دو شهیدی که در مجلس ترحیم خود حضور داشتند

به گزارش پارس به نقل از نسیم، بیست و پنجمین قسمت این برنامه، میزبان عزت شاهی (عزت مطهری) رکورددار حضور در زندان‌های ستمشاهی، سردار کساییان از رزمندگان دفاع مقدس و فرماندهان لشکر ۲۵ کربلا و دکتر هادی از آزادگان و جراح دندانپزشک و از قاریان ممتاز کشور و شیخ‌زاده پژوهشگر جوان و نخبه فرهنگی کشور …

به گزارش پارس به نقل از نسیم، بیست و پنجمین قسمت این برنامه، میزبان عزت شاهی (عزت مطهری) رکورددار حضور در زندان‌های ستمشاهی، سردار کساییان از رزمندگان دفاع مقدس و فرماندهان لشکر ۲۵ کربلا و دکتر هادی از آزادگان و جراح دندانپزشک و از قاریان ممتاز کشور و شیخ‌زاده پژوهشگر جوان و نخبه فرهنگی کشور در سال ۱۳۸۷ بود.

در بخش دیگری از این برنامه، استاد علی محمود شمیس از اساتید حفظ و قرائت مصر. قاری رسمی تلویزیون مصر نیز حضور پیدا کرده و آیاتی چند از قرآن کریم را به صورت زنده برای بینندگان این ویژه برنامه قرآنی تلاوت کرد.

مانند قسمت‌های قبلی، محمد متین که خود نیز از اساتید دانشگاهی است، اجرا و کارشناسی این برنامه را به عهده داشت.

اسوه مقاومت و ایثار پیش از انقلاب عزت مطهری (شاهی) در بخشی از برنامه به بیان برخی از خاطرات مبارزاتی خود و حضورش در مجلس ترحیمی که به واسطه خبر شهادتش دایر شده بود پرداخت.

وی از خاطرات روزه‌داری در زندان‌های ستمشاهی هم گفت و تشریح کرد: در زندان‌های کمیته دین معنایی پیدا نمی کرد و به این چیزها معتقد نبودند و به‌دلیل اینکه بازجویی‌ها در آنجا اتفاق می افتاد، سختی‌های فراوانی را متحمل می شدیم. گاهی ناهار را برای افطار و شام را برای سحر نگاه می داشتیم و یا حتی ممکن بود به دلیل اینکه امکان بیدار شدن برای سحر وجود نداشت آخر شب شاممان را بخوریم تا بتوانیم فردا را روزه بگیریم. اما در زندان‌های عمومی مانند اوین که دوران محکومیت را سپری می کردیم وضع به این گونه نبود و کمی راحت تر روزه می گرفتیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با توچجه به حضور پزشک آزاده، دکتر هادی در این برنامه، تصریح کرد: ما در مقابل آزادگان و اسرای زندان‌های صدام شرمنده‌ایم و حرفی برای گفتن نداریم، چرا که بر اساس آنچه که ما از شکنجه‌های اعمال شده بر ایشان می شنویم زندان‌های شاه در مقابل آنها هیچ بوده و آزادگان عزیز به مراتب سختی‌های بیشتری را متحمل شده اند.

عزت شاهی (مطهری) در بخش پایانی سخنان خود، با دغدغه های انقلابی چند نکته را به جامعه قرآنی و مسولان گوشزد کرد و گفت: نکته اول این که این قدر که ما بر روی حفظ و قرائت قرآن کار می کنیم، چند درصدی هم به متن و ترجمه و فهم قرآن فکر کنیم خیلی بهتر است.

وی تصریح کرد: اگر بنا به حفظ و قرائت قرآن باشد، مصری ها و سعودیها در این زمینه از ما بسیار جلوتر هستند؛ اما همانطور که می بینید قرآن در زندگیشان هیچ نقشی ندارد و اگر بنا باشد که ما هم تنها به این مسائل بپردازیم با آنها هیچ تفاوتی نخواهیم داشت.

وی از جامعه قرآنی درخواست کرد: کاری کنید که قرآن، با فهم و درک آن وارد زندگی مردم شود.

عزت شاهی در ادامه با طرح این سوال که ما چه بودیم و چه شدیم، خطاب به جامعه و مسئولین گفت: نسل و مردم ما همان نسلی است که با شاه مبارزه کرد، شکنجه ها و هشت سال دفاع مقدس را سپری کرد و پیروزی انقلاب را رقم زد از آن حفاظت کرد و نمونه های بسیاری از این افراد هم کماکان زنده و حاضر هستند. اما ظاهرا از نظر حکومتی فراموش شده هستند و اگر هم جاهایی حرفی زده می شود، در حد شعار است.

عزت شاهی تاکید کرد: ما باید بینیم که مردم در زمان انقلاب و جنگ چقدر صادق و سالم بودند و معنویت و روحانیت جامعه بقدری بالا بود که مردم خود را برای یکدیگر فدا می کردند. متاسفانه الان شرایط به گونه ای رقم خورده که نه تنها کسی از خودگذشتگی نمی کند بلکه عده‌ای درصدد جبران مافات برآمده‌اند و پای مادیات به وسط آمده که تا وقتی چنین باشد ما بدتر از این می شویم.

وی با اشاره به حضور میلیونی مردم در راه‌پیمایی روز قدس افزود: گرچه حضور مردمندر راهپیمایی‌های روز قدس و بیست و دوم بهمن، مایه دلگرمی و مباهات است و نشان می دهد که با تمام مسائلی که وجود دارد و پیش می آید مردم کماکان ایستاده اند و به اصل انقلاب اعتقاد دارند و هرکجا هم که احساس خطر کنند به میدان می آیند. حتی جوانانی که مورد نقد برخی هستند هم در شرایط خطر به کمک کشور خواهند شتافت.

این انقلابی مبارز تصریح کرد: مشکل ما مردم نیستند، بلکه مشکل ما بی صداقتی برخی از مسئولین و آقایان هستند که بعضا حرفهایی که می زنند شعاری است و اعتقادی در آن نیست. ادعا می کنند که در ذیل حکومت اسلامی می خواهند علی وار زندگی کنن، اما انصافا خودشان بررسی کنند ببینند زندگیشان مانند حضرت علی است؟ حضرت علی که هیچ، آیا زندگیشان مانند حضرت امام هست؟

وی تاکید کرد: متاسفانه اشرافیت و ولخرجی‌ها باعث فساد خانواده‌ها و فرزندان آقایان شده است و ما اگر بخواهیم برگردیم و صداقت داشته باشیم مثل گذشته باید یک مقدار از این اشرافیت پرهیز کنند و با مردم، که مردم خوبی هم هستند، صادقانه برخورد کنند.

در بخش دیگری از این برنامه سردار کساییان از فرماندهان دفاع مقدس با تاکید بر اینکه جنگ و انقلاب به دست جوانان اداره می شد و نسلی که فرماندهی جنگ را به عهده داشتند، هفده تا بیست و پنج سال بودندگفت: هم اکنون هم جوانان اثبات کرده اند که همان شجاعت و قابلیت را دارند و ما هم باید این شجاعت را داشته باشیم که به آنها اعتماد کنیم.

هادی هم با ذکر این نکته که اول بار تنها شانزده سال داشته که به عنوان جهادگر به جبهه رفته است، خاطراتی را از آن دوران تعریف کرد و تاکید کرد: در ابتدای انقلاب کسی نمی ایستاد تا ببیند که دیگران وظیفه ای را انجام دهند و حتی این پذیرش در خانواده ها وجود داشت که یک نوجوان برای دفاع از انقلاب اقدام کند در حالی که اکنون شرایط تغییر کرده است.

وی با اشاره به این که بعد از آزادگی و بازگشت از اسارت، برای گرفتن دیپلم و حضور در دانشگاه اقدام کرده است، آن را به عنوان نمونه ای از برنامه داشتن هم نسلان خود برای زندگی برشمرد و این سوال را مطرح کرد: آیا جوانان امروز هم به همین اندازه مسئولیت پذیر است؟

وی در ادامه خاطره ای از دوران اسارت خود گفت: در حالی که ما اسیر شده بودیم تا یازده ماه نام ما را به صلیب سرخ اعلام نکرده بودند و خانواده از ما بی خبر بودند و به گمان شهادت ما برایم مجلس ترحیمی گرفته بودند که تا سال‌ها اهالی محل از حضور در آن مجلس برایم تعریف می کردند.

در اواخر برنامه هم استاد علی محمود شمیس، به عنوان آخرین و چهارمین قاری و حافظ مطرح مصری که در طول این ماه مبارک در برنامه اهالی بهشت حضور پیدا کرده بودند، به این قسمت از برنامه آمده و آیاتی را برای بینندگان تلاوت کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا