خانه «شاطربمان» میبد ثبت ملی شد

صنایع دستی و گردشگری استان یزد، محسن ذاکری‌نیا اظهار داشت: این بنا با توجه به سبک معماری، متعلق به دوره پهلوی و نام آن متاثر از نام مالک قبلی بنا است که به اصرار مالک جدید برای حفظ و ماندگاری نام صاحب قبلی، بر روی آن باقی مانده است. وی بیان کرد: خانه شاطربمان دارای …

صنایع دستی و گردشگری استان یزد، محسن ذاکری‌نیا اظهار داشت: این بنا با توجه به سبک معماری، متعلق به دوره پهلوی و نام آن متاثر از نام مالک قبلی بنا است که به اصرار مالک جدید برای حفظ و ماندگاری نام صاحب قبلی، بر روی آن باقی مانده است.

وی بیان کرد: خانه شاطربمان دارای دو ورودی است که یکی در ضلع شمالی و دیگری در ضلع شرقی قرار گرفته و وجود چاه آب در پستوی این خانه که هم‌اکنون خشک شده، از ویژگی‌های این خانه تاریخی است.

ذاکری‌نیا ادامه داد: پلان بنا به صورت حیاط مرکزی است که در چهار جبهه آن سازه معماری وجود دارد و اصل ساختمان در ضلع جنوب، دارای یک ایوان با بادیگری بزرگ و یک طرفه است.

وی عنوان کرد: داخل ایوان پوشش گچ دارد و دو در ورودی اتاق‌های مجاور از داخل ایوان باز می‌شود همچنین دو طاقچه نیز بر دیوارهای ایوان به چشم می‌خورد.

ذاکری‌نیا ادامه داد: جبهه شرقی دارای دو اتاق است که به نظر می‌رسد این ضلع نیز دارای یک ایوان بوده اما تبدیل به اتاق شده است ضمن اینکه درهای ورودی این قسمت همگی چوبی هستند.

وی یادآور شد: این اثر تاریخی به شماره ۳۱۲۴۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا