شناسایی ۱۳ گروه خونی نادر در ایران

مصطفی مقدم افزود: خون های اهدا شده در گروه های نادر را می توان ۱۰ تا ۳۰ سال در شرایط استاندارد نگهداری کرد و در مواقع نیاز برای افراد متقاضی مورد استفاده قرار داد. وی ادامه داد: اکنون ۹۷۰ فرد با خون های نادر در بانک اطلاعاتی سازمان انتقال خون ثبت شده اند که به …

مصطفی مقدم افزود: خون های اهدا شده در گروه های نادر را می توان ۱۰ تا ۳۰ سال در شرایط استاندارد نگهداری کرد و در مواقع نیاز برای افراد متقاضی مورد استفاده قرار داد.

وی ادامه داد: اکنون ۹۷۰ فرد با خون های نادر در بانک اطلاعاتی سازمان انتقال خون ثبت شده اند که به شکل مستمر با جستجوی بیشتر از میان افراد جامعه در نقاط مختلف کشور، در صدد افزایش این بانک اطلاعاتی هستیم.

مقدم خاطرنشان کرد: تا کنون در جهان ۳۳۸ گروه خونی شناسایی و از سوی انجمن بین المللی انتقال خون اعلام شده است.

این متخصص آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون ادامه داد: گروه های خونی نادر گاهی بصورت تصادفی در بین اهدا کنندگان خون شناسایی می شوند.

نوشته های مشابه

وی گفت: عده ای از افرادی که دارای گروه های خونی نادر هستند نیز در بیمارستان ها به علت بیماری، سقط جنین، عمل جراحی یا برخی حوداث که نیاز به خون دارند اما برای تامین خون به اشکال بر می خوردند، شناسایی می شوند.

مقدم افزود: برای این افراد که دارای گروه خونی نادر هستند، پس از شناسایی تشکیل پرونده داده می شود و بعد از انجام تست های تکمیلی، این خون های اهدایی در بانک خون ذخیره می شود تا در مواقع لازم برای بیماران و متقاضیان این گروه های خونی استفاده شود.

به گفته این متخصص ایمنوهماتولوژی، همه خدمات ارائه شده توسط سازمان انتقال خون به این افراد بصورت رایگان انجام می شود.

وی به پزشکان، بیمارستان ها و مردم توصیه کرد، وقتی برای تامین خون سازگار مشکل دارند از تجویز مکرر پرهیز کرده و برای تامین خون سازگار و سالم با سازمان انتقال خون تماس بگیرند.

ایران در انجمن بین المللی انتقال خون و در کارگروه خون های نادر این انجمن به عنوان الگویی موفق و عضوی توانمند و علمی در طرح شناسایی، تامین و ذخیره گروه های خونی نادر در جهان معرفی شده است.

۲۲ کشور عضو کار گروه خون های نادر هستند و از آسیا نیز چین، ژاپن و ایران از اعضای این کارگروه محسوب می شوند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا