میزان قاچاق کالا و ارز در سال ۹۳ معادل درآمدهای نفتی آن سال بوده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان مخالف و  موافق در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۲۳ تیر) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به بیان دلایل خود پرداختند. ندیمی: هزینه قاچاق بالا نرود، قاچاقچیان کار قاچاق را ادامه می‌دهند ابتدا ابوذر ندیمی در مخالفت با …

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان مخالف و  موافق در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۲۳ تیر) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به بیان دلایل خود پرداختند.

ندیمی: هزینه قاچاق بالا نرود، قاچاقچیان کار قاچاق را ادامه می‌دهند

ابتدا ابوذر ندیمی در مخالفت با کلیات طرح مذکور گفت: مبارزه اصولی با قاچاق کالا و ارز به حمایت از تولید داخلی منتهی می‌شود، بنابراین باید همه دست‌اندرکاران در این زمینه به صورت جدی کار کنند؛ اما اگر شرایطی برای اینکه هزینه قاچاق در کشور بالا برود فراهم نشود، قاچاقچیان همچنان به سمت ادامه کار قاچاق سوق داده می‌شوند.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درطرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخی از عناوین تکراری و قبلا ذکر شده است بوده، بنابراین نیازی به اصلاح مجدد نیست.

نقوی حسینی: تعیین مجازات برای خریداران و فروشندگان ارز با اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

در ادامه سید حسین نقوی حسینی در موافقت با طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: قاچاق کالا و ارز یک بیماری مهم در حوزه اقتصاد کشور است بنابراین با اصلاحاتی که در این قانون پیش‌بینی شده شرایط برای تدوین یک قانون جامع‌تر فراهم می‌شود، به طوری که در اصلاحات صورت گرفته برای خریداران و فروشندگان ارز نیز مجازات تعیین شده است.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی افزود: در قانون مذکور برای واردکننده مشروبات الکی حبس در نظر گرفته شده و این در حالی است که برای توزیع‌کننده داخلی، مواردی لحاظ نشده بود که با اصلاحات صورت گرفته این مشکل حل خواهد شد.

کاتب: میزان قاچاق کالا و ارز در سال ۹۳ معادل درآمدهای نفتی در آن سال بوده است

همچنین غلامرضا کاتب در مخالفت با طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: باید توجه داشت که میزان قاچاق کالا و ارز در سال ۹۳ معادل درآمدهای نفتی در آن سال بوده و این اهمیت توجه به این مسئله را می‌رساند و نکته دیگر اینکه مقام معظم رهبری تاکید فرمودند که مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید از خارج از مرزها تا داخل مرزها پیگیری شود تا شرایط برای حمایت از تولیدکننده داخلی فراهم شود.

نماینده مردم گرمسار در مجلس افزود: اصلاحات عبارتی مناسب است اما آیا این طرح با این اصلاحات می‌تواند مشکل قاچاق را حل کند؟ بنابراین درخواست طرح برای تکمیل به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شود.

علی‌پور: ضرورت تقویت سازمان تعزیرات حکومتی

محمد علی‌پور نیز در موافقت با طرح مذکور بیان کرد: در سال ۹۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تصویب رسید و براساس این قانون چندین وزارتخانه برای رفع این معضل با هم هماهنگ شدند، بنابراین در صورت اصلاح قانون مذکور، شرایط برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراهم می‌شود و نکته دیگر اینکه به دلیل ارجاع پرونده‌های قاچاق کالا و ارز به سازمان تعزیرات حکومتی، ضرورت دارد این سازمان تقویت شود.

پورابراهیمی: آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نوشته نشده است

همچنین محمدرضا پورابراهیمی در مخالفت با طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: به دلیل اینکه عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستم، بنابراین به صورت کامل مسائل این حوزه را اطلاع دارم و موضوع این است که با وجود گذشت ۱۶ ماه از ابلاغ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از ۱۱ آیین‌نامه اجرایی که باید نوشته می‌شد، تنها ۳ مورد از آیین‌نامه‌ها تاکنون نوشته شده است که این باعث گلایه من از رئیس جمهور است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: دلیل مخالفت من با این طرح این است که ابتدا باید قانون را به طور کامل اجرایی کرد، سپس اصلاحات لازم صورت گیرد و نکته دیگر اینکه باید اصلاحاتی که دولت و مجلس در این رابطه مطرح می‌کنند به صورت یکجا بیان شود.

سودانی: طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نقاط ضعف قانون قبلی را برطرف می‌کند

ناصر سودانی نیز در موافقت با طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: طرح فعلی که در صحن مطرح شده مکمل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و این طرح نقاط ضعف قانون قبلی را برطرف می‌کند و حتی در این اصلاحیه، تعریف قاچاقچی حرفه‌ای و نوع برخورد با متخلفان نیز به صورت جامع بیان شده است.

به گزارش خانه ملت، نهایتا کلیات این طرح مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گرفت.

دکمه بازگشت به بالا