۵۰میلیون مسلمان روزه دار مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند

به گزارش خبرنگار موبنا، “امیرکامران نیکوسخن” در همایش دیابت و رمضان با اشاره به تأثیر روزه داری بر دیابت اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشتر مسلمانان با شروع ماه مبارک رمضان به اجرای فرایض دینی خود می پردازند توجه به نوع دیابت و تاثیرگذاری آن در روزه را یکی از موضوعات مهم دانست. وی …

به گزارش خبرنگار موبنا، “امیرکامران نیکوسخن” در همایش دیابت و رمضان با اشاره به تأثیر روزه داری بر دیابت اظهار داشت:
با توجه به اینکه بیشتر مسلمانان با شروع ماه مبارک رمضان به اجرای فرایض دینی خود می پردازند توجه به نوع دیابت و تاثیرگذاری آن در روزه را یکی از موضوعات مهم دانست.
وی با اشاره به اینکه روزه داری یک فرد دیابتی به عوامل متعددی بستگی دارد، افزود: کنترل قند خون، نوع درمان، داشتن اطلاعات کافی، وجود یا عدم وجود عوارض دیابت و داشتن بیماری های همراه از مواردی است که فرد ….
مدیرعامل انجمن دیابت ایران ضمن تاکید بر خطرات جدی روزه داری برای یک فرد دیابتی، افزود: افت قند خون، افزایش شدید قند خون، کاهش آب بدن (دزهیدراتاسیون) و افزایش خطر ترومبوز از جمله مواردی هستند که می تواند در روزه داری فرد دیابتی را با مشکلات عدیده ای روبرو کند.
وی با اشاره به تاثیر روزه داری بر دیابت، گفت: افراد دیابتی باید به مواردی همچون انجام فعالیت های ورزشی بپردازند و در هنگام روزه داری به کنترل قند خون خود بپردازند.
نیکوسخن دریافت مشاوره قبل از روزه توسط فرد دیابتی را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: بر اساس مطالعه ای که در چهار کشور امارات، الجزایر، آفریقای جنوبی و مالزی بر اساس گروه های جنسی، سنی، تحصیلی و دیابتی صورت گرفته مشخص شده که ۴۰ درصد افراد بدون هیچ گونه مشاوره ای روزه گرفته اند.
وی تاثیر دریافت آمورش قبل از روزه داری در دیابتی ها را بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: دریافت برنامه های آموزشی قبل از ماه رمضان، باعث کنترل قندخون و همچنین تناست وزن می شود.
مدیرعامل انجمن دیابت ایران افراد از نظر خطر در هنگام روزه داری را به چهار دسته کم خطر، خطر متوسط، ریسک بالا و خطر بسیار بالا عنوان کردو گفت: در گروه اول “کم خطر” که بیشتر شامل افراد زیر ۷ سال هستند، می شود به طوری که در این گروه از انسولین استفاده نمی شود.
وی با اشاره به سایر گروه های خطرناک دیابتی، گفت: گروه دوم شامل افراد ۷ تا ۸ سال می شود که از دارو استفاده می کنند و دچار افت قند خون می شوند و گروه سوم ۸ تا ۱۰ سال که عوارضی از دیابت دارند و اختلالات درکی دارند و قابل کنترل با انسولین و قرص های خوراکی است.
وی در پایان گروه ۴ را بسیار خطرناک عنوان کرد و گفت: این گروه که از نوع دیابت گروه یک محسوب می شود بسیار خطرناک است.
۱۲۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا