توصیه های پزشکی برای تغذیه روزه داران

باشگاه خبرنگاران جوان: ماه مبارک رمضان ماه بهار قرآن است و آحاد جامعه برای بهره مندی از فضایل این ماه مبارک از جمله قرائت قرآن و انس گرفتن بیشتر با معارف اهل بیت (ع)خود را آماده می سازند؛ همچنین از ویژگی های این ماه پربرکت آن است که فرصتی را فراهم می سازد تا خانواده …

باشگاه خبرنگاران جوان: ماه مبارک رمضان ماه بهار قرآن است و آحاد جامعه برای بهره مندی از فضایل این ماه مبارک از جمله قرائت قرآن و انس گرفتن بیشتر با معارف اهل بیت (ع)خود را آماده می سازند؛ همچنین از ویژگی های این ماه پربرکت آن است که فرصتی را فراهم می سازد تا خانواده در محفلی گرم و صمیمی برای تناول سحری و افطار گرد هم آیند و این لحظات معنوی را در کنار یکدیگر سپری کنند.

کارشناسان همواره از مزایای روزه داری گفته اند و معتقدند که روزه گرفتن علاوه بر جنبه معنوی تاثیر شگرفی نیز بر سلامت جسمی فرد دارد. آنها بر این باورهستند که با رعایت رژیم غذایی مناسب و مصرف انواع مایعات و داشتن خواب کافی روزه گرفتن بر فرآیند کنترل وزن و سلامت بدن موثر است. لذا با رعایت یک سری نکات می توان علاوه بر بهره مندی از فضیلت معنوی این ماه مبارک با تامین سلامت جسمانی این فریضه الهی را به انجام رساند.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان باید ازهمان غذاهای معمول روزانه مصرف شود ، گفت: در ماه رمضان باید هر غذایی را با اصول و به مقدار مناسب استفاده کرد.

دکتر صفریان داشتن یک رژیم غذایی سالم را از نکات مهم تغذیه ای دانست وافزود: مصرف نکردن غذای پرچرب و شیرین، مصرف میزان مواد نشاسته ای متناسب با وزن و همچنین مصرف میوه و سبزیجات به مقدار ۷۰۰ تا ۷۵۰ گرم در هر وعده غذایی از ویژگی های یک رژیم غذایی سالم است.

*مصرف هندوانه و طالبی در فاصله بین افطار و سحر

وی بر مصرف میوه های آبدار در ماه مبارک تاکید و خاطرنشان کرد: بهتر است از میوه های آبدار مانندهندوانه و طالبی در فاصله بین افطار و سحر استفاده شود.

به گفته ی رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، روزه داران بعد از افطار برای جلوگیری از یبوست علاوه بر مصرف مایعات به مقدار لازم بهتر است مصرف میوه های فیبردار مانند زرد آلو را نیز در برنامه غذایی خود قرار دهند.

*شروع افطار با یک غذای سبک

صفریان با اشاره به این که شروع افطار باید با غذای سبک همراه باشد و از مصرف غذای حجیم و سنگین پرهیز شود، افزود: از جمله مواد غذایی سبک می توان به شیر و خرما، شیر نان و خرما، نان پنیر گردو یا سبزی و یا یک پیاله کوچک سوپ اشاره نمود.

*روزه اولی ها مراقب باشند

وی درباره نوجوانانی که سال اول است روزه می گیرند، گفت: ممکن است این نوجوانان ظرفیت شان پایین تر و تحمل شان کمتر باشد اما مادران با هوشیاری و رسیدگی برای داشتن رژیم غذایی صحیح و منظم به سلامت فرزندان خود اهتمام ورزند.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: مادران باید مراقب بی اشتهایی و یا کم آبی بدن نوجوانانی که سال اول است روزه می گیرند باشند تا این نوجوانان دچار مشکل تغذیه ای نشوند.

*شربت خاکشیر، سکنجبین و بیدمشک موثر در رفع عطش روزه داران

صفریان با بیان اینکه ممکن است روزه داران در فصل گرما دچار کم آبی شوند،با ارائه راهکارهایی برای جبران کم آبی بدن ، گفت: روزه داران بایدبین افطار تا سحر حتما از چای کمرنگ استفاده کنند؛ چای به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان و ضد سرطان برای بدن مفید است.

وی افزود: هنگام افطار بهتر است که از شیر ولرم همراه با مواد دارای قند طبیعی مانند خرما یا عسل استفاده شود چرا که این مواد شیرین علاوه بر تنظیم قند خون، خاصیت سم زدایی نیز دارند.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به روزه داران توصیه می شود نوشیدنی های مخصوص ماه رمضان را مصرف کنند افزود: شربت آبلیمو، خاکشیر، تخم شربتی،کاسنی ،سکنجبین و بیدمشک می تواند به کاهش تشنگی و عطش در ماه مبارک رمضان کمک کند.

*توصیه های پزشکی برای بیماران دیابتی در ماه بهار قرآن

صفریان با بیان اینکه افراد مبتلا به دیابت حتما با مشورت پزشک روزه بگیرند اظهار داشت: رعایت چند نکته از جمله کنترل قند خون ، شیوه درمان، آموزش ومیزان سطح فرد دیابتی از این بیماری می تواند تاثیر شگرفی در کنترل دیابت افراد داشته باشد.

وی در خصوص روزه داران دیابتی گفت: در روزهای اول روزه داری، اندازه گیری منظم قند خون در طول روز، حداقل چهار تا پنج مرتبه ضروری است؛ بهترین زمان برای این کار قبل و دو ساعت پس از سحری و افطاری و همچنین یک بار در طول روز است که البته در صورت نیاز تکرار ان هنگام خواب نیز امکان دارد.

به گفته رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد قند خون افراد معمولی در حالت ناشتایی ۶۰ تا ۱۱۰ میلی گرم است و معمولا دو ساعت پس از صرف غذا هم به بیش از ۱۴۰ میلی گرم درصد نمی رسد.

صفریان با بیان اینکه میزان قند افراد دیابتی هم برای کنترل مطلوب دیابت و جلوگیری از عوارض زودرس و دیررس دیابت باید به حد طبیعی نزدیک باشد، افزود: میزان قند فرد دیابتی روزه دار، باید دو ساعت پس از غذا حداکثر ۱۸۰ میلی گرم درصد باشد و افزایش قند خون بیش از این میزان خطرناک است.

وی تاکید کرد: فرد دیابتی در زمان روزه داری حتما مانند قبل از روزه گرفتن و حتی بیشتر از ان باید قند خون و ادرار خود را کنترل کند تا در صورت افزایش یا کاهش میزان قند خون بسرعت از نتیجه آن اطلاع یافته و اقدام بعدی را انجام دهد.

صفریان ضمن بیان اینکه یک فرد دیابتی باید از مصرف غذاهای حجیم در دو وعده سحری و افطاری خودداری کند ،اظهار داشت: فرد دیابتی باید با مقدار کوچکی از وعده های غذایی افطارکند ، سپس یک تا دو ساعت بعد بقیه غذای خود را مصرف کند هنگام سحر نیز باید از مصرف غذاهای حجیم خودداری کند؛ چون این مساله ممکن است سبب بالا رفتن قند خون در طول روز شود.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: همچنین باید میزان مصرف دارو طی روزه داری با توجه به کنترل های قند خون در طول روز و با نظر پزشک تنظیم شود.

*ماندگاری غذا در بیرون از یخچال کمتر از ۳ ساعت

صفریان تصریح کرد: ماندگاری غذا در بیرون از یخچال به طور میانگین کمتر از سه ساعت است؛ لذا غذایی که از یخچال بیرون آورده شده است باید سریع گرم شده و مصرف شود تا به این ترتیب از تخریب توسط باکتری ها ی مضر و فساد آن ماده غذایی جلوگیری به عمل آید.

وی با بیان اینکه هوای گرم بستر رشد مضاعف باکتری ها را فراهم می سازد، در خصوص وجود مواد غذایی در هوای گرم تابستان و بیرون از یخچال هشدار داد و افزود: در فصل گرما از انجا که میزان فساد بیشتر مواد غذایی فراهم است مسمومیت های غذایی نیز بیشتر رخ می دهد و خانواده ها باید مراقب مواد غذایی که مصرف می کنند باشند.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: گوشت و مواد پروتئینی را در این فصل از سال هرگز نباید بیرون از یخچال رها کرد.

صفریان گفت: برخی انواع مواد خوراکی با ویژگی هایی از قبیل غذاهای خیلی چرب یا خیلی شیرین، مواد غذایی ابدار و همچینین میوه ای که پوست کنده شده است و یا شکل ان از حالت طبیعی خارج شده است، زودتر مورد فساد و تخریب قرار می گیرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا