وقتی دریا تبدیل به استخر خانوادگی می‌شود!

چادرهای نامناسب کشیده شده از ساحل به سمت دریا برای جداکردن محل شنای مردان و زنان، سوتهایی که بر گردن ناجیان آویخته شده، پرچمهایی به رنگ های مختلف، چند ناجی با لباس مشخص و کلاه بر سر و ساختمانهای بلندی که بر دریا سایه افکنده، همه داشته های دریای مازندران از طرح های سالمسازی دریاست. …

چادرهای نامناسب کشیده شده از ساحل به سمت دریا برای جداکردن محل شنای مردان و زنان، سوتهایی که بر گردن ناجیان آویخته شده، پرچمهایی به رنگ های مختلف، چند ناجی با لباس مشخص و کلاه بر سر و ساختمانهای بلندی که بر دریا سایه افکنده، همه داشته های دریای مازندران از طرح های سالمسازی دریاست.

نبود ساختارهای مناسب در حوزه دریا و ساحل در مازندران، استقبال مسافران و گردشگران را برای حضور در مناطق ممنوعه شنا در استان بیشتر کرده است و بیشترین شمار تلفات در این مناطق گزارش می شود. زیرساختهای نامناسب در حوزه دریا و ساحل در مازندران در حالیست که سالانه بیش از ۸۰ درصد مسافران برای بهره مندی از جاذبه های دریا به استان سفر می کنند اما آنچه که در ساحل تعریف شده، به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای مسافران نیست.

کمبود امکانات و مناسب نبودن طرح های ساحلی از یکسو، کمبود ناجیان غریق و مطالبات معوق آنان از سوی دیگر سبب شده تا همواره طرح های سالم‌سازی دریا دستخوش مشکلاتی باشد. از سوی دیگر سالانه شمار قابل توجهی از هموطنانمان در دریای مازندران غرق می شوند و بیشتر این وقایع در مناطق خارج از اجرای طرح های سالم‌سازی دریا رخ می دهد.

تابستان گذشته شمار غرق شده های دریای مازندران کاهش ۵۰ درصدی داشته است و برای پیشگیری از غریق هموطنان، نیازمند بازتعریف در حوزه طرح های سالم‌سازی دریا هستیم. طرحهای سالمسازی دریا در مازندران امسال از اول خردادماه آغاز شده است و به گفته معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران، هدف از طرحهای دریا این است که باید محیطی فراهم شود که مسافران علاوه بر استفاده از دریا در جنگل و دشت، اوقاتی خوبی را سپری کنند.

علیرضا یونسی در حاشیه رونمایی از نرم افزار چندرسانه ای در حوزه طرح های دریا در گفتگو با مهر، افزود: درسال گذشته استان مازندران از لحاظ شاخص امنیتی ارتقا یافته است. یونسی از تخصیص اعتبار شش میلیارد تومانی در حوزه سالمسازی دریا استان خبرداد و گفت: از اعتبار موجود چهار میلیارد آن برای بازسازی وهمسان سازی ۸ طرح دریا استفاده هزینه می شود.

نبود زیرساختهای مناسب از یکسو و بی توجهی به شعاعر دینی و مذهبی در سواحل از سوی گردشگران، فرهنگ بومی و محلی مناطق استان را دستخوش چالشهایی کرده است و هرازگاهی شاهد شنای مختلط مسافران در دریا هستیم و برخی گردشگران، دریا را با استخرخانوادگی اشتباه می گیرند.

حجت الاسلام عبدالرحمن باقرزاده، امام جمعه نور در آخرین اظهار نظر در این خصوص با بیان اینکه، معمولا فصل گردشگری با افزایش ناهنجاریها همراه است و برخی از مسافران حرمتی برای ارزشهای منطقه قائل نیستند گفت: باید برای حل این مشکل چاره جویی شود.

وقتی دریا استخر خانوادگی می شود

امام جمعه نور از شنای مختلط برخی مسافران در ساحل انتقاد کرد و از دستگاه قضایی و انتظامی خواست تا قاطعانه با ناهنجاریهای اخلاقی برخورد کنند زیرا برخورد قاطع با هنجارشکنان عین رافت اسلامی است و باید مسافران به هنجارهای دینی منطقه احترام قائل شوند. با توجه به اینکه در ایام ماه رمضان نیز طرح های سالمسازی دریا دایر است، متولیان امر بر لزوم حفظ شعائر دینی تاکید و عنوان می کنند اجازه داده نمی شود شنای مختلط در دریا صورت گیرد.

اما علیرضا یونسی، معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران نیز در جلسه ای با اشاره به بحث شنا در سواحل خاطرنشان کرد: ابدا اجازه داده نمی شود شنا به صورت مختلط تحت هیچ شرایطی صورت گیرد و با متخلفین این امر را برخورد قانونی خواهد شد.

بررسی های اجتماعی و فرهنگی نشان می دهد که علیرغم اینکه دریا از لحاظ جاذبه گردشگری و اقتصادی مفید است اما ساماندهی مناسب در این خصوص صورت نمی گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این زمینه گفت: طرح های زیادی در طول این چند سال اجرا شد ولی هیچ کدام به نتیجه درستی نرسیدند و باید طرحی ارائه شود که به درستی از دریا استفاده شود.احد جاودانگی با اشاره به طرح سالمسازی دریا در سال جاری گفت: در این طرح علاوه بر استفاده درست از دریا برمعرفی آداب و رسوم مازندران، معرفی مکانهای دیدنی استان و دستاوردهای فرهنگی نیز اشاره شده است.

شهرستان نوشهر نیز یکی از شهرستانهای است که ۶۰ کیلومتر نوار ساحلی دارد و در آن طرح های دولتی و خصوصی در دست اجراست.فرماندار نوشهر در جلسه بررسی طرحهای دریا با اشاره به اجرای سه طرح سالمسازی دریا در نوشهر می گوید: سه طرح دریا در مناطق سیترا، وسی سنگان و انارو وجود دارد که طرح سیترا و سیسنگان از طرح های شاخص کشور هستند.

لزوم کارهای فرهنگی در سواحل

محمدعلی قمی بیان داشت: سی سنگان تنها نقطه ای است که مسافران همزمان از جنگل و دریا استفاده می کنند و زیر ساخت مناسب دارد و مجموعه سیترا از جمله طرح هایی است که بعضی اوقات چهار هزار خانوار را در خود اسکان می دهد.به تاکید کارشناسان، گردشگری منافاتی با دینداری ندارد و امام جمعه نوشهر با تاکید بر حفظ حرمت ماه مبارک رمضان در سواحل گفت: باید برای کارهای فرهنگی هزینه کرد و از خود مایه گذاشت تا حرمت این ماه در سواحل حفظ شود.

حجت الاسلام محمود مشایخ با تاکید بر اینکه بسته های فرهنگی برای طرح های سالم سازی دریا تعریف شود، افزود: گردشگری خوب است ولی نباید شخصیت دینی ما را از بین ببرد و اجرای احکام دین اسلام احتیاج به اقتدار و قدرت دارد.مازندران طبق ارزیابی های وزارت کشور از بهترین استانها در زمینه اجرای طرح ساماندهی دریا بوده است اما با این حال، زیرساختهای طرح سالم‌سازی دریا در استان ضعیف است و به چند چادر، ناجی، سوت ناجی غریق و قایق های تفریحی خلاصه شده است. به تاکید متولیان امر، بسیار از مشکلات و نابسامانی های موجود در حوزه دریا و ساحل ناشی از تشکیل نشدن سازمان ملی عمران سواحل شمالی است که با راه اندازی آن زیرساختهای جدیدی در این حوزه طراحی می شود.

با امکانات شهرستانی نمی توان پذیرای مسافران ملی در سواحل بود

در حال حاضر زیرساختها موجود در سواحل با توجه به بضاعت و امکانات پاسخگوی حجم گسترده حضور مسافران حاضر در سواحل نیست و به گفته فرماندار محمودآباد با امکانات شهرستان نمی توان از مسافران ملّی پذیرایی کرد.سیف الله فرزانه رئیس ستاد ساماندهی سواحل شهرستان محمودآباد می گوید: بیشتر افراد غرق شده در سواحل محمودآباد مسافران و افراد غیر بومی که شناخت مناسبی از مناطق ساحلی نداشته و همچنین به فن شنا آشنایی ندارند هستند و باید برای کاهش آمار غریق در سواحل اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه ملی و شهرداری ها انجام شود.وجود بیش از ۵۰۰ نقطه کور، کمبود طرح های سالم‌سازی دریا، کمبود ناجیان غریق و نارضایتی آنان از پرداخت نشدن معوقاتشان از عوامل نگران کننده است، امسال حدود ۹۴ طرح سالمسازی دریا در بیش از ۴۷۶ کیلومتر نوار ساحلی دریای مازندران گسترده و فعال شده است اما در کمتر از ۲۰ روز گذشته، شش غریق در این استان ثبت شده است.

مسافران از طرح های سالم سازی دریا استفاده کنند

فرمانده انتظامی انزلی با اشاره به فرارسیدن فصل تعطیلات تاکید کرد: گردشگران و مسافران جهت حفظ امنیت خود صرفاً از طرح های سالم سازی دریا استفاده کنند. سرهنگ هرمز عشقی اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن تعطیلات تابستان و ورود گردشگران از نقاط مختلف کشور به استان گیلان، توصیه می شود تا گردشگران با استفاده از طرح های سالم سازی دریا هم از امکانات ویژه این مناطق بهره مند شده و هم امنیت جانی خود را تامین کنند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان انزلی از مواهب طبیعی و گردشگری زیادی برخوردار است، گفت: وجود جاذبه های گردشگری در شهرستان باعث شده تا هرساله پذیرای تعداد زیادی گردشگر باشیم که امسال نیز همچون سالهای گذشته، پلیس با استقرار در نقاط مختلف شهر و سواحل، امنیت گردشگران را تامین می کند.

فرمانده انتظامی انزلی با تاکید بر لزوم توسعه طرح های دریا در سواحل استان گیلان تصریح کرد: با توجه به وجود سواحل بکر در این شهرستان و لزو م استفاده صحیح از این نعمت خدادادی، انتظار می رود تا مسئولان شهر به فراهم کردن شرایط لازم برای استفاده هرچه بهتر شهروندان و مسافران از سواحل، نگاه ویژه ای داشته باشند.عشقی در ادامه با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان با آغاز تعطیلات تابستان گفت: براساس تدابیر اتخاذ شده، مکانهایی مشخص شده تا مسافران بتوانند در ایام ماه مبارک رمضان از این مکان ها با حفظ شئونات، برای صرف غذا استفاده کنند.

وی افزود: در همین راستا نیروی انتظامی ضمن ارائه مجوزهای خدمات رسانی به رستورانها در خصوص طبخ و سرو غذا، تذکرات و تاکیدات لازم را در خصوص حفظ حرمت ماه رمضان ابلاغ کرده تا با استفاده از پوشش های لازم، خدمات رسانی به مسافران را انجام شود.عشقی تاکید کرد: خدمات رسانی در این رستورانها صرفاً برای مسافران مجاز بوده و در صورت تخلف، با متخلفین طبق قانون برخورد می شود.

بودجه های دولتی برای افزایش طرح های سالم سازی دریا کافی نیست

رئیس ستاد ساماندهی طرح های دریا در وزارت کشور گفت: برای افزایش طرح های سالم سازی دریا، بودجه های دولتی کافی نیست و باید از بخش خصوصی برای این مهم نیز بهره گرفت. علی ملازاده ظهر در حاشیه بازدید طرح های سواحل و مناطق گردشگری گیلان از اختصاص اعتبار ۲۶۰ میلیارد ریال برای ساماندهی طرح های سالم سازی دریا در سواحل استان های شمالی خبر داد.وی اظهارداشت: اختصاص اعتبار برای هر استان منوط به هزینه کردن بهینه و اصولی برای طرح های سالم سازی دریا است.

رئیس ستاد ساماندهی طرح های دریا در وزارت کشوربا تاکید بر ضرورت پرداخت به موقع حق الزحمه ناجیان غریق گفت: در این طرح ها برخی از دستگاه ها شبانه روزی فعالیت می کنند که باید در این اعتبارات به طور ویژه دیده شوند.وی با اشاره به ارزیابی ساماندهی سواحل کشور در سال گذشته اظهار داشت: در این ارزیابی ها با استفاده از نظرات کارشناسی، دیدگاه های دستگاه های اجرایی استانها و افراد بومی، دغدغه هایی مشخص شد که طی یک ماه تلاش بی وقفه، آئین نامه ای جامع تدوین گردید

.ملازاده یکی از مهمترین اهداف ستاد ساماندهی طرح های دریا در وزارت کشور را کاهش تلفات انسانی عنوان کرد و با اشاره به کاهش چشمگیر تعداد غرق شدگان در سواحل شمالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: سال گذشته به این مهم توجه کافی نشد و تلفات انسانی غیر طبیعی بوده است.وی در ادامه استان گیلان را در بحث ساماندهی سواحل دارای مدیریت یکپارچه و هماهنگی دانست و افزود: بخش های مختلف از جمله استانداری، نیروی انتظامی، هلال احمر و سپاه حضوری فعال در بحث ساماندهی سواحل استان دارند.

رئیس ستاد ساماندهی طرح های دریا در وزارت کشور درباره موضوع امر به معروف و نهی از منکر گفت: امسال کمیته ای تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر با همکاری ائمه جمعه و سپاه در هر شهرستان تشکیل شده که با اقدامات ایجابی، مکمل کارها و برنامه های فرهنگی باشند.وی همچنین خدمات رسانی مناسب و رعایت بهداشت در طرح های سالم سازی، بحث های عمرانی و افزایش این طرح ها را از دیگر اولویت های ستاد ساماندهی سواحل ذکر کرد.

ملازاده کاهش تلفات انسانی را در گرو افزایش طرح های سالم سازی خواند و گفت: برای افزایش طرح های سالم سازی دریا، بودجه های دولتی کافی نیست و باید از بخش خصوصی برای این مهم نیز بهره گرفت.وی افزود: بخشی از طرح های سالم سازی دریا را دولت با ایجاد زیر ساخت های مناسب باید فراهم کند و بخش دیگر مربوط به افزایش طرح ها و خدمات، نیازمند ورود بخش خصوصی است.

رئیس ستاد ساماندهی طرح های دریا در وزارت کشور با بیان اینکه متولی ساماندهی سواحل در استان استاندار و در شهرستان ها فرمانداران هستند، اظهارداشت: در شهرستانها باید کمیته های تخصصی تشکیل شود و مسئولان شهرستان ها با توجه به مسئولیتشان امور را مدیریت کنند.وی در ادامه نقش منجیان غریق، نیروی انتظامی و هلال احمر را در کاهش تلفات انسانی موثر خواند و یادآورشد: گشت های چرخشی و نظارتی باید برای جلوگیری از غرق شدن انسان ها در سواحل استان فعال باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا