۴۸ ساعت پایانی «پایتخت» کشنده بود

نشست «پایتخت ۴» عصر امروز چهارشنبه، ۳۱ تیر ماه با حضور سیروس مقدم (کارگردان)، خشایار الوند (نویسنده)،‌ محسن تنابنده،‌ هومن حاجی عبداللهی،‌ نسرین نصرتی، ریما رامین فر و علی مردانی در دفتر سیروس مقدم برگزار شد. در ابتدای این نشست سیروس مقدم به حادثه اخیر سیل در مازندران اشاره کرد و یادآور شد:‌ حادثه ناگوار …

نشست «پایتخت ۴» عصر امروز چهارشنبه، ۳۱ تیر ماه با حضور سیروس مقدم (کارگردان)، خشایار الوند (نویسنده)،‌ محسن تنابنده،‌ هومن حاجی عبداللهی،‌ نسرین نصرتی، ریما رامین فر و علی مردانی در دفتر سیروس مقدم برگزار شد.

در ابتدای این نشست سیروس مقدم به حادثه اخیر سیل در مازندران اشاره کرد و یادآور شد:‌ حادثه ناگوار سیل به ویژه در بخشی که در استان مازندران رخ داد، واقعا تاسف‌بار و ناراحت‌کننده بود. تیم «پایتخت» با خانواده مصیبت‌زدگان ابراز همدردی می‌کند و به تمامی عزیزان تسلیت می‌گوید.

وی سپس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پس از گذراندن سختی‌ها و حواشی ساخت «پایتخت ۴»، اگر زمان به عقب بازمی‌گشت، آیا باز هم این سریال را می‌ساختید،‌ خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم از صحبت‌های دوستانی که درباره‌ی سختی‌های کار در ساخت «پایتخت ۴» زده‌اند، یک سوء برداشت شده است. گروه «پایتخت» روزی که سریال را شروع کردند، همه تقویم داشتند و می‌دانستند که کار را چه زمانی شروع می‌کنیم و چه زمانی تمام می‌شود و برای چه مناسبتی «پایتخت ۴» ساخته می‌شود. می‌توانستند همان موقع اعلام کنند که بنا به دلایلی «پایتخت» را برای نوروز کار می‌کنیم. ولی واقعیت این است همه تیم پایتخت با علم به اینکه می‌دانستند چه تاریخی کار را شروع می‌کنند جلو آمدند و ما می‌دانستیم قرار است در یک تایم تقریبا سه ماهه، ۲۵ قسمت سریال بسازیم.

کارگردان پایتخت ۴ در ادامه همین مطلب بیان کرد:‌ لازم به توضیح است پایتخت هایی که در سری های گذشته هم ساخته شد باز هم فرم کار به همین شکل بود. اساسا پایتخت کار سختی است. یعنی اگر ما حتی شش ماه هم برای ساخت این سریال زمان داشته باشیم باز هم همین سختی‌ها را در کارمان داریم. ساخت پایتخت از نظر تایم، هیچ فرقی در رمضان و عید نوروز ندارد. ما در ایام نوروز ۱۵ قسمت ۶۰ دقیقه ای پخش کردیم و در رمضان هم ۲۲ قسمت ۴۰ دقیقه ای به روی آنتن بردیم که اگر آن‌ها را جمع کنیم می‌بینیم که هیچ فرقی ندارد.

وی ادامه داد: اگر دوستان به صحبت هایی درباره فشردگی کار در پایتخت و داشتن زمان کافی اشاره کردند منظورشان این است که بیاییم ببنیم که چه ترفندی را می توان به کار ببریم که هم نیاز مردم را که عاشقانه پایتخت را دوست دارند جواب بدهیم و همین که مدیران فرهنگی تصمیم گیری زودتری برای ساخت کاری مثل پایتخت بکنند. در واقع فرصت بیشتری باید به تیم نویسنده بدهیم که به قصه های بیشتری برسند و همچنین فاصله میان نویسندگی و تصویربرداری رعایت شود.

مقدم در ادامه تصریح کرد: ۴۸ ساعت پایانی «پایتخت ۴ » واقعا کشنده بود. من خودم هم به عنوان کارگردان قبول دارم که فشردگی کار بالا بود ولی به دلیل تعهد و عشقی که به مردم و پایتخت داشتیم، تا لحظه آخر کارمان را درست انجام دادیم.

این کارگردان در بخشی از این نشست درباره ساخت «پایتخت ۵» اعلام کرد:‌ برای ساخت «پایتخت ۵» باید ببینیم که آیا قصه خوب پیدا می‌کنیم یا خیر. ساخت «پایتخت ۵» به سه عنصر بستگی دارد؛ اول اینکه آیا مردم همچنان اشتهایی به دیدن پایتخت دارند. دوم اینکه آیا مدیران فرهنگی و سازمان صدا و سیما ادامه پایتخت در دستور کارشان دارند یا خیر و سوم که رکن اصلی ماجرا است، این است که تیم سازنده آیا حرف تازه ای برای زدن دارند یا خیر؟ بنابراین اگر قرار باشد پایتخت به تکرار بیفتد و حرف نویی برای مردم نداشته باشد ما ترجیح می دهیم خاطره خوبی را در همین چهار سری پایتخت در ذهن مردم بر جای بگذاریم.

در بخشی از این نشست الهام غفوری، تهیه کننده سریال پایتخت ۴ در همین خصوص توضیح داد: اینکه ما «پایتخت ۵» را در عید نوروز داشته باشیم هیچ چیزی معلوم نیست ما فقط نگرانیم چرا که توقعات مردم بالا رفته است. اگر یک قصه خوب داشته باشیم که کشش تولید و پخش در ایام نوروز را داشته باشد چرا که نه، «پایتخت ۵» را خواهیم داشت اما تا به حال هیچ اعلام رسمی نشده است.

خشایار الوند، نویسنده «پایتخت ۴» درباره‌ی سری چهارم این مجموعه توضیح داد:‌ گویا از برخی از صحبت‌ها این گونه استنباط شده است که اگر «پایتخت ۴» کیفیت کمتری داشت، به دلیل کمبود زمان بود؛ در حالی که ما قبول نداریم که کیفیت «پایتخت ۴» پایین بود که بخواهیم این موضوع را برگردن زمان بیاندازیم. ما حتی اگر یک سال هم برای ساخت پایتخت فرصت داشته باشیم کیفیت همین است که مشاهده کردید.

این نویسنده سپس در پاسخ به پرسش دوم ایسنا مبنی بر اینکه سریالی مانند «پایتخت» با یکسری شخصیت‌های ثابت تا چه زمان می‌تواند برای مردم تاریخ مصرف داشته باشد؟ خاطرنشان کرد: ما ساخت سریال‌های ۹۰ قسمتی را زیاد مرتکب شده‌ایم و من خودم هم سریال ۹۰ قسمتی زیاد کار کرده‌ام که اکثر آن‌ها موفق بودند. این سریال‌ها اکثرا یکسری شخصیت‌های ثابت داشتند که تازه در یک مکان ثابت هم کار می‌کردند. تفاوت پایتخت این است که ما در مکان ثابتی نبودیم. هنوز پایتخت به ۶۰ قسمت نرسیده است یعنی در واقع ما ۳۵ قسمت دیگر جا داریم که به اندازه یک ۹۰ قسمتی کار کنیم. از نظر من نویسنده تا هر جایی که قصه خوبی برای تعریف کردن داشته باشیم، می توانیم کار کنیم اما وقتی قصه نباشد حتی یک سکانس هم اضافی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا