احتمال بازپرداخت پلکانی اقساط وام های ۶۰ و ۸۰ میلیونی مسکن

گرانی بی‌سابقه مسکن که از اواخر دهه گذشته شروع شد این بازار را حدود ۳ سال در رکود فرو برده است،اما دولت یازدهم برنامه‌های جدیدی برای بازگرداندن رونق به این بازار را طرح ریزی و اجرا کرده است. بازنگری در طرح‌های بالا دستی مسکن مانند طرح جامع مسکن، برنامه ریزی برای ساخت مسکن اجتماعی و …

گرانی بی‌سابقه مسکن که از اواخر دهه گذشته شروع شد این بازار را حدود ۳ سال در رکود فرو برده است،اما دولت یازدهم برنامه‌های جدیدی برای بازگرداندن رونق به این بازار را طرح ریزی و اجرا کرده است.

بازنگری در طرح‌های بالا دستی مسکن مانند طرح جامع مسکن، برنامه ریزی برای ساخت مسکن اجتماعی و حمایتی برای دهک‌های پایین درآمدی، پرداخت تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده و ساخت و ساز در این بافت ها، افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی، افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر از جمله اقداماتی است که دولت برای رونق مسکن اجرا کرده یا در دست اجرا دارد.

یکی از طرح‌های مهم دولت برای رونق بخش مسکن افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن شامل وام های ۶۰ و ۸۰ میلیون تومانی است که اخیراً به بانک‌ها ابلاغ شد.

اکنون چند هفته از ابلاغ این وام‌های جدید می‌گذرد، وام هایی که به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در سه روز نخست بعد از ابلاغ ۱۶۰۰ درخواست را به نام خود ثبت کرده است.

دهک‌های متوسط بیشترین متقاضیان تسهیلات جدید

افزایش تسهیلات خرید مسکن تا سقف ۸۰ میلیون تومان در تهران و ۶۰ میلیون تومان در شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر، امید به خانه دار شدن را بخصوص در بین اقشار متوسط افزایش داده است. متولیان مسکن نیز با بیان اینکه افزایش سقف تسهیلات توان مردم برای خرید خانه را بالا می‌برد تأکید دارند که تسهیلات جدید برای دهک‌های متوسط جامعه مناسب است.

قرار است افرادی که از تسهیلات ۸۰میلیون تومان استفاده کنند، ماهانه نسبت به پرداخت یک میلیون و ۱۴۹ هزار تومان به بانک مسکن اقدام کنند.

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار افراد می‌توانند با حداقل آورده‌های نقدی۱۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۱۰میلیون تومان و ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان از تسهیلات خرید مسکن صندوق پس انداز خانه اولی‌ها استفاده کنند.

در هر صورت دهک‌های پایین توان بازپرداخت این اقساط را ندارند، بنابراین این تسهیلات بیشتر برای خانه دار شدن طبقه متوسط است و دولت برای تأمین مسکن دهک‌های پایین برنامه‌های جداگانه‌ای مانند مسکن اجتماعی و حمایتی در نظر گرفته است.

در این حال وزیر مسکن در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، در پاسخ به این سوال که بازپرداخت اقساط ۶۰ و ۸۰ میلیونی مسکن برای مردم دشوار است، آیا برنامه ای برای کم کردن مبلغ اقساط دارید، می گوید: این وظیفه شورای پول و اعتبار است که نحوه بازپرداخت اقساط را مشخص کند، اما ما نیز در این زمینه تامل و بررسی های لازم را انجام می دهیم.

عباس آخوندی در این زمینه بازپرداخت ها راه حلی پیشنهاد داد و گفت: برای بازپرداخت اقساط می توان از روش پلکانی استفاده کرد، که در شورای پول و اعتبار بررسی می شود.

وزیر راه، مسکن و شهرسازی در واکنش به سوال دیگری مبنی بر اینکه وام مسکن برای دهک های متوسط جامعه مفید است چه برنامه ای برای مسکن اقشار ضعیف دارید، تصریح کرد: با اتمام طرح مسکن مهر، برای مسکن این اقشار نیز متعاقبا برنامه خوب و جامعی داریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا