برخی قوانین قانون اساسی اجرا نمی شود

یوناتان بت کلیا در نشست بررسی مسائل اقلیت‌های مذهبی با بیان اینکه چهار دوره نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی و دبیر کل اتحادیه اشوریان است، گفت:‌ در مجلس ششم یک مشکل اساسی وجود داشت و آن مساله دیه غیر مسلمان بود که نهایتا لایحه ای در این خصوص به مجلس ارایه کردیم که تصویب …

یوناتان بت کلیا در نشست بررسی مسائل اقلیت‌های مذهبی با بیان اینکه چهار دوره نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی و دبیر کل اتحادیه اشوریان است، گفت:‌ در مجلس ششم یک مشکل اساسی وجود داشت و آن مساله دیه غیر مسلمان بود که نهایتا لایحه ای در این خصوص به مجلس ارایه کردیم که تصویب شد اما شورای نگهبان آن را رد کرد و در نهایت برای مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد. که با تایید رهبری و حکم حکومتی دیه غیر مسلمانان با مسلمانان برابر شد.

بت کلیا یادآور شد: در آن زمان خون بهاء غیر مسلمان ۲۹۰ هزار تومان  و خون بهاء مسلمان ۶ میلیون تومان بود.

نماینده آشوریان در مجلس با اشاره به این که از اولین دیدارهایی که پس از انقلاب، امام خمینی با مردم داشت، دیدار با اقلیت‌های مذهبی بود، ادامه داد: این سخن بنیانگذار انقلاب که ما ید واحد و امت واحد هستیم جرقه ای در ما ایجاد کرد. اما امروز ناراحتیم چرا که قانون مدنی که در سال ۱۳۱۶ تصویب شد و در ۱۳۷۰ مکرر به تصویب رسید باعث شده که امروز من ندانم که کافرم یا اقلیت دینی زیرا این قانون می گوید کافر از مسلمان ارث نمی برد .

وی در توضیح این مطلب افزود: امروز شرایط به گونه ای است که اگر پسر یک خانواده اقلیت مذهبی مسلمان شود و از دنیا برود دیگر اعضای خانواده نمی‌توانند از او ارث ببرند یا اینکه پسر من که این قانون را می‌داند اسمی مسلمان می‌شود و تنها کسی است که می‌تواند از من ارث ببرد و دیگر فرزندانم ارث نمی‌برند که این موضوع باعث نابودی خانوده‌های اقلیت‌های مذهبی می‌شود.

نوشته های مشابه

بت کلیا عنوان کرد: این موضوع را از مجلس هفتم مطرح کردیم اما در کمیسیون قضایی مجلس معطل مانده است حال آنکه ما کوچکترین بی‌حرمتی به اسلام را نمی پذیریم چنانکه وقتی یک کشیش نمای مسیحی قرآن را سوزاند من در نطق پیش از دستور خود گفتم این فرد نام خدا و عیسی بن مریم را سوزانده است که در قرآن بارها به آن اشاره شده است.

نماینده آشوریان با اشاره به وجود زمینی در خیابان پاتریس لومومبا که متعلق به کلیسای اشوریان است گفت: متاسفانه چند سال پیش یکی از هیات ها گفت که می خواهد در این زمین به مدت یک سال هیاتی بزند اما این یکسال تبدیل به هفت و هشت سال شده است. در حالی که من می دانم دین اسلام این موضوعات را نمی پذیرد اما این مسایل انعکاس می یابد و ما نمی‌توانیم آن را جمع کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا