توییت‌هایی برای توافق

در توییتر، فیس‌بوک و اینستاگرام تا شبکه‌های اجتماعی موبایل‌محور مانند تلگرام و واتس‌اپ و… موضوع اصلی نوشته‌ها، عکس‌ها و پیام‌های ردوبدل‌شده همین توافق تاریخی میان ایران و کشورهای ١+٥ بود. در موج نوشتن درباره توافق نه‌فقط کاربران عادی بلکه بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده سیاسی، هنری و… هم همراهی کردند. حساب‌هایی توییتری که گفته می‌شود متعلق …

در توییتر، فیس‌بوک و اینستاگرام تا شبکه‌های اجتماعی موبایل‌محور مانند تلگرام و واتس‌اپ و… موضوع اصلی نوشته‌ها، عکس‌ها و پیام‌های ردوبدل‌شده همین توافق تاریخی میان ایران و کشورهای ١+٥ بود.

در موج نوشتن درباره توافق نه‌فقط کاربران عادی بلکه بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده سیاسی، هنری و… هم همراهی کردند. حساب‌هایی توییتری که گفته می‌شود متعلق به ریاست‌جمهوری هستند، با شروع سخنان حسن روحانی در تلویزیون در این‌باره اقدام به انتشار گزیده‌های مهم این سخنرانی برای مخاطبان خود کردن.

یکی از این حساب‌ها با نام «دکتر حسن روحانی» که به فارسی توییت می‌کند، بیشتر از ١٦٥هزار دنبال‌کننده دارد. از میان همه توییت‌ها از سخنرانی رئیس‌جمهور در روز گذشته این قسمت از حرف‌های او بیشترین بازتاب را داشت؛ «نقد دلسوزانه را می‌پذیریم اما اجازه نمی‌دهم کسی با دروغ و اتهام به امید مردم برای آینده درخشان و رونق اقتصادی و صلح و امنیت ، صدمه بزند». توییتی که توسط کاربران تا لحظات تنظیم این گزارش ١٣٤ بار ری‌توییت شد و ٥٨٤ بار فیو خورد.

حساب اینستاگرام متعلق به محسن تنابنده بازیگر اصلی سریال محبوب پایتخت هم عکسی از خود و همه عوامل سریال منتشر کرد که یک جعبه شیرینی ناپلئونی در دست دارد و‌ رو به دوربین شیرینی تعارف می‌کند. تنابنده برای توضیح این عکس نوشته است: هسته‌ای مبارک بفرمایید ناپلئونی.  در شبکه اجتماعی پرطرف‌دار فیس‌بوک کاربران زیادی درباره توافق هسته‌ای نوشتند. برخی خوشحالی خود را بروز داده و برخی تحلیلشان از این رویداد مهم را نوشته‌اند. برخی از دلایل شادی‌شان گفتند و برخی دیگر از گمانه‌زنی‌ها پیرامون وضعیت جدید و آینده پیش‌رو.

یکی از کاربران فیس‌بوک به نام حامد دلایلش برای خوشحالی از توافق صورت‌گرفته را به این شکل برای دوستانش توضیح داده است: «چرایی خوشحالی من این است: اگر همین شرایط فعلی ادامه می‌داشت، رکود اقتصادی کمرشکن‌تر می‌شد، تحریم‌ها ادامه می‌داشت و شاید بیشتر هم می‌شد. اگر شرایط بد‌تر می‌شد، هر لحظه امکان حمله نظامی و جنگ بود، این قسمتش برای همه عیان است، نه‌تنها هیچ‌کدام اینها نشده، بلکه تحریم‌ها و محدودیت‌ها کمتر می‌شود، مردم عادی نفس راحتی می‌کشند و امنیت و ثبات را حس می‌کنند، وضع اقتصادی به پیش‌بینی من که نه‌ اقتصاددانان، بهتر می‌شود. پس چرا خوشحال نباشم؟ مهم نیست که به‌جای فلان تعداد سانتریفیوژ، یک‌پنجم آن می‌چرخد، سایر دستاوردها آن‌قدر مهم هست که از برخی موارد بتوان به راحتی گذر کرد.

کاربری دیگر به نام ابوالفضل هم از منظری دیگر به ماجرای توافق صورت‌گرفته میان ایران و غرب پرداخته و نوشته است: «برد- برد بود، اما آنها بیشتر بردند. چاره‌ای هم نبود، دولت در مختصاتی وارد مذاکره شد که نقشی در ترسیمش نداشت و به بهترین وجه «ممکن» جلو فاجعه را گرفت. می‌ماند پاسخی که دولت قبل و حامیانش باید به مردم و تاریخ بدهند بابت قطع‌نامه‌دانی که هیچ‌وقت پاره نشد. شادی خیابانی هم در این اوضاع چندان به سود منافع ملی ما نیست، چون پیام‌های بدی به طرف مقابل می‌دهد، جدا از آنکه وجهی هم ندارد، چیزی شبیه به شادی بعد از باخت فوتبال‌مان است به آرژانتین. ناف ما را با تراژدی بریده‌اند…».

زهرا رمضانی از دیگر کاربران فیس‌بوک هم به دیپلماسی توییتری جواد ظریف اشاره کرد و آن را این‌گونه تحلیل کرد.: «البته جا داره در این بین، از توییتر و نقش جالب اون هم در مذاکرات یادی بکنیم. بعید می‌دونم هیچ شبکه اجتماعی تا به این حد در مذاکرات سیاسی این‌چنین نقش پررنگ داشته تا به حال… نه‌تنها ۲۴ ساعته توسط انگشتان پیگیر و خستگی‌ناپذیر ما زیر و ‌رو می‌شد، که خیلی از حرف‌های مگوی اون، اسب‌های ماراتن مذاکرات‌رو به پیش می‌برد! دیپلماسی توییتری هم پدیده‌ای شد برای خودش پ. ن: آخرین توییت جان کری هم حرف‌های خوبی داشت… «سلام به صلح»

در شبکه اجتماعی توییتر هم بحث‌ها در این باره از همه‌ جاهای دیگر داغ‌تر و فراوان‌تر بود. بسیاری از کاربران عادی ، خبرنگار و… علاوه بر انتشار اخبار، درباره احساسات و قضاوت و نظر شخصی خودشان در این باره هم مطالبی را توییت کردند. اعضای سرویس اجتماعی «شرق» هم از کاربران خواسته بودند نظر خودشان در این باره را با ما در میان بگذارند. در ادامه برخی از نظرات کاربران توییتر در این باره آمده است:

آخر کوچه‌ای که فکر می‌کردیم بن‌بسته یه راه باریکه‌ای نمایان شد .

دیگر شرکت‌ها بهانه‌ای برای تأخیر در تحویل و گرانی محصولات ندارن.

هرکسی بسته به شرایط خودش یه امیدواری‌هایی داره. به نظر من دستیابی به سیستم بانکی بین‌المللی و مسترکارت و… عالی میشه.

و تسهیل روابط علمی و دانشگاهی بین دو کشور ایران و آمریکا… تسهیل انتقال پول برای دانشجوهای توی آمریکا توسط خانواده‌هاشون.

به‌خاطر تحریم قطعات آزمایشگاهی مسیر خیلی از پایان‌نامه‌های ما به اجبار تغییر کرد و امیدوارم این توافق (همون‌طوری که وزیر علوم هم گفتن)، به نفع پیشرفت علمی کشور هم تموم بشه، که قطعا میشه

کاغذپاره‌خواندن قطع‌نامه‌ها ایران را به انزوا و جنگ نزدیک کرد… مذاکره غرورمند، ایرانی سرافراز و پرامید ساخت.

در توافق هسته‌ای جای اونایی که به‌خاطر تحریم دارو و سقوط هواپیما از دست رفتن واقعن خالیه.
توافق تحقق وعده رئیس‌جمهور بود که، حالا هم چرخ سانتریفیوژها می‌چرخد و هم چرخ کارخانه‌ها، توافقی در پاسداشت گفت وگو.

امیدوارم این‌بار برخلاف آنچه در لوزان نوشته شد از جزئیات مطلعم کنن.

این یه تصور غلطه که فکر کنیم بعد از سال‌ها برگشتیم سر جای اول. ایران با پافشاری بر اصول، تونست خودش‌رو به قدرت‌ها تحمیل کنه.

پس از عهدنامه‌های گلستان، ترکمان‌چای و قطع‌نامه ٥٩٨، توافق وین، نخستین توافقی است که ایران در حالت صلح آن را امضا می‌کند.

به‌قول ظریف اینکه توافق یک بحران غیرضروری ‌رو پایان میده بسیار خوبه، اما مفادش منتشر بشه تا بشه نظر داد.

صفحه جدیدی از کتاب تاریخ کشور گشوده شده که باید مواظب باشیم دیگه خط‌خطیش نکنیم.

برای اولین‌بار با توانمندی مذاکره‌کنندگان ایران، کشورمون بدون جنگ از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد خارج شد.

رأی سال ٩٢ به ثمر رسید، دم هرکی رأی داد گرم.

چهار سال پیش نگران بودم که به ایران حمله نظامی بشود و من ایران نباشم و الان غبطه می‌خورم که چرا برای جشن در کشورم نیستم.

هرکاری که باعث به‌وجودآمدن ذره‌ای امید در دل انسان بشود ارزشمند است. و دولت تدبیر و امید این کار را انجام داد.

بهترین حس مردم یه کشور، در صلح‌بودن با تمام دنیاست. انزوا خواست ما نبود! مچکریم آقای ظریف

یکی مرد جنگی {ظریف} به از صد هزار.

به برکت وجود سایه رهبر عزیزم این توافق به دست امد جانم فدای رهبرم سیدعلی خامنه‌ای.

بعد از سال‌ها تندروی و جولان دلالان تحریم که خوردند و بردند و پورشه‌سوار شدند، عقلانیت و منطق بر فریادهای بیهوده پیروز شد.

کاش دلواپسان، کام شیرینی توافق را، تلخ نکنند.

تو دهنی محکم به نتانیاهو و وزیر خارجه عربستان.

خوشحالم برای اینکه یک‌بار دیگه معلوم شد عقلانیت چقدر بهتر از داد و بیداد پوچ و توخالی جواب میده!

خورشیدِ ما تو افق بود. ما مطمئن نبودیم طلوع می‌کنه یا غروب. اما انگار قراره میزبان نور و روشنایی باشیم.:) #توافق #
IranDeal
این تنها یک پیروزی ساده نیست، پیروزی لبخند، متانت و گفت‌وگوست بر همه جنگ‌های بشری و از جنبه‌های بسیاری ارزشمند است.

قدرت ایران به رخ جهانیان کشیده شد.

حق ما تحریم نبود. آینده از آن ما جوانان ایرانیست. خیلی خوشحالم

تمرین آرام دموکراسی بود که با رای مردم به روحانی آغاز شد… هنوز خیلی کار داریم که اون هشت سال قبل ‌رو جبران کنیم.

این رویداد به جهان، نشون داد که دوره جنگ و خون‌ریزی تمام شده و پیچیده‌ترین مسائل‌ رو میشه با گفت‌و‌گو حل کرد.

وقتی خبر توافق ‌رو شنیدم، بی‌اختیار یاد خبر آزادسازی خرمشهر با صدای آقای حیاتی افتادم. یک پیروزی بدون شلیک حتی یک گلوله.

من خیلی خوشحالم حتی اگه توافق هم نمی‌کردیم مهم بر سر مواضعمون و عزت و شرف ایران و ایرانی پافشاری کردیم و بحق پیروز شدیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا