گابریل: پایان مذاکرات در دنیا امید ایجاد کرد

با اشاره به حضور پروفسور سمیعی به همراه هیأت آلمانی در ایران، اظهار کرد: وجود پروفسور سمیعی از جمله دلایلی است که من حتماً دوباره به ایران سفر خواهم کرد. وقتی با او در خیابان‌های اصفهان قدم می‌زدم، مردم مانند یک ستاره سینمایی در اروپا از ایشان استقبال می‌کردند که برای من بسیار جالب بود. …

با اشاره به حضور پروفسور سمیعی به همراه هیأت آلمانی در ایران، اظهار کرد: وجود پروفسور سمیعی از جمله دلایلی است که من حتماً دوباره به ایران سفر خواهم کرد. وقتی با او در خیابان‌های اصفهان قدم می‌زدم، مردم مانند یک ستاره سینمایی در اروپا از ایشان استقبال می‌کردند که برای من بسیار جالب بود.

گابریل افزود: همواره سوال می‌شود که چرا یک نیمروز به اصفهان سفر می‌شود و چرا در همان تهران بازدیدها انجام نمی‌گیرد؟ ولی این حرف اشتباه است، چراکه به نظر من باید از ظرفیت غنی شهر اصفهان بهره برد و احترام به اصفهان را باید با آمدن به این شهر نشان داد.

او با بیان این که اصفهان از لحاظ فرهنگی بسیار پیشرفت کرده است، گفت: وجود اصفهان در ایران یک ظرفیت قوی برای این کشور است.

قائم مقام صدر اعظم آلمان اضافه کرد: طبق آمارهایی که از آژانس‌های مسافرتی منتشر شده، سفرهای فرهنگی و دانشجویی از کشور آلمان به ایران زیاد است.

گابریل ادامه داد: به نظر من باید در اصفهان توریست پایدار برقرار شود. به عنوان نمونه هزینه هتل در اصفهان کم بوده و می‌تواند بیش از این‌ها باشد.

وی با بیان این که امروز باید از مذاکرات موفقیت‌آمیز هسته‌ای استفاده کنیم، تصریح کرد: با رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران صحبت کردم و گفتم پایان مذاکرات امیدی در دنیا ایجاد کرده است. هم‌چنین این فقط متن توافقنامه نیست که اهمیت دارد، بلکه منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

قائم مقام صدر اعظم آلمان با بیان این که همه کشورها باید به توافق‌نامه احترام بگذارند، اضافه کرد: توافق هسته‌ای نشان داد که امکان برطرف کردن مسالمت‌آمیز کشمکش‌ها در دنیا وجود دارد.

گابریل گفت: سفر ما به ایران پس از توافق هسته‌ای نشانه خوبی است و به نظرم سفر نمایندگان شرکت‌های آلمانی از لحاظ فعالیت آن‌ها با امنیت اجتماعی اهمیت دارد.

او با بیان این که ایران از نظر آلمان شریک مطمئن و منصفی بوده است، افزود: ایران و آلمان هر دو تغییر کرده‌اند و هدف همکاری بین این دو کشور باید به سود هر دو طرف باشد.

قائم مقام صدر اعظم آلمان اضافه کرد: تجربه ما در اروپا و آلمان نشان داده است که تغییرات باعث می‌شود تا خود را بهتر بشناسیم.

قائم مقام صدر اعظم آلمان با اشاره به مساله آب، ادامه داد: جمعیت دنیا در حال افزایش است و در آینده با کمبود آب مواجه خواهیم شد؛ در این راستا فن‌آوری‌هایی در کشور آلمان در حال استفاده است که می‌تواند از طرف آلمان به ایران منتقل شود.

گابریل با بیان این که من مخالف انرژی اتمی هستم، تصریح کرد: برق تولیدی از انرژی هسته‌ای بسیار گران قیمت است. حدود ۵۰ سال است که در کشور آلمان بر سر استفاده از انرژی هسته‌ای برای تولید برق بحث است. من به دلیل زیان‌بار بودن زباله‌های هسته‌ای و هم‌چنین گران تمام شدن تولید برق از انرژی هسته‌ای، همواره مخالف این موضوع بوده‌ام.

او به بهینه‌سازی و صرفه‌جویی انرژی اشاره و خاطرنشان کرد: کشور آلمان تجربیات بسیار خوبی در بهینه‌سازی و صرفه‌جویی داشته است و می‌تواند این تجربیات را در اختیار کشور ایران قرار دهد.

قائم مقام صدر اعظم آلمان اضافه کرد: تبادل اطلاعات و تجربیات در حوزه‌های آب، انرژی و … نیز می‌تواند برای دو طرف مفید باشد.

گابریل ادامه داد: سیستم بانکی نیز باید دوباره فعال شود و این موضوع یکی از شروط اصلی برای مراودات تجاری و اقتصادی است که باید در آینده حل شود.

وی با بیان این که مشترکاتی در اقتصاد میان دو کشور ایران و آلمان وجود دارد، خاطرنشان کرد: فقط به دنبال همکاری اقتصادی مناسب بین دو کشور ایران و آلمان نیستیم، بلکه علاقه‌مندیم تا روابط فرهنگی و سیاسی دو کشور نیز تقویت شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا