فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها دچار تحولات خوبی شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، در همایش تجلیل از دستگاه‌ها و استان‌های قرآنی برتر کشور اظهار کرد: امیدواریم این همایش بتواند گامی در راستای توسعه فرهنگ قرآنی که هدف منشور توسعه فرهنگ قرآنی که برترین سند راهبری فعالیت‌های قرآنی در کشور است بردارد. وی در ادامه با اشاره به ماه مبارک رمضان، افزود: آنچه که در …

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، در همایش تجلیل از دستگاه‌ها و استان‌های قرآنی برتر کشور اظهار کرد: امیدواریم این همایش بتواند گامی در راستای توسعه فرهنگ قرآنی که هدف منشور توسعه فرهنگ قرآنی که برترین سند راهبری فعالیت‌های قرآنی در کشور است بردارد.

وی در ادامه با اشاره به ماه مبارک رمضان، افزود: آنچه که در این ماه به عنوان یک سفره و رزق الهی به شمار می‌آید، همان معارف ناب الهی است. این ماه، ماه نزول قرآن است و به شب زنده‌داری می‌پردازد تا از این ضیافت بهره ببرد، چون عترت از قرآن جدا نیست. در واقع ثقلین روزی انسان در ماه مهمانی خداست.

دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی در ادامه اظهار کرد: فلسفه حضور در این همایش بر اساس بند ۹ ماده چهار شورای توسعه نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی شکل گرفته و پایش نهادها و دستگاه‌ها از وظایف مطرح شورای توسعه است.

محمدی در ادامه به ارائه یک تعریف از پایش پرداخت و عنوان کرد: مراقبت و نظارت بر انطباق مسیر فعالیت‌های قرآنی و برون‌دادهای آن با اهداف، الزامات و راهبردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان سند راهبری امور قرآنی کشور، یعنی این مراقبت و نظارت بر این انطباق مهمترین اتفاقی است که باید شورا آن را پیگیری کند که اسم آن را پایش گذاشته‌ایم.

نوشته های مشابه

وی اظهار کرد: در این دو ماده که به آن اشاره شد، کار پایش شکل پیدا کرد و امروز نخستین همایش خود را برگزار می‌کند، تا دستگاه‌ها و استان‌های برتر در سال گذشته را معرفی کند.

۲۰ دستگاه قرآنی و ۱۸ استان مورد پایش قرار گرفتند

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: در حوزه برون دستگاهی بازمهندسی نقشه مأموریتی و عملکردی قرآنی دستگاه‌ها یکی از وظایف جدی است که پیگیر آن هستیم، ما در دهه چهارم فعالیت‌های قرآنی کشور هستیم. دهه اول دهه تبرک‌جویی و مقدس‌دانی قرآن بوده است؛ دهه دوم توسعه فعالیت‌های قرآنی را به دنبال داشت و دهه سوم سازمان‌دهی و ساختارسازی‌ها صورت گرفت و دهه چهارم نیز توسعه و رویکرد راهبردی فعالیت‌ها پس از تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی مورد نظر بوده است.

محمدی گفت: دهه چهارم دهه بسیار ویژه و حساسی است و لذا وظایف ویژه‌ای متوجه دستگاه‌های قرآنی است. ما اهداف مشخصی را از این پایش تعقیب می‌کردیم که یکی از این اهداف آشنایی میدانی دبیرخانه با فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها بوده است. حقیقتاً قبل از پایش نگاه‌ها متفاوت بوده است. بررسی و تطبیق فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته توسط دستگاه‌ها با منویات مقام معظم رهبری یکی دیگر از اهدافی بود که پایش آن را دنبال می‌کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بر همین اساس سال گذشته ۲۰ دستگاه قرآنی و ۱۸ استان مورد پایش قرار گرفتند، هر چند که مطلوب ما در این سال پایش از ۳۰ دستگاه و ۳۱ استان کشور بود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه با بیان این‌که «در سال‌های اخیر فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها دچار تحولات خوبی شده است» گفت: همین تحول بود که باعث شد تا مقام معظم رهبری هدف را از یک میلیون حافظ قرآن کریم بر روی ۱۰ میلیون حافظ قرار دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا