با برداشتن تحریم‌ها مشکلات حل نمی‌شود

خوانساری در مراسم تقدیر از واحدهای نمونه صنعتی و معدنی استان تهران با بیان اینکه مولفه‌های مختلفی برای توسعه یک جامعه وجود دارد، اظهار کرد: شاخص ورود به توسعه، صنعت است که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بالا به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اشتغال‌زا در کشور به شمار می‌رود. به گفته وی، بر اساس …

خوانساری در مراسم تقدیر از واحدهای نمونه صنعتی و معدنی استان تهران با بیان اینکه مولفه‌های مختلفی برای توسعه یک جامعه وجود دارد، اظهار کرد: شاخص ورود به توسعه، صنعت است که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بالا به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اشتغال‌زا در کشور به شمار می‌رود.

به گفته وی، بر اساس گزارش سازمان جهانی کار در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ بیشترین نقش را در اشتغال، بخش صنعت داشته و مهم‌ترین عامل حرکت بقیه بخش‌ها نیز صنعت است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با بیان اینکه صنعت در کشور ما ۱۸ درصد در تولید ناخالص داخلی نقش دارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال گذشته پس از دو سال رشد منفی صنعت کشور توانست به عنوان موتور محرک اقتصاد را به رشد مثبت برساند.

خوانساری با اشاره به رشد ۴ درصدی اقتصاد کشور در سال گذشته گفت: از این مقدار ۱.۲ درصد را مدیون صنعت هستیم.

نوشته های مشابه

وی افزود: صادرات صنعتی ما نیز در این مدت روند مثبتی را داشته اما در عین حال با توجه به تحریم‌ها در سالیان گذشته مجبور شدیم واردات زیادی را در این بخش انجام دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با بیان اینکه در بخش معدن هم ذخایر و معادن زیادی داریم، اظهار کرد:‌ بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار ذخایر معدنی در کشور ما وجود دارد که تاکنون نتوانستیم بیش از هفت یا هشت درصد آن را بهره‌برداری کنیم؛ بنابراین در این قسمت دولت باید بیشتر سعه‌صدر به خرج داده و اجازه بهره‌برداری معادن را بدهد.

خوانساری با اشاره به اصول رسیدن به توسعه پایدار و رشد اقتصادی گفت: از مهم‌ترین عوامل این اتفاق توسعه بخش خصوصی برای رقابت در بازار، ورود به بازارهای بین‌المللی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، بازتعریف نقش دولت در حفظ و حراست از سرمایه و … است.

وی با بیان اینکه در کشور ما کمتر بنگاه‌های کوچک تبدیل به بنگاه‌های بزرگ می‌شوند، ادامه داد: کشور ما در دهه ۶۰ صنعتی شدن را شروع کرد اما بعد از ۳۵ سال هنوز نتوانستیم توفیق خوبی را بدست آوریم که به گفته مقام معظم رهبری اشتباه اینجا بود که در این مدت اقتصاد را دولتی اداره کردیم و بخش خصوصی را ندیده گرفتیم.

خوانساری با تاکید بر اینکه دولت باید نقش حاکمیتی داشته باشد، تصریح کرد:‌ با برداشتن تحریم‌ها همه مسائل اقتصادی حل نمی‌شود، چراکه مشکلاتی در ساختار اقتصاد ما مثل تورم، نرخ ارز و نرخ سود تسهیلات بانکی وجود دارد.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران، با افزایش تعامل تشکل‌های بخش خصوصی و هم صداکردن آن‌ها می‌توان با دولت سر یک میز نشست و بسیاری از مشکلات این بخش را حل کرد.

دکمه بازگشت به بالا