نرخ بیکاری در بین فارغ‌ التحصیلان‌ کشور

کوروش پرند رئیس فنی و حرفه‌ای کشور در حاشیه جلسه شورای اداری که در استانداری لرستان برگزار شد، اظهار داشت: در شرایط تحریم‌ها کشور با رشد اقتصادی منفی ۶.۸ درصد مواجه بود که الان رشد اقتصاد صعودی و مثبت شده است. وی افزود: اگر بخواهیم رویکردی که با آن مواجه هستیم مرتفع شود به رشد …

کوروش پرند رئیس فنی و حرفه‌ای کشور در حاشیه جلسه شورای اداری که در استانداری لرستان برگزار شد، اظهار داشت: در شرایط تحریم‌ها کشور با رشد اقتصادی منفی ۶.۸ درصد مواجه بود که الان رشد اقتصاد صعودی و مثبت شده است.

وی افزود: اگر بخواهیم رویکردی که با آن مواجه هستیم مرتفع شود به رشد اقتصادی هفت‌تا هشت‌درصدی نیاز است که به‌وسیله اقتصاددانان بررسی می‌شود و با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که شده الآن نمی‌توانیم به‌سرعت به این رشد برسیم.

رئیس فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: دو استراتژی می‌تواند در برنامه استاندار باشد، یکی از استراتژی‌ها این است که استاندار می‌تواند سرمایه‌گذاران را به استان بیاورد تا سرمایه‌گذاری کنند.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی که به استان می‌آیند ارزش‌افزوده بالایی دارند اما اشتغال‌زایی پایین است بنابراین نیاز به یک استراتژی بلندمدت است چراکه در کوتاه‌مدت نمی‌تواند خود را نشان دهد.

پرند تصریح کرد: یک استراتژی دیگر که می‌توان استاندار را در کنار استراتژی اول موفق کند استفاده از اشتغال‌های خانگی، خرد و متوسط است که می‌تواند اشتغال فراوانی را ایجاد کند.

وی بابیان اینکه مدل اشتغال‌های بزرگ از طریق بنگاه‌های کوچک در لرستان اجرا شده است، خاطرنشان کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای متولی اشتغال نیست بلکه می‌توانیم مدلی ایجاد کنیم و دیگران تکثیر و از آن استفاده کنند.

رئیس فنی و حرفه‌ای کشور گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای، صندوق کارآفرینی امید، سازمان بهزیستی، معاونت توسعه و اشتغال، معاونت تعاون و بانک توسعه تعاون می‌توانند با همگرایی طرح‌هایی را انجام دهند.

وی بابیان اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای فقط تسهیل‌گر است، اظهار داشت: به‌ هیچ‌ عنوان سازمان فنی و حرفه‌ای به‌عنوان سازمانی دولتی وارد بحث‌های اجرایی اشتغال نمی‌شود چراکه اگر بخش دولتی خودش این کار را انجام دهد قطعاً شکست می‌خورد.

پرند افزود: کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، خیرین، نخبگان، آموزشگاه‌های آزاد، تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها را به این مدل می‌آوریم، یکی از اقداماتی که در لرستان انجام‌شده این است کارآفرینان را شناسایی و امکاناتی در اختیارشان می‌گذاریم تا کار را انجام دهند.

وی عنوان کرد: در حوزه مشاغل خرد و خانگی به‌طور متوسط حدود ۲۰تا ۲۵ میلیون تومان هزینه می‌شود و افراد به اشتغال پایدار می‌رسند.

رئیس فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: در مراحل قبل به حوزه تولید و مواد اولیه به‌طور حرفه‌ای توجه نکرده‌ایم  برای همین جنسی که تولید می‌شود کیفیت پایین و قیمت بالایی دارد بنابراین مهم‌ترین قسمتی که می‌تواند یک جنس را تولید کند و قابل‌ رقابت باشد تهیه منابع و مواد اولیه است.

وی تصریح کرد: صندوق کارآفرینی امید به کارآفرینی که وارد این حوزه می‌شود ۱۰۰ میلیون تومان بابت پروژه پرداخت می‌کند و به کسانی هم که وارد تولید می‌شوند مبلغی پرداخت می‌کند.

پرند خاطرنشان کرد: می‌توانیم در حوزه کشت گیاهان دارویی، تراشی فرآوری سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، بافت تابلو فرش، صنایع‌دستی، کیف و کفش چرب و پوشاک، صنعتی نو ایجاد و کار را جلو ببریم.

وی با اشاره به اینکه استان لرستان جزء چهار استانی است که بالاترین نرخ بیکاری را دارد، گفت: یک معضلی که کشور با آن مواجه است بحث فارغ‌التحصیلان بیکار است، نرخ بیکاری این افراد در کشور ۱۸.۹ درصد است که ۱۲ به مردان و ۳۳ درصد به زنان اختصاص‌ دارد.

رئیس فنی و حرفه‌ای کشور اظهار داشت: بیشترین نرخ بیکاری در رشته‌های علوم کامپیوتر با ۲۷.۲ درصد و رشته کشاورزی، محیط‌زیست و شیلات با ۲۷ درصد است.

وی افزود: چهار و نیم میلیون دانشجو در سطح کشور داریم که یک و نیم میلیون فقط در ۲۱ رشته متمرکز هستند که این آمار نشان می‌دهد رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز کشور نیست و گروه‌های آموزشی و نوع دانشگاه دچار مشکل است.

پرند عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم عدم وجود تکنسین حرفه‌ای است، هدف اصلی تأمین نیروی انسانی ماهر موردنیاز بازار کار است که با طرح تمرکز بر دانشجو و تمرکز بر فارغ‌التحصیلان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از نکات مهم که باید به آن توجه داشته باشیم بحث کارورزی است که باید فارغ‌التحصیلان بتوانند به صنعت و خدمات کشاورزی کشور وصل شوند، در این زمینه آئین‌نامه‌ای انجام شد و پیش‌بینی می‌شود ۶۰ درصد از کسانی که وارد حوزه کارآفرینی می‌شوند وارد بازار کار صنعت و کشاورزی شوند.

رئیس فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: با ایجاد کارآموزی نوین برای دانشجویان طی هشت ترم، دانشجویان می‌توانند از امکانات آموزشی فنی و حرفه‌ای در مراکز دولتی استفاده کنند و آموز ش های خاصی را ببینند.

وی تصریح کرد: در این زمینه برنامه‌ریزی خوبی انجام‌شده و پژوهش‌هایی به شکل میدانی صورت گرفته که می‌تواند در موفقیت این طرح مؤثر باشد.

پرند خاطرنشان کرد: با ایجاد دوره‌های عملی کامپیوتر و آموزش‌های مهارتی در زمینهٔ کسب‌وکار، قوانین تأمین اجتماعی  و  آموزش‌های تخصصی، افراد به‌راحتی می‌توانند وارد بازار کار شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا