طاعون در «هفتادقله» اراك، تلفات مي دهد

اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تشکیل شد و در بررسی و پایش میدانی منطقه و کالبدگشایی، مشخص شد که عامل این تلفات بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک بوده است. در این مدت تعداد زیادی از دام های وحشی و اهلی این منطقه درگیر بیماری پی.‌پی.‌آر یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک شده اند و اکیپ …

اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تشکیل شد و در بررسی و پایش میدانی منطقه و کالبدگشایی، مشخص شد که عامل این تلفات بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک بوده است.

در این مدت تعداد زیادی از دام های وحشی و اهلی این منطقه درگیر بیماری پی.‌پی.‌آر یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک شده اند و اکیپ های انسانی مربوط به دامپزشکی و محیط زیست استان مرکزی همچنان مشغول اقدامات مراقبتی و حفاظتی برای مهار این بیماری و جلوگیری از پیشرفت و سرایت آن به دام های اطراف این منطقه هستند.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با اشاره به تعداد تلفات مشاهده شده در منطقه هفتاد قله توسط کارکنان محیط زیست اظهارداشت: تاکنون ۱۰۸ مورد لاشه مبتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان در این منطقه مشاهده و به صورت بهداشتی دفن شده است. وی با اشاره به عدم امکان ارائه آمار دقیق لاشه ها گفت: با توجه به وسعت منطقه ممکن است تعداد دیگری از لاشه ها نیز، در میان دره که امکان دسترسی به آنها نیست تلف شده و در این آمار ثبت نشده باشند. پس از مشاهده نخستین مورد لاشه کل و بز، نمونه به آزمایشگاه محیط زیست استان مرکزی انتقال و سپس به تهران ارسال شد و نتیجه نهایی، بروز بیماری پی.پی.آر یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک را تاییدکرد. پس از تشخیص بیماری، کارگروه مخاطرات زیست‌محیطی ذیل ستاد مدیریت بحران تشکیل و در راستای آن تیم های عملیاتی به منطقه اعزام شدند.مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با اشاره به عوامل بروز بیماری پی پی آر گفت: عوامل مختلفی سبب بروز بیماری طاعون در میان نشخوارکنندگان است اما موضوع گرما و خشکسالی پوشش گیاهی منطقه از عوامل مهم تاثیر گذار بر این بیماری به شمار می روند.یکی از عوامل مهم این بیماری حرکت دام های آلوده از محلی به محل دیگر است و به طور قطع خشکسالی در چند سال اخیر سبب شده که دامداران برای تهیه علوفه مورد نیاز دام خود از منطقه ای به منطقه دیگر منتقل شوند و با دام‌های ناقل این بیماری برخورد داشته باشند. بیماری پی.پی.آر را شاید بتوان یکی از عوارض خشکسالی دانست و این بیماری به سهولت می‌تواند به حیوانات دیگر منتقل شود.

نوشته های مشابه
دکمه بازگشت به بالا