گیاهخواران دچار چه کمبودهایی می شوند؟

محققان دانشگاه مریلند می گویند که این کمبود نشانه هایی مانند کم خونی، ضعیف شدن و … دارد. ب۱۲ برای متابولیسم، حفظ کنترل سیستم عصبی و شکل گیری سلول های گلبول های قرمز مهم است. عوارض جانبی گیاهخواری گیاه خواری در صورتی که مواد مورد نیاز به بدن فرد برسد و برنامه ی غذایی تنظیم …

محققان دانشگاه مریلند می گویند که این کمبود نشانه هایی مانند کم خونی، ضعیف شدن و … دارد. ب۱۲ برای متابولیسم، حفظ کنترل سیستم عصبی و شکل گیری سلول های گلبول های قرمز مهم است.
عوارض جانبی گیاهخواری
گیاه خواری در صورتی که مواد مورد نیاز به بدن فرد برسد و برنامه ی غذایی تنظیم شده و هماهنگی وجود داشته باشد رژیم غذایی خوبی است اما در این رژیم غذایی باید حتما برخی مواد پروتئین دار گنجانده شود. عدم توجه به نیازهای بدن در صورت گیاه خوار بودن عوارض جانبی دارد. کمبود برخی مواد مورد نیاز بدن در گیاه خوارانی که توجه لازم را به این مساله ندارند مشاهده می شود.

کمبود ویتامین ب ۱۲
اگر شما گیاه خوار هستید و روزانه هیچ تخم مرغ یا دیگر فرآورده های حیوانی نمی خورید، بدن شما ممکن است کمبود ب ۱۲ پیدا کند. محققان دانشگاه مریلند می گویند که این کمبود نشانه هایی مانند کم خونی، ضعیف شدن و … دارد. ب۱۲ برای متابولیسم، حفظ کنترل سیستم عصبی و شکل گیری سلول های گلبول های قرمز مهم است.

کمبود آهن
بیشترین آهن در غذاهایی است که بیشتر گیاه خواران این غذاها را نمی خورند: گوشت قرمز، ماهی و مرغ. علائم کمبود آهن عبارت است از : خستگی، ضعف و … می باشد. زنانی که دچار کمبود آهن هستند دچار زایمان زودرس می شوند یا کودک آن ها ممکن است زمان تولد وزن کمی داشته باشد. اما نوعی آهن هم در لوبیا، اسفناج و غلات یافت می شود که می تواند آهن مورد نیاز گیاه خواران را تامین کند. محققان به این نتیجه رسیده اند که گیاه خواران دوبرابر غیر گیاه خواران آهن به دست می آورند زیرا آهن موجود در نوع غذاهایی که آن ها می خورند سخت جذب می شود. به گیاه خواران توصیه می شود که جذب آهن خود را با خوردن ویتامین سی افزایش دهند.

کمبود زینک
زینک به شما کمک می کند که بو کنید و بچشید. زینک هم چنین برای سیستم ایمنی مفید است و در تقسیم سلولی و رشد سلول ها در پروسه ی در هم شکستن کربو هیدرات ها بسیار مفید و ضروری است. از آنجایی که زینک در غذاهای حاوی پروتئین مانند مرغ و گوشت یافت می شود، گیاه خواران ممکن است دچار کمبود زینک شوند. کمبود زینک ممکن است منجر به کم اشتهایی، ریختن موها و … شود. یک راه خوب برای گیاه خواران این است که زینک مورد نیاز خود را با خوردن حبوبات و مغزها تامین کنند.

کمبود کلسیم
اگر ماست و شیر در برنامه ی غذایی شما نیست به دنبال جایگزین کردن آن ها با حبوبات باشید. کلم هم گزینه ی خوبی برای شما است. کمبود کلسیم منجر به کم شدن تراکم استخوان شما و ضعیف شدن استخوان هایتان و نیز دندان هایتان می شود. کلسیم به گردش خون در بدن، حرکت ماهیچه ها، انتقال پیام از عصب ها به مغز کمک می کند. البته شما اگر بخواهید از مکمل های غذایی برای کمبود کلسیم خود استفاده کنید ممکن است با خوردن برخی داروهای دیگر متعارض باشد بنابراین قبل از مصرف این مکمل ها حتما با پزشک مشورت کنید و وضعیت سلامتی خود را به طور کامل بررسی کنید.

دکمه بازگشت به بالا