آمار خودکشی در متروی تهران

آخرین آمار خودکشی در مترو و دلایل مخالفت با نصب درهای بازشوی ایمنی در ایستگاه های مترو در جلسه علنی شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. در جلسه علنی روز سه شنبه بررسی طرح «نصب درهای بازشو ایمنی در ایستگاه های مترو (PSD)» بررسی و براساس پیشنهاد رئیس شورای شهر تهران مقرر شد این …

آخرین آمار خودکشی در مترو و دلایل مخالفت با نصب درهای بازشوی ایمنی در ایستگاه های مترو در جلسه علنی شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

در جلسه علنی روز سه شنبه بررسی طرح «نصب درهای بازشو ایمنی در ایستگاه های مترو (PSD)» بررسی و براساس پیشنهاد رئیس شورای شهر تهران مقرر شد این طرح برای بررسی های بیشتر به کمیسیون های مربوطه بازگردانده شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در جریان بررسی این طرح با بیان اینکه اجرایی شدن طرح (PSD) هزار میلیارد تومان برای پایتخت هزینه دارد گفت: باید ببینیم آیا اولویت ما افزایش واگن یا افزودن یک خط به متروی تهران است یا ایجاد درهای شیشه ای.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از ازدحام یا خودکشی یا کارهای ناهنجاری که در ایستگاه مترو رخ می دهد باید به این میزان هزینه کنیم گفت: در این سال های سخت بهتر است به اولویت های اصلی در حوزه حمل و نقل بپردازیم.

محمد مهدی تندگویان عضو دیگر شورای شهر هم با بیان اینکه نباید شورا برای ناهنجاری های اجتماعی چنین برنامه ریزی هایی کند گفت: نمی توان برای برج میلاد و پل طبیعت دو متر محافظ پیش بینی کرد که نکند کسی بخواهد در آنجا ناهنجاری انجام دهد. همچنین آیا در زمان بحران مطالعاتی برای عملکرد این درهای بازشو انجام شده است یا نه.

محسن سرخو عضو کمیسیون عمران شورای شهر نیز با بیان اینکه متاسفانه کسانی در حال حاضر به این طرح انتقاد می کنند که زیر آن را امضا کرده اند گفت: این طرح جلسات کارشناسی بیسیاری در کمیسیون داشته و در همه متروهای مهم دنیا (PSD) نصب یا در حال نصب است.

وی تاکید کرد: نصب چنین درهایی تنها برای جلوگیری از خودکشی نیست بلکه دلایل بسیاری دارد مانند نظم در ورود مسافران، کاهش معطلی قطارها و غیره که تمامی اینها در دراز مدت به نفع مسافران مترو است.

ابوالفضل قناعتی نیز با بیان اینکه با این طرح موافق است اما باید در حوزه حمل و نقل عمومی اولویت بندی کرد گفت: اگر مانع خودکشی کسی در ایستگاه مترو شویم او می رود خود را زیر اتوبوس می اندازد ما باید ببینیم ساخت ۱۰ کیلومتر مترو به نفع مردم تهران است یا نصب درهای بازشو.

در ادامه اسماعیل دوستی عضو دیگر کمیسیون عمران شورای شهر تهران پیشنهاد کرد: این طرح به صورت پایلوت در فرودگاه مهرآباد که تنها دو ایستگاه دارد اجرایی شود.

غلامرضا انصاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم با حمایت از طرح (PSD) گفت: این کار کار بزرگی است که از بسیاری از مشکلات پیشگیری میکند و می توان برای جبران هزینه های آن روی این دیواره ها تبلیغات نصب کرد. مختاباد هم این طرح را برای زیبایی ایستگاه های مترو مفید دانست.

همچنین اقبال شاکری درخواست کرد این طرح به دلیل اینکه پروژه جدیدی است در نظام پذیرش مطالعات مورد بررسی قرار گیرد.

مجتبی شاکری نیز درخواست کرد این طرح مسکوت بماند تا پیوست های مورد نیازش در حوزه های بحران، عملکرد و هزینه ها مشخص شود.

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با اشاره به برخی از اظهارنظرها در خصوص این طرح گفت: برخی به گونه ای انتقاد می کنند که به شعور مهندسی آدم برمی خورد اگر ما می خواهیم بر روی این دیواره ها تبلیغاتی نصب کنیم مانع دید شهروندان نمی شود. ما همه جوانب را بررسی کرده و با کار کارشناسی این طرح را ارائه کرده ایم.

در ادامه جلسه سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به آمار خودکشی در مترو تهران گفت: در سال ۹۲ پنج اقدام به خودکشی بوده که چهار مجروح و یک فوتی داشته، در سال ۹۳ هفت اقدام به خودکشی بوده که سه مجروح و چهار فوتی داشته و در سال ۹۴ تاکنون سه اقدام به خودکشی بوده که دو مجروح و یک فوتی داشته است.

وی با بیان اینکه در دنیا ۴۰ کیلومتر از این درهای بازشو نصب شده است گفت: این معادل ۲۵۰ ایستگاه است و اگر مبنا را طول درهای شیشه ای بدانیم معادل ۱۲۵ ایستگاه است حالا باید مشخص شود براساس چه نیاز و اضطراری باید اقدام به نصب گسترده این درها کنیم.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه ما چهار نسل قطار در خطوط مترو داریم، گفت: هماهنگی این چهار نسل برای کنترل هوشمند بسیار مشکل است و در صورت نصب این دستگاه باید در پدافند غیر عامل، اطفای حریق ایستگاه ها بازنگری شود همچنین اگر بخواهیم این برنامه را حتی در یک خط اجرا کنیم باید ۵۰ درصد اعتبار را در ایستگاه نخست صرف کنیم تا اثرگذار باشد.

سخنان معاون شهردار واکنش احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران را در پی داشت. او با بیان اینکه متاثر شدم که معاون شهردار تهران در صحن شورا اطلاعات غلطی را مطرح می کنند گفت: من ۵ سال معاون شرکت راه آهن و عضو هیات مدیره متروی تهران بوده ام بنابراین به نگاه کارشناسی ما اعتماد داشته باشید. اگر به ویکی پدیا مراجعه کنید می بینید در پکن ۳۱۹ ایستگاه، پاریس ۱۶، توکیو ۱۷۹ و … ایستگاه مترو مجهز به (PSD) است.

وی ادامه داد: یک سال و نیم از زمان اجرای این طرح گذشته چرا ما برویم و مطالعه کنیم شهرداری باید برود و گزارش بیاورد چرا این طرح که در برنامه پنج سال دوم نیز پیش بینی شده است تاکنون اجرایی نشده است.

سرخو نیز با بیان اینکه توضیحات معاون شهردار در صحن شورا اشتباه بوده است گفت: این طرح براساس مطالعات کارشناسی است اما اگر دوست دارید مثل همیشه عنان کار شورا را به دست شهرداری بدهید تا دو سال دیگر با برف بعدی به پایین بیاید.

محمد حقانی نیز در این جلسه با بیان اینکه مگر زمانی که قصد داشتند دیوار صوتی در اطراف پل صدر احداث کنند از شورا اجازه گرفتند که برای این کار طرح به شورا آمده. این موضوع در برنامه دوم شهرداری پیش بینی شده اگر پول دارند انجام دهند اگر پول ندارند توضیح داده و انجام ندهند.

در پایان چمران پیشنهاد کرد این طرح برای مطالعات بیشتر به کمیسیون اصلی بازگردانده شود. همچنین مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گزارشی کارشناسی درخصوص سیستم های حفاظتی سکوهای ایستگاه مترو در اختیار اعضای شورا قرار داد که در آن شرایط دشوار و پیچیده اجرای آن در زمان بهره برداری را به عنوان یکی از چالش های پیش رو در اجرای این سیستم عنوان کرده بود. شرایط فنی، شرایط فرهنگی و اجتماعی، چالش های مالی از دیگر موضوعاتی بود که در این گزارش به عنوان عوامل بازدارنده در اجرای این سیستم نام برده شده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا