قرارداد گازی ایران و اروپا امضا شد

این قرارداد بین شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد در قالب نسل جدید قراردادهای BOT امضا شده است و قرار شده ۲۵ درصد منابع مالی ساخت این خط لوله توسط پیمانکار و مابقی با گشایش خط اعتباری از صندوق توسعه ملی تامین شود. بر اساس این قرارداد باید حدود ۵۹۰ …

این قرارداد بین شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد در قالب نسل جدید قراردادهای BOT امضا شده است و قرار شده ۲۵ درصد منابع مالی ساخت این خط لوله توسط پیمانکار و مابقی با گشایش خط اعتباری از صندوق توسعه ملی تامین شود.

بر اساس این قرارداد باید حدود ۵۹۰ کیلومتر از خط لوله ششم سراسری و انشعابات این خط لوله انتقال گاز تا مرز عراق طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شود. علاوه بر این، احداث پنج تاسیسات تقویت فشار گاز از دیگر تعهدات پیمانکار در این قرارداد گازی است.

همچنین مقرر شده بازپرداخت منابع مالی قرارداد ۲.۳ میلیارد دلاری تکمیل و بهره برداری از بخش‌هایی از خط لوله ششم سراسری از محل منابع حاصل از صادرات گاز ایران به عراق، اقلیم کردستان عراق و ترکیه بازپرداخت شود.

در راستای اجرای این قرارداد باید ۱۶۰ کیلومتر خط لوله ۵۶ اینچ از دزفول تا کوهدشت، ۱۲۰ کمیلومتر خط لوله ۵۶ اینچ از کوهدشت تا بیستون، ۱۳۰ کیلومتر از خط لوله ۴۸ اینچ کوهدشت به چارمله، ۱۴۱ کیلومتر از خط لوله ۴۸ اینچ از اهواز تا شلمچه، ۳۴ کیلومتر از خط لوله ۳۰ اینچ بیستون تا کرمانشاه و پنج تاسیسات تقویت فشار گاز خورموج، دیلم، حسینیه و کوهدشت ساخته شود.

از سوی دیگر، ساخت دو پایانه کنترل و اندازه گیری صادرات گاز ایران به عراق در مناطق نفت شهر و شلمچه از دیگر اهداف اجرای این قرارداد گازی ایران است.

در حال حاضر یکی از مسیرهای ایران برای صادرات گاز میدان پارس جنوبی به اروپا خط لوله ششم سراسری به طول تقریبی یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر است که تاکنون ساخت قطعه اول و دوم این خط لوله گاز از عسلویه تا اهواز به طول ۶۱۱ کیلومتربه پایان رسیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا