بی تاثیری تحریم ها در واردات داروهای دیابتی به کشور

به گزارش خبرنگار موبنا، “سعید کلباسی” در نشست خبری با عنوان دیابت و ماه رمضان عنوان کرد: نسبت به چند سال گذشته هم اکنون نون با تنوع داروی درمان دیابت روبرو هستیم و این در حالی است که هم اکنون ایران موازی با سایر کشورها در این مسیر قرار گرفته است. این فوق تخصص غدد …

به گزارش خبرنگار موبنا، “سعید کلباسی” در نشست خبری با عنوان دیابت و ماه رمضان عنوان کرد: نسبت به چند سال گذشته هم اکنون نون با تنوع داروی درمان دیابت روبرو هستیم و این در حالی است که هم اکنون ایران موازی با سایر کشورها در این مسیر قرار گرفته است.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم بیماری دیابت را در دو نوع خواند و افزود: بیماری دیابت با تمام عروق درگیر است به همین دلیل مبتلایان به دیابت باید از دو تا سه ماه قبل از ماه رمضان آموزش های لازم را بیاموزند تا در زمان روزه داری با مشکل جدی همراه نشوند.
کلباسی ساس درمان دیابت را در آموزش دانست و گفت: تمامی دیابتی ها برای انجام فرایض دینی در ماه مبارک رمضان باید با مشورت پزشک خود اقدام به روزه گرفتن کنند و با استفاده از داروها مورد تجویز پزشک قند خون خود را کنترل کنند.
وی عمده دیابت در ایران را در به چهار گروه تقسیم کرد و گفت: در گروه اول که بیشتر در کودکان، نوجوانان، افراد سن بالا ویا افراد زیر ۳۵ سالگی دیده می شود که این افراد از انسولین خوراکی استفاده می کنند و در برخی از موارد نیز تجویز تزریق داده می شود.
کلباسی با اشاره به نوع گروه دوم افزود: این گروه شامل افراد میان سال ۴۵ سالگی به بالا می شود که دارای اضافه وزن هستند که حدود ۸.۵ درصد افراد را شامل می شود.
وی با اشاره به گروه سوم و چهارم که به ترتیب شامل دیابت بارداری و ثانویه می شوند، تصریح کرد: آمار دیابت در دنیا حدود ۸ تا ۹ درصد است که این امار روز به روز در حال افزایش است.
در ادامه این نشست، “مریم رجب” کارشناس تغذیه و مشاور انجمن بیماران دیابت ایران با توصیه رعایت غذایی مناسب برای دیابتی ها گفت، غذای یک فرد دیابتی با فرد غیر دیابتی چندان فرقی ندارد اما در این میان افراد مبتلا به دیابت باید با توجه به نوع دیابت خود از خودن غذاهای شیرین و پرچرب خودداری کنند.
وی با اشاره به جایگزینی غذاهای پرفیبر مثل سبزیجات افزود: به تمامی افراد دیابتی توصیه می شود در هنگام افطار از غذاهای فیبر دار و کم چرب و انواع سوپ ها استفاده کنند.
این کارشناس تغذیه و مشاور انجمن بیماران دیابت ایران با اشاره به اینکه روزه داران دیابتی باید به از خودن نوشیدنی های کافین دار خودداری کنند، افزود: به تمامی افراد دیابتی توصیه می شود که به جای نوشیدن چای و غیره به تعداد مکرر از نوشیدن اب استفاده کنند.
رجب همچنین استفاده از انواع ادویه های را در غذاهای افراد دیابتی منع کرد و گفت: بهتر است که افراد مبتلا به دیابت در هنگام
افطار و سحر به خوردن غذاهای ساده و بدون چربی بپردازند.
۱۲۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا