مخابرات بازی را باخت

این مساله زمانی جدی‌تر شد که رییس هیات مدیره مخابرات در اظهارات تندی دولتی‌ها را مخاطب قرارداد و گفت: «ما عاشق نگهداشتن سهام مخابرات نیستیم و سیاست ما ماندگاری نیست و هر کسی که بخواهد این شرکت را بخرد با همان شرایطی که این شرکت را خریدیم، آن را واگذار می‌کنیم. ما مخابرات را از …

این مساله زمانی جدی‌تر شد که رییس هیات مدیره مخابرات در اظهارات تندی دولتی‌ها را مخاطب قرارداد و گفت: «ما عاشق نگهداشتن سهام مخابرات نیستیم و سیاست ما ماندگاری نیست و هر کسی که بخواهد این شرکت را بخرد با همان شرایطی که این شرکت را خریدیم، آن را واگذار می‌کنیم.
ما مخابرات را از پشت ویترین خریدیم و اگر هر مشکلی در ارتباط با قبل از این واگذاری وجود داشته به ما مربوط نمی‌شود. بعضی می‌گویند مخابرات را ارزان خریدید؛ آن زمان رضایت داشتید و ما نیز به دو برابر قیمت فروش، سهام این شرکت را خریدیم. مسوولان هر سهم مخابرات را ۲۲۰ تومان قیمت داده اند و این در حالی است که ما هر سهم را ۳۴۰ تومان خریدیم و ۱۱ هزار میلیارد تومان از زمان خصوصی‌سازی تاکنون در این حوزه سرمایه‌گذاری کردیم. اینها سخنان رییس هیات مدیره مخابرات است که با لحن تندی روز دوشنبه ۲۵ خردادماه خطاب به دولتی‌ها بیان شد.
این سخنان در حالی از سوی سید‌هاشمی مطرح می‌شود که وی به اظهارات معاون وزیر ارتباطات که گفته بود مخابرات ایران ۱۴۰ هزار میلیارد تومان می‌ارزد، واکنش نشان داد وگفت: ما نمی‌خواهیم این مبلغ را به ما بدهید و حتی یک سوم این مبلغ را بلکه مخابرات را به کمتر از این قیمت نیز می‌فروشیم چراکه سیاست ما ماندگاری نیست و مخابرات را با همان شرایطی که خریدیم واگذار می‌کنیم اما تا زمانی که هستیم هیچ خللی در برنامه، مدیریت و انتصابات ما وارد نمی‌شود و به اقدامات خود ادامه می‌دهیم.
اما مخابرات در حالی وارد رقابت با دولت شد که طبق معادله‌های خود این تفکر را در ذهن می‌پروراند که هیچ نهاد یا ارگانی برای خرید گران‌ترین سهام تالار شیشه‌ای پا پیش نمی‌گذارد و در نهایت با مشخص کردن زمان از متقاضیان خواست تا پیشنهاد خود را ظرف مدت مشخص که در آگهی مزایده به چاپ رسیده است ارسال کنند. اما این نمایش قدرت درست در جایی که مخابرات فکر می‌کرد معادله‌های خود درست از آب درآمده است، سه روز پس از انتشار آگهی مزایده بازی را وارد فاز تازه‌ای کرد چراکه شاتل به عنوان یک شرکت خصوصی آمادگی خود را برای خرید سهام مخابرات اعلام کرد.
محمدحسن شانه‌ساز‌زاده، رییس هیات مدیره شاتل با تایید این خبر به «جهان صنعت» گفت: شاتل بزرگ‌ترین شرکت خصوصی ارایه‌دهنده اینترنت پرسرعت در کشور سه روز پس از انتشار اسناد مزایده فروش سهام شرکت توسعه اعتماد مبین طبق پروانه خود و شرکت مخابرات ایران مکاتبات اداری برای خرید سهام این شرکت را آغاز کرد.
وی با اشاره به اینکه به این آگهی مزایده انتقادهایی وارد است، گفت: از همین رو درخواست برای خرید ۵۰ درصد به اضافه یک سهم شرکت مخابرات ایران به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارایه و تقاضای جدی خرید سهام این شرکت به صورت رسمی مطرح شده است.
وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما واقعا شرکت توسعه اعتماد مبین فروشنده است یا خیر؟ گفت: از نحوه مزایده او شرایطی که در آن آمده است به راحتی می‌توان فهمید که این شرکت فروشنده نیست.
وی افزود: همانند تمام دنیا برای فروش سهام‌های اینچنینی باید کار کارشناسی صورت بگیرد، فروش یکجا سهام آن هم با این شرایط منطقی نیست. مخابرات می‌تواند به صورت لایه‌ای و بخش، بخش سهام خود را بفروشد و پول بیشتری به‌دست آورد. فروش در جا سهام مخابرات سه تا چهار میلیارد دلار می‌شود رقمی که برای بسیاری از سرمایه‌گذاران در بخش خصوصی زیاد محسوب نمی‌شود چراکه وقتی برای فروش یک اپ ۱۹ میلیارد پرداخت می‌شود چرا برای یک چنین سهامی چهار میلیارد دلار پرداخت نشود.
وی با اشاره به اینکه خریدار ما پای میز مذاکره است، تصریح کرد: به‌دلیل برخی ابهامات موجود درخواست کتبی خود را به وزارت ارتباطات و رگولاتوری اعلام کرده‌ایم و در انتظار پاسخ از وزارت ارتباطات و رگولاتوری هستیم.
وی گفت: از لحاظ حقوقی سهامی که هنوز پول آن به صورت کامل پرداخت نشده است نمی‌شود آن را منتقل کرد و این مساله از نظر قانونی نیز مشکل دارد.
وی افزود: با توجه به تغییر شرایط این شرکت طی پنج سال گذشته پس از خصوصی و نحوه ارزش‌گذاری آن و همچنین برابر نبودن شرایط فعلی این شرکت با زمان واگذاری آن در بورس به واسطه فروش برخی دارایی‌ها، تغییرات درآمدی و توسعه‌ای از وزارت ارتباطات خواسته شده تا در زمینه قیمت‌گذاری و نحوه فروش بلوک مدیریتی سهام مخابرات ورود کند.
به هر حال معادله‌های رییس هیات مدیره مخابرات درست از آب در نیامد و مخابرات خریدار پیدا کرد، خریداری پای میز نشسته است و در انتظار جواب وزارت ارتباطات، رگولاتوری و صاحبان مخابرات است تا در صورت رفع ابهام‌های موجود سهام مخابرات را بخرد اما خریدار خود به خوبی می‌داند که سهام مخابرات به‌دلیل برخی ابهامات قانونی و حقوقی قابل فروش نیست از این رو خواستار ورود وزارت ارتباطات به این معامله میلیاردی است.
از سوی دیگر با پیدا شدن خریدار برای مخابرات معادله‌های رییس هیات‌مدیره مخابرات نه تنها نقش بر آب شد بلکه دیگر سناریوهایی که در پس این آگهی فروش نهفته بود نیز به‌هم خورد تا رییس هیات مدیره مخابرات این نمایش قدرت را ببازد و وارد مخمصه‌ای شود که نه راه پیش داشته باشد و نه راه پس.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا