راز برخورد صدا و سیما با مذاکرات هسته‌ای

مدیر مسؤول روزنامه ابتکار درباره اینکه آیا تعطیلات عید فطر در فاصله نزدیک به توافق هسته‌ای بر عملکرد پرداختن به این موضوع مهم ملی تاثیر گذاشت به ایسنا گفت: همواره این سوال پس از تعطیلات وجود دارد که کشور پرحادثه و پرمساله‌ای مثل ایران آن هم در متن توافقات هسته‌ای‌، چرا به تعطیلات می‌رود. اصلا …

مدیر مسؤول روزنامه ابتکار درباره اینکه آیا تعطیلات عید فطر در فاصله نزدیک به توافق هسته‌ای بر عملکرد پرداختن به این موضوع مهم ملی تاثیر گذاشت به ایسنا گفت: همواره این سوال پس از تعطیلات وجود دارد که کشور پرحادثه و پرمساله‌ای مثل ایران آن هم در متن توافقات هسته‌ای‌، چرا به تعطیلات می‌رود. اصلا این دغدغه، دغدغه درستی است، اما معمولا این آرزویی است که همواره دست‌نیافتنی است‌. روزنامه‌ها فعال مایشاء نیستند، بلکه زنجیره‌ای از سازمان‌های مختلف باید به تعطیلات نروند تا روزنامه‌ها منتشر و توزیع شوند.

محمد علی وکیلی ادامه داد: چاپخانه، شرکت‌های توزیع و شبکه کیوسک‌ها هستند که باید اعلام آمادگی کنند و کرکره‌هایشان بالا باشد تا روزنامه‌ای منتشر شود. پس روزنامه فعال مایشاء نیست. یعنی تصمیم بر انتشار در اختیار بنگاه‌دار و ناشر نیست. زنجیره‌ای از دستگاه‌های مختلف باید توافق کنند تا امکان انتشار به وجود بیاید.

وکیلی در ادامه مطرح کرد: هرچه جلوتر می‌رویم، از ضرورت فعالیت روزنامه‌ها در ایام تعطیلات‌، کاسته می‌شود، چون به هر حال حوزه اطلاع‌رسانی متکی به روزنامه نیست‌، شبکه‌های مجازی شبکه‌هایی که قائم به شخص هستند و نیازی به تحریریه و چاپخانه ندارند‌، تقریبا بخشی از خلاء نبودن روزنامه‌ها را پر می‌کند ولی خب به هر حال اگر‌، این اگرها کنار هم قرار بگیرند و روزنامه‌ها در مقاطع حساس به تعطیلات نروند خیلی عالی است.

مدیر مسؤول ابتکار همچنین یادآور شد: اگر زنجیره‌ای از این اگرها کنار هم قرار می‌گرفت و محقق می‌شد تا روزنامه‌ای منتشر شود بهتر بود چون هیچ چیزی نمی‌تواند ضایعه نبود روزنامه را پر کند. اما متاسفانه این اگرها محقق نمی‌شوند.

وی همچنین مطرح کرد: همیشه یکسری فورس‌ها وجود دارد که این فورس‌ها ضرورت بودن روزنامه‌ها را بیشتر می‌کند. از جمله پرونده هسته‌ای که هم برای مخاطب فورس بود و هم برای رسانه‌ها، مطبوعات زنجیره مستقل نیستند که بتوانند تا زمانی که اراده کنند، این اراده محقق شود. مطبوعات تابع اراده دیگران هستند. مگر اینکه دولت تصمیم بگیرد در خبرهای این چنینی مشوق چاپ تعدادی از روزنامه‌های علاقه‌مند شود و این روزنامه‌ها در ایام تعطیلات فعال باشند. پس مجموعه‌ای از فعل خواستن باید صرف شود تا این خلاء پر شود.

وکیلی در ادامه درباره‌ی عملکرد رسانه‌ها در مذاکرات هسته‌ای نیز اظهار کرد: به نظرم ما نتوانستیم در مقیاس اهمیتی که این پرونده دارد و دستاوردی که برای داخل می‌توانست داشته باشد‌، همگرایی داشته باشیم. همان زمانی که منتشر شدیم شما اگر صفحه اول روزنامه‌ها را نگاه کنید می‌بینید واقعا همچنان یک نگاه جناحی‌، سیاسی در روزنامه‌ها پیرامون پرونده هسته‌ای حاکم است. در حالی که این پرونده مرز منافع ملی را پوشش می‌داد و می‌توانست بهانه‌ای برای همگرایی باشد و عاملی برای هم‌افزایی قدرت ملی. ولی نحوه پردازشی که انجام گرفت و در کنارش شیوه برخورد صدا و سیما یک شیوه کاملا خنثی بود و هنوز رمزآلود است که چرا صدا و سیما در پرونده به این مهمی و پر سروصدایی در دنیا که حداقل دو سال وقت دنیا بر این پرونده متمرکز بود‌، و ۱۸ روز تمام شش قدرت برتر دنیا تمام قدرتشان را در این جنگ نابرابر گذاشتند و تمام اخبار دنیا پر شده از اخبار هسته‌ای و تیتر حداقل ۱۸ روز رسانه‌های برتر دنیا، به حواشی و فراز و فرودهای اخیر در ارتباط با پرونده اختصاص پیدا کرده‌، حالا که به توافق ختم شده در داخل یک نوع رفتار جزیره‌ای و چندگانه و سیاسی باز شده است.

مدیر مسؤول روزنامه ابتکار در ادامه گفت: ارزش کاری که انجام گرفته به عقیده من به لحاظ رسانه‌ای ادا نشد و هنوز هم ادا نشده است. هنوز نمی‌دانم راز صداوسیما با مذاکرات هسته‌ای چه رازی است که ما نمی‌بینیم و آنها می‌بینند.

وکیلی در پایان گفت‌و‌گوی خود مطرح کرد: ما رسانه‌ای‌ها فکر می‌کنیم در حد برداشت و بضاعتمان بخشی از دینمان را نسبت به موضوع توافق هسته‌ای ادا کردیم اما در نظر برخی‌ها گزافه‌گویی بود،‌ به نظر من ما دینمان را به دستاورد وین به لحاظ رسانه‌ای ادا نکردیم. به همین دلیل هم به رغم اینکه یک امیدواری در زیرپوست باور عمومی‌ ایجاد شد و یک خوشحالی زیرپوستی وجود داشت، تبدیل به یک خوشحالی در روان اجتماعی نشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا