دلایل افزایش نرخ ارز از زبان صرافان

این تغییرات در حالی در بازار ارز کشور رخ داده که متقاضیان این بازار از ماه های قبل منتظر کاهش قیمت ها پس از اعلام نتایج مذاکرت بودند و به عبارتی تقاضای خود را حبس کرده بودند. اما با اعلام نتایج مذاکرات هسته ای نرخ ها در بازار ارز تغییر مسیر داد و روندی مثبت …

این تغییرات در حالی در بازار ارز کشور رخ داده که متقاضیان این بازار از ماه های قبل منتظر کاهش قیمت ها پس از اعلام نتایج مذاکرت بودند و به عبارتی تقاضای خود را حبس کرده بودند.

اما با اعلام نتایج مذاکرات هسته ای نرخ ها در بازار ارز تغییر مسیر داد و روندی مثبت را در پیش گرفت به نحوی که نرخ دلار که قبل از اعلام برنامه جامع اقدام مشترک تا مرز ۳۱۸۰ تومان(۲۳ تیر ماه)کاهش یافته بود، پس از اعلام نتیجه مذاکرات روندی صعودی به خود گرفت به نحوی که ۱۱ روز پس از اعلام نتایج با ۱۰۸ تومان رشد به مرز ۳۲۸۸ تومان رسید.

حال سوال اینجاست که چرا روند بازار ارز در ۱۱ روز گذشته تغییر مسیر داده است؟

صرافان عمده بازار ارز دراین باره دلایل مختلفی را اعلام کرده و این افزایش را مربوط به عوامل واقعی و غیرواقعی اقتصاد ایران می دانند.

یکی از صرافان بازار ارز در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: در بخش عوامل واقعی اقتصاد میزان مصرف ارز مشخص بوده اما محل تولید آن که همان فروش نفت است در هاله ای از ابهام قرار دارد و این امر در نهایت در بازار ارز تاثیرگذار است.

وی اظهار داشت: سایت های اطلاع رسانی، شایعات، دست های پنهان، خریدهای کلان برخی افراد با مقاصد سیاسی را می توان در بخش عوامل غیرواقعی طبقه بندی کرد.

این صراف عمده بازار ارز با تاکید بر اینکه میزان مصرف ارز از سال گذشته افزایش یافته است، گفت: به عنوان نمونه درحالی که بهره گیری از تلفن های همراه هوشمند در سال گذشته یک میلیون گوشی بوده این رقم در سال جاری به ۴۰ میلیون افزایش یافته و این رقم به معنای رشد ۴۰ برابری است که در نهایت در بازار ارز تاثیرگذار است.

این صراف تصریح کرد: علاوه بر این افرادی که از ماه های قبل در انتظار اعلام نتیجه مذاکرات بودند تا تقاضای خود را روانه بازار کنند از همان روز اعلام نتایج به بازار مراجعه کرده و در نتیجه آن میزان تقاضا در بازار ارز بالا رفت.

وی با تاکید براینکه، هجوم متقاضیان به بازار در حالی بود که رفع تحریم ها امری زمان بر است، ادامه داد: در حالی که نتایج رفع تحریم ها حداقل شش ماه پس از رفع آن مشخص می شود اما متقاضیان بازار ارز که صبرشان تمام شده بود دیگر به این مساله توجه نکردند و روانه بازار شدند.

این صراف با بیان اینکه، بانک مرکزی به دنبال افزایش و یا کاهش نرخ ارز نیست و سیاست ثبات را پیگیری می کند، اظهار داشت: این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که نرخ ارز در میزان صادرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در صورتی که نرخ ارز کاهش چشمگیری یابد، میزان صادرات به کشورهایی نظیر ترکیه و شوروی کاهش می یابد.

وی؛ تقاضای غیرواقعی را سم بازار دانست و گفت: برخی افراد برای حفظ ارزش پول مترصد تغییرات قیمتی هستند و با تقاضای کاذب، بازار را به هم می ریزند و البته در همین زمان نیز شرکت ها و تولیدکنندگان بزرگ نیز نگران شده و برای تامین نیاز، تقاضای خود را روانه بازار می کنند در نتیجه نظم بازار بهم می ریزد.

این صراف یکی دیگر از دلایل رشد نرخ انواع ارز را ارایه آمارهای مختلف از دلارهای بلوکه شده کشور عنوان و تصریح کرد: با اعلام ارقام مختلف برخی از سرمایه گذاران بازار ارز دچار اضطراب شده و شروع به خرید در بازار کردند.

وی، تیتر روزنامه ها و رسانه های منتقد دولت را یکی دیگر از محرک های بازار ارز دانست و گفت: این روزنامه ها پس از اعلام برجام تیتر ‘واکنش منفی بازار به توافق’ را برای صفحه اول روزنامه خود انتخاب کردند که این امر تاثیر نامناسبی بر بازار گذاشت و همین یک تیتر کافی بود تا ساعت ها توضیح مقامات دولتی بر باد رود.

* مرداد و شهریور تقویم ارزی کشوراست

این صراف مرداد و شهریور ماه هر سال را تقویم ارزی کشور عنوان کرد و گفت: معمولا تولیدکنندگان در دو ماه مرداد و شهریور به دلیل تعطیلات تابستانی کارخانه ها و آماده سازی اقدام به خرید ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه می کنند که همین امر سبب می شود تا تقاضا در بازار افزایش یابد.

این صراف خاطرنشان کرد: در حالی اقتصاد کشور در سال جاری با دو ماه پرتقاضای ارز مواجه شد که نتایج مذاکرات هسته ای نیز در همین ماه مشخص شد بنابر این متقاضیان تشنه روانه بازار شدند.

وی در تشریح این مطلب اظهار داشت: قالب خریدها در دو ماه مرداد و شهریور ماه توسط شرکت های بزرگ دولتی انجام می شود و همین امر میزان تقاضا را افزایش می دهد حال این امر همزمان با تقاضای مردم منتظر نتایج مذاکرات شده و در نتیجه قیمت ها روند صعودی به خود گرفته است.

این صراف عمده ارز با بیان اینکه، بازار ارز هم اکنون حباب ندارد، ادامه داد: حباب در دو سال گذشته با بازار خداحافظی کرده و خریداران در این مدت بدون دغدغه نیاز خود را تامین می کنند.

وی در پایان گفت: بازار ارز در این روزها علاوه بر موارد مذکور دستخوش خبرهای مثبت و منفی و همچنین منتظر نتیجه اعلام نظر کنگره آمریکا در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک است و همین امر به صعودی شدن قیمت ها کمک می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا