لاریجانی: از شفاف‌سازی ابایی نداریم

دکتر محمدجواد لاریجانی در دیدار هیأت سوییسی به ریاست ایو رُسیه، قائم مقام وزیر امور خارجه سوییس گفت: تلاش‌های رییس‌جمهوری ما و تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در حصول به توافق با گروه پنج به‌علاوه یک عملا به دنیا نشان داده است که ایران درباره فن‌آوری هسته‌ای صادق است و به دنبال تولید سلاح هسته‌ای …

دکتر محمدجواد لاریجانی در دیدار هیأت سوییسی به ریاست ایو رُسیه، قائم مقام وزیر امور خارجه سوییس گفت: تلاش‌های رییس‌جمهوری ما و تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در حصول به توافق با گروه پنج به‌علاوه یک عملا به دنیا نشان داده است که ایران درباره فن‌آوری هسته‌ای صادق است و به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نبوده و نیست.

او با تاکید بر این که امیدواریم طرف‌های مذاکره کننده نیز در عمل و در اجرای تعهدات خود این صداقت را نشان دهند گفت: باید خاطرنشان کنم که عزم ایران برای دسترسی به علم و فن‌آوری جدی است و در این زمینه از ابتدا محدودیت‌ها و تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده است ناشی از معیارهای دوگانه و تبعیض نسبت به ایران بوده است.

لاریجانی با انتقاد از وجود طرز فکر نادرستی در میان برخی از طرف‌های غربی مبنی بر این که ایران در بحث هسته‌ای پیشرفت‌های فنی و علمی بالاتر از حد مجازی داشته است افزود: جمهوری اسلامی ایران طبیعتا برای رفع سوء تفاهم‌ها و اعتمادسازی، آمادگی انجام اقداماتی را که در توافق‌نامه آمده است دارد ولی اگر کسی فکر کند که ما در خصوص پیشرفت‌های فنی، صنعتی و علمی دارای سقفی هستیم و می‌توان محدودیت‌های علمی برای ما گذاشت دچار فهم اشتباه شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید براین که طبیعتا ایران به تمام مواد موافقت‌نامه‌ای که امضا کرده است پای بند خواهد بود گفت: به همین میزان ما نیز انتظار داریم طرف‌های مقابل، به لفظ و معنای این توافق‌نامه پایبند باشند.

وی با اشاره به سابقه تاریک برخی از کشورهای غربی در تعامل با ایران گفت: اگر چه ما در بعضی از این کشورها سابقه خصومت دیرینه‌ای نسبت به کشورمان سراغ داریم و فکر نمی‌کنیم این خصومت‌ها به‌زودی و یا به سرعت از بین برود، در عین حال رییس‌جمهوری ایران قدم شجاعانه‌ای برداشته و مورد حمایت اکثریت ملت و مسوولان نظام است و مطمئن هستم که این تلاش‌ها می‌تواند نادرستی عمده تهمت‌هایی که نسبت به ما در جهان مطرح شده است را ثابت کند و بی‌اساس بودن آن‌ها را به نمایش بگذارد.

دبیر ستاد حقوق بشر درباره همکاری‌های حقوق بشری میان ایران و سوییس نیز گفت: گفت‌وگوهای دوجانبه حقوق بشری، همراه با همکاری‌های قضایی میان ایران و سوییس سابقه خوبی دارد و ما امیدواریم در دور آینده، این گفت‌گوها غنی‌تر از گذشته و محتوایی‌تر برگزار شود.

او افزود: در زمینه حقوق بشر ما از هیچ گونه شفاف‌سازی ابایی نداریم منتهی انتظار این است که طرف‌های مقابل ما نیز در صدد فهم نظام مدنی ما باشند نه دنبال کردن اهداف و اغراض سیاسی و گفت‌وگوها در فضای تعامل مثبت صورت بگیرد. خوشبختانه ما با کشورهای متعددی در اروپا و آسیا این گفت‌وگوها را داریم و نتایج خوبی هم از آن‌ها گرفته‌ایم.

قائم مقام وزیر امور خارجه سوییس نیز ضمن ابراز خرسندی از توافق هسته‌ای به‌عمل آمده میان ایران و قدرت‌های جهانی، نسبت به آینده توافقات هسته‌ای که انجام شده است اظهار امیدواری کرد و خواستار باز شدن و گسترش مسیر همکاری‌های کشورهای اروپایی با ایران شد.

ایو رُسیه افزود: ما بسیار امیدوار هستیم که با این توافق به دست آمده ایران به سرعت جایگاه تاثیرگذار واقعی خود را در منطقه و جهان تعمیق بخشد.

او با قدردانی از ایران به دلیل ارائه کمک به برنامه‌های انسان دوستانه سوییس در خصوص مردم سوریه افزود: ما معتقدیم مسائل منطقه بدون حضور ایران و نقش مثبت ایران راه‌حل ساده‌ای نخواهد داشت.

قائم مقام وزیر امور خارجه سوییس در ادامه اظهار کرد: ما در امر کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه نیاز به کمک‌های ایران داریم و معتقدیم بدون کمک ایران این امور محقق نمی‌شد.

لاریجانی نیز گفت: امروز مردم یمن هم قربانی تجاوز بسیار خشن و بلکه خشونت بدون مرز قرار گرفته‌اند و نباید فراموش شوند.

رسیه در پایان این دیدار ضمن اعلام آمادگی کشورش برای توسعه روابط در زمینه‌های مختلف با کشورمان گفت: ما بسیار علاقمند هستیم گفت‌وگوهای دوجانبه حقوق بشری ایران و سوییس را که در واقع ششمین دور این مذاکرات محسوب می‌شود و مدتی است به تاخیر افتاده، مجددا از سر بگیریم.

قائم مقام وزیر امور خارجه سوییس اظهار امیدواری کرد با آغاز مجدد این گفت‌وگوها فصل تازه‌ای در این روابط آغاز شود و این گفت‌وگوها وسیع‌تر و غنی‌تر در آینده ادامه پیدا کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا