اجماع همگانی در تدوین طرح تحول دانشگاه ضمانت اجرایی آن است

محمود مدرس هاشمی در نخستین نشست کمیته راهبری طرح تحول دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: اجماع همگانی، علمی بودن روند تدوین برنامه و شاخص‌های آن و منتج به نتیجه عملی و عملیاتی شدن سه ویژگی لازم برای برنامه تحول دانشگاه صنعتی اصفهان است. وی افزود: اجماع همگانی در دانشگاه و حضور پررنگ دانشگاهیان در روند …

محمود مدرس هاشمی در نخستین نشست کمیته راهبری طرح تحول دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: اجماع همگانی، علمی بودن روند تدوین برنامه و شاخص‌های آن و منتج به نتیجه عملی و عملیاتی شدن سه ویژگی لازم برای برنامه تحول دانشگاه صنعتی اصفهان است.

وی افزود: اجماع همگانی در دانشگاه و حضور پررنگ دانشگاهیان در روند تدوین طرح، ضمانت اجرایی مناسبی برای پیاده‌سازی این برنامه خواهد بود.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به برخی مشکلات برنامه راهبردی قبلی دانشگاه ادامه داد: نتیجه این اشکالات عدم تأثیرگذاری عملی در سیاست‌های دانشگاه است.

مدرس هاشمی اضافه کرد: یکی از اهداف برگزاری این نشست با حضور رؤسای کمیته‌های مطالعاتی طرح تحول دانشگاه، بررسی و بحث در کلیات این طرح مهم است.

همچنین مدیر دفتر برنامه‌ریزی راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان در این نشست با بیان تاریخچه تدوین برنامه راهبردی در این دانشگاه، به تشریح اقدامات صورت گرفته در دوره جدید این دفتر پرداخت و اظهار کرد: پس از ابلاغ حکم مدیریت جدید، دفتر پس از ارایه گزارش تجزیه و تحلیل برنامه‌ راهبردی قبلی، ارایه سمینار در هیئت رییسه دانشگاه و ارایه پیشنهاد مقدماتی طرح تحول، پیشنهادیه نهایی مورد تصویب هیئت رئیسه دانشگاه قرار گرفت.

بهروز ارباب شیرانی افزود: انتخاب و ابلاغ احکام رؤسا و اعضای کمیته‌های مطالعاتی، ارایه کلیات پیشنهادیه در شورای دانشگاه، انتخاب و ابلاغ احکام اعضای کمیته راهبری، برگزاری جلسات شورای طرح، نشست هم‌اندیشی مسوولان و اعضای کمیته‌های مطالعاتی و ارایه تجربیات دانشگاه‌های صنعتی شریف و فردوسی مشهد و برگزاری جلسات کمیته فرهنگ‌سازی و کمیته‌های مطالعاتی از دیگر اقدامات انجام شده توسط دفتر برنامه‌ریزی راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان در طی این مدت است.

وی مأموریت، چالش‌ها و مسایل، شایستگی‌ها و قابلیت‌های دانشگاه و فرهنگ‌سازی برنامه را محورهای اصلی تدوین برنامه راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد و گفت: برنامه راهبردی اساساً از جنس تغییر و تحول است و عزم و اراده این تحول باید از بالاترین سطوح مدیریتی و تصمیم‌گیری آغاز و به‌تدریج به طور سازمان یافته در بدنه دانشگاه رسوخ یابد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان استفاده از همه شیوه‌ها و روش‌های کارآمد فرهنگ‌سازی برای همراه کردن بدنه دانشگاه با محتوای برنامه تغییر و تحول را بسیار مهم دانست و افزود: برای افزایش اعتبار و عملیاتی شدن برنامه، حضور و استفاده از دیدگاه‌ها و نظرات ذی‌نفعان خارج از دانشگاه در مراحل مختلف تدوین برنامه ضروری است.

ارباب شیرانی تصریح کرد: مشارکت بیش از ۵۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در تدوین برنامه تحول، از نکات مهم و تأثیرگذار و نشان دهنده اهمیت این طرح است.

در ادامه این نشست رؤسای کمیته‌های مطالعاتی طرح تدوین برنامه تحول دانشگاه صنعتی اصفهان به بیان نظرات خود پیرامون این طرح پرداختند.

نگارش واقع‌بینانه، توجه ویژه به تعاملات درونی و بیرونی دانشگاه، اهمیت استقلال و هماهنگی دانشگاه‌های برتر کشور در پیشبرد برنامه‌های راهبردی، لزوم همراهی وزارت علوم، بازنگری در روند روش‌های تربیت علمی دانشجویان، در نظر گرفتن الگوی روشن برای استخدام اعضای هیئت‌علمی، استفاده از تجربیات دانشگاه‌های موفق دنیا، الگوی ساختاری اجرایی، اداری، عمرانی و فرهنگی متناسب با نام دانشگاه، اهمیت برنامه‌های کوتاه و میان‌مدت، نظام کنترل پروژه قدرتمند برای اجرای طرح و فرهنگ‌سازی مناسب برای همسو کردن دانشگاهیان در برنامه تحول دانشگاه صنعتی اصفهان، از جمله مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این بخش از نشست بود.

گفتنی است؛ طرح تحول دانشگاه صنعتی اصفهان با تلاش دفتر برنامه‌ریزی راهبردی این دانشگاه و با هدف ارایه چشم‌انداز فعالیت‌های مختلف این دانشگاه تا سال ۱۴۰۴ در حال تدوین و آماده‌سازی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا