قلعه الموت

قلعه الموت یکی از قلعه های منحصر به فرد تاریخی در ایران است. مردم محلی قلعه الموت را بانام « قلعه حسن » می شناسند. این قلعه از دو بخش غربی و شرقی تشکیل شده است. قسمت شرقی بلندتر است و به قلعه بالا یا قلعه بزرگ تر معروفه. طول دیواره قلعه ۱۲۰ و عرض …

قلعه الموت یکی از قلعه های منحصر به فرد تاریخی در ایران است. مردم محلی قلعه الموت را بانام « قلعه حسن » می شناسند. این قلعه از دو بخش غربی و شرقی تشکیل شده است. قسمت شرقی بلندتر است و به قلعه بالا یا قلعه بزرگ تر معروفه. طول دیواره قلعه ۱۲۰ و عرض آن در نقاط مختلف بین۱۰ تا۳۵ متر و متفاوته .
تنها راه ورود به قلعه الموت در انتهای ضلع شمال شرقی، چند متر پایین تر از برج شرقی قلعه قرار دارد. در این محل تونلی در تخته سنگ بریده شده که ۶ متر طول دارد.
در دامنه جنوبی کوه قلعه، خندقی به طول تقریبی ۵۰ متر و ۲ متر عرض وجود دارد که برای آنکه مهاجمان نتوانند به قلعه راه پیدا کنند آن را از آب پر می کردند .
این قلعه در شوال ۶۵۴ هجری قمری به دستور هلاکو خان و زمان حمله به ایران به آتش کشیده شدهو بعد از آن به عنوان زندان مورد استفاده بوده است . حفاری هایی که در دوره قاجار برای یافتن گنج در قلعه الموت انجام شده، سبب ویرانی قلعه شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا