچه‌های خود را آپدیت کنیم.

خرازی بیان داشت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم وحدت را بین اصلاح‌طلبان رعایت کنیم، اما اصول و مبانی خودمان را هم داریم و در جایی اولویت بر این است که بچه‌های خودمان را در چارچوبی که اصلاحات تعیین می‌کند جا بیندازیم.

وی گفت: معتقدم رئیس دولت اصلاحات از خودی و غیرخودی آسیب دید؛ او جایگاه ملی و فراملی دارد و شان و حق وی این نیست که انجام دادند، امیدواریم این سوءتفاهم زودتر رفع شود و رئیس جمهور هم در حال پیگیری موضوع است.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان ادامه داد: از دوران اصلاحات به برخی از هنجارهای اصلاح‌طلبی انتقاد داشتم و در حالی که خود را اصلاح‌طلب می‌دانم و از اصول اصلاح‌طلبی خود سعی کردم منحرف نشوم، اما معتقدم اصلاحات نیازمند نقد است، همان طور که اصولگرایی نیازمند نقد است.

خرازی ابراز داشت: در بستر اصولگرایی اتفاقاتی افتاده که قصه پرغصه هفت گنبد افلاک می‌شود، اما در اصلاحات با صدای بلند و شفافیت کامل اشتباهات و مشکلات خودمان را بیان می‌کنیم و بیان اشتباهات امر بدی نیست، مردم ایران می‌دانند که چه فرآیندهایی اشتباه بوده است.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: در سال ۸۴ اشتباه بزرگی کردیم، در انتخابات مجلس ششم در نحوه برخورد با هاشمی اصلاح‌طلبان اشتباه بزرگی کردند و در انتخابات ۹۲ هم تحولات دیگری به داد ما رسید.

وی افزود: موضع من مشخص است، سال ۸۸ به موسوی رای دادم، اما برخوردهای بعدی که رخ داد، نسبت به آنها نقد داشتم و تا انتخابات با موسوی بودم و در ۹۲ هم به روحانی رای دادم.

خرازی عنوان کرد: ما معتقدیم نباید برخورد حذفی با کسی شود، اگر برخورد حذفی در دامن اصلاح‌طلب و یا اصولگرا باشد هر دو حالت زیبنده نیست، رفاقت من با قالیباف هم هیچ نسبتی به رای من با ایشان نداشت.

وی گفت: برای نظام ما افتخار نیست که دو شخصیت تاریخی در زندان باشند، باید کاری کرد این مسئله زودتر رفع شود، البته باید تمام دقت‌های لازم را انجام دهیم که مورد رضایت خداوند باشد.

خرازی تصریح کرد: آزادی، دمکراسی دینی، توسعه پایدار و عدالت اجتماعی هدف ماست و امیدواریم با اینها و رعایت جوانب بتوانیم خود را به جای درست برسانیم.

وی ادامه داد: مسن‌ترین فرد این حزب من هستم و دبیرکل نیز زیر ۴۰ سال و دیگران بین ۳۲ تا ۳۴ سن دارند و من را به عنوان ریش سفید قبول کردند و هیچ مسئولیتی در آن جا ندارم.

خرازی افزود: هدف نسل دوم ندای ایرانیان این نیست که نسل اول را نادیده بگیریم، ایران آن قدر فضا دارد، همه می‌توانند در آن جا کار جدی کنند، ما مبنایی داریم و معتقدیم جوانان نباید فراموش شوند، چون نیروهای برآورده از تجارب عینی و علمی کشور هستند.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: جوانانی که هر کدام می‌توانند سرمایه‌های ملی کشور باشند و باید در بستر اصلاح‌طلبی تلاش خود را بکنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا