واردات لبنيات ۷ برابر شد

اوج واردات لبنيات برپايه شير خام به كشور در حدود ۲۸۸ هزار تن و در سال ۱۳۹۱ ثبت شده و بيشترين واردات در اين تراز در قالب شيرخشك صورت گرفته است. وابستگي به شير و فرآورده‌هاي آن حتي در ذهن متولدين دهه ۶۰ نيز نقش بسته است و دوراني كه تنها پنير عمده بازار دانماركي …

اوج واردات لبنيات برپايه شير خام به كشور در حدود ۲۸۸ هزار تن و در سال ۱۳۹۱ ثبت شده و بيشترين واردات در اين تراز در قالب شيرخشك صورت گرفته است.

وابستگي به شير و فرآورده‌هاي آن حتي در ذهن متولدين دهه ۶۰ نيز نقش بسته است و دوراني كه تنها پنير عمده بازار دانماركي بود را نمي‌توان فراموش كرد. اين وابستگي اما با جهشي كه در توليد اتفاق افتاد در مدت كوتاهي تبديل به خودكفايي شد. مسبب اين جريان هم واردات گاو‌هاي هلشتايني بود كه به دستور عباسعلي زالي وزير وقت كشاورزي انجام شد.

با ساماندهي دامداري‌ها صنايع وابسته يعني صنعت فرآورده‌هاي لبني نيز پا گرفت و در مدتي كوتاه بازار لبنيات داخلي داغ شد.

تنوع بالاي توليدات در سال هاي اخير ناشي از اقدامات حمايتي بود كه از دامداران صورت گرفت اما اين حمايت ها در دهه ۸۰ تا حد زيادي رنگ باخت و چه با تعيين قيمت شير خام و چه با كاهش تعرفه واردات زمينه زيان دهي دامداران فراهم شد.

به طور متوسط از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۳ سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن معادل شير خام به ارزش حدود ۲.۸ ميليارد دلار وارد كشور شده است كه بيشترين آن مربوط به سال ۱۳۹۱ با بيش از ۳۷۸ ميليون دلار بوده و واردات ارزشي لبنيات كشور به ميانگين سالانه حدود ۲۰۰ ميليون دلار رسيده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا