نوه امام: جامعه به خاطر توافق مسرور است

آیت الله سید حسن خمینی در مراسم «شب خاطره با امام» که با حضور جمعی از اعضای کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب برگزار شد، با اشاره به وصایای امیرالمؤمنین(ع) در نامه ۴۷ نهج البلاغه اظهار داشت: علی(ع) در آخرین لحظات عمر، حسنین(علیهما السلام) و مخاطبان وصیت خویش را پس از توصیه به تقوا، …

آیت الله سید حسن خمینی در مراسم «شب خاطره با امام» که با حضور جمعی از اعضای کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب برگزار شد، با اشاره به وصایای امیرالمؤمنین(ع) در نامه ۴۷ نهج البلاغه اظهار داشت: علی(ع) در آخرین لحظات عمر، حسنین(علیهما السلام) و مخاطبان وصیت خویش را پس از توصیه به تقوا، فرا می خوانند که «به دنیا پرستى روى نیاورید، گر چه به سراغ شما آید، و بر آنچه از دنیا از دست مى ‏دهید اندوهناک مباشید».

وی افزود: اهمیت این وصیت در آن است که در لحظه آخر عمر، از سوی شخصیتی چون علی(ع) بیان می شود و مخاطب آن نیز حسنین(ع) هستند؛ کسانی که پیامبر(ص) به انحاء مختلف منزلت آنان را به جامعه اسلامی نشان داد و شخص امیرالمومنین(ع) نیز در لحظات مختلف جایگاه آن دو بزرگوار را نشان داد.

یادگار امام به «بیان حق» به عنوان دیگر وصیت امیرالمؤمنین(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان می فرمایند که زبان تان گوینده حق باشد. لازمه گفتن حق این است که انسان آزاده باشد؛ «به سرو گفت کسی میوه‌ای نمی‌آری، جواب داد که آزادگان تهی دستند». علی(ع) نیز می فرمایند «قولا بالحق و اعملا للأجر»(به خاطر حق کار کنید و برای اجر کار کنید).

وی با اشاره به آیه إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا، افزود: «خداوند می فرماید کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏اند، به زودى [خداى‏] رحمان براى آنان محبتى [در دلها] قرار مى‏دهد». وقتی انسان برای خدا کار کند یک نمونه آن امام بزرگوار ما می شود که در دل مردم جای گرفت همانگونه که نمونه اعلای آیه نیز پیامبر(ص) و سیدالشهداء(ع) است.

سید حسن خمینی «دشمنی با ظالم» را دیگر وصیت علی(ع) ذکر کرد و یادآور شد: ظلم از سوی هرکس بد است، همانگونه که امام صادق(ع) خطاب به شیعیان می فرمایند امر قبیح از سوی همه قبیح است اما از شما که داد شیعه گری می زنید قبیح تر است.

یادگار امام ادامه داد: ظلم، شیعه، سنی، دوست، دشمن و.. ندارد و اگر یک قبح عقلی میان بشریت وجود داشته باشد، ظلم است.  لذا وصیت امیرالمؤمنین(ع) به حسنین(ع) این است که در مقابل دشمن ظالم و در کنار و یاور مظلوم باشند؛ یکی از مصادیق این کار هم آن است که انسان با جان، مال و یا آبرو در کنار آنان باشد.

وی با تأکید بر اینکه ظلم را برنتابیم، تصریح کرد: قوام کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب این است که محوریت آن برنتابیدن ظلم و حضور در کنار مظلومان باشد؛ «آن فرو ریخته گل های پریشان در باد/کز می جام شهادت همه مدهوشان اند/نامشان زمزمه نیمه شب مستان باد/تا نگویند که از یاد فراموشان اند».

سید حسن خمینی گفت: ما در طول تاریخ افراد زیادی را دیدیم که تاخت و تاز کردند، اما عاقبت آنها چه شد؟ «چو بد کردی مباش ایمن ز آفات. که واجب شد طبیعت را مکافات».

یادگار امام با اشاره به مقوله «نظم» به عنوان دیگر توصیه امیرالمؤمنین(ع) یادآور شد: یکی از اموری که زندگی را برکت می دهد نظم است؛ نظم به حد اعلاء در زندگی امام بزرگوار مشاهده می شد. در نجف برخی اصحاب امام می گفتند ما ساعت خود را می توانیم با ساعت ورود و خروج ایشان به حرم تنظیم کنیم. من یک بار خودم خدمت امام بودم گفتم چای می خورید؟ ساعتشان را درآوردند و گفتند نه! دو دقیقه مانده است. بنابراین موضوع نظم بخصوص برای جوانان مسأله مهمی است.

وی سومین وصیت علی(ع) را «آشتی میان مردمان» ذکر کرد و گفت: ایشان به فرزندانشان و آیندگان توصیه می کنند که دعواها را کنار بگذارید؛ زیرا در یک جایی، دیگر باید مشکلات را تمام کنید؛ ایشان برای تأکید بر سخن خود می گویند این توصیه را از پیامبر(ص) شنیدم که «اصلاحِ میان مردم از نماز و روزه دائم افضل است».

سید حسن خمینی ادامه داد: شاید یکی از علل این توصیه پیامبر(ص) و علی(ع) این است که اسلام به شدت به جامعه اسلامی بها می دهد؛ جامعه ای که تشتت، تفرق، همدیگر را نخواستن و دعوا در آن زیاد باشد جامعه ای است که به تعبیر قرآن فشل بوده و ابهت آن می ریزد.

وی با طرح این سوال که در راه آشتی میان جامعه چقدر گام برداشته ایم؟ گفت: وصیت علی(ع) در این خصوص دارای تعابیر سنگینی است؛ یادمان بیاید که امام نیز چنین تعبیر سنگینی داشتند و رمز بقای ما را همان رمز پیروزی می دانستند که عبارت از ایمان و وحدت کلمه بود.

یادگار امام با اشاره به آیات اول سوره مجادله، اظهار داشت: به درگاه خداوند دعا کنیم که تقوا را نصیب ما کند تا باور کنیم قدرتی در جهان موجود است که  توتی الملک من تشا وتنزع الملک ممن تشا وتعز من تشا وتذل من تشا. اگر خداوند این ایمان و باور را به کسی بدهد مشابه همان تعبیر حضرت زینب است که در کاخ ابن زیاد پس از فاجعه عاشورا فرمود «به خدا قسم جز زیبایی چیزی نمی بینم».

وی با بیان اینکه دعا کنیم نظم در زندگی شخصی و اجتماعی ما حاصل شود، گفت: این روزها شاهد به ثمر رسیدن یکی از توفیقات دولت(در زمینه هسته ای) هستیم و جامعه به این خاطر مسرور است؛ این توفیق نتیجه نظم و تدبیر منظمی است که به کار گرفته می شود.

سید حسن خمینی در پایان گفت: دعا کنیم که خداوند نقار و اختلاف را از دورن جامعه ما از میان بردارد.

پیش از سخنان یادگار امام، علی صالح آبادی دبیرکل کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب، در سخنانی با اشاره به شخصیت تأثیرگذار امام خمینی گفت: مدعیان اصلی انقلاب اسلامی مبارزین گذشته هستند و بسیاری از آنها سرنوشت خود را گره خورده به جمهوری اسلامی و انقلاب می دانند. بنابراین از هر فرصتی برای تکرار شعارهای اولیه انقلاب استفاده می کنند تا بگوینداین انقلاب برای آزادی، عدالت، احترام به دیگران و به رسمیت شناختن خقوق افراد و جامعه اخلاقی که همه در برابر قانون یکسان باشند شکل گرفت.

وی همچنین با ابراز خرسندی از جمع بندی مذاکرات هسته ای بر ضرورت رفع تنازعات در کشور تأکید کرد.

پیش از این سخنان نیز چند تن از زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب در سخنان کوتاهی خاطرات خود را بیان کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا