اجباری بودن کلاس‌ های فوق برنامه در مدارس

شرکت اجباری دانش آموزان در کلاس های فوق برنامه نشان می دهد با وجود تاکیدات مسئولان سازمان مدارس غیر دولتی بر رعایت مقررات اما هنوز مدیران این قبیل مدارس از مقررات سر پیچی می کنند. مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیر دولتی چندی پیش تاکید کرد که مدیران مدارس موظفند پوستر شهریه مصوب شورای نظارت …

شرکت اجباری دانش آموزان در کلاس های فوق برنامه نشان می دهد با وجود تاکیدات مسئولان سازمان مدارس غیر دولتی بر رعایت مقررات اما هنوز مدیران این قبیل مدارس از مقررات سر پیچی می کنند.

مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیر دولتی چندی پیش تاکید کرد که مدیران مدارس موظفند پوستر شهریه مصوب شورای نظارت را بر دیوار مدرسه نصب کنند. سال گذشته یک دوره کامل از تمامی مدارس غیردولتی شهر تهران بازدید داشتیم و با تعدادی از مدارس متخلف برخورد شد که این موضوع منتهی به لغو ابلاغ مدیران شد.

ثبت نام مدارس غیر دولتی آغاز شده اما خبری از نصب پوستر شهریه مصوب شورای نظارت بر دیوار بسیاری از مدارس نیست. با مراجعه به هر مدرسه‌ دولتی مدیران مدارس اعلام می کنند که شهریه ما طبق مصوبه وزارت آموزش و پرورش است اما از بیان شهریه به شدت پرهیز می کنند. آنان می گویند تا ۱۷ درصد می توانیم افزایش شهریه داشته باشیم. دربرخی موارد که مدیر مدرسه با انصاف تر است از افزایش شهریه ۱۲ درصدی خبر می دهد.

مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران به خبرنگارمهر می‌گوید: مدیران مدارس باید دستورالعمل شهریه‌های شورای نظارت را بر دیوار مدرسه نصب کنند در غیر این صورت والدین می‌توانند شکایت‌هایِ خود را با سامانه نظارت بر مدارس غیر دولتی در میان بگذراند تا ضمن نظارت از آن مدرسه، شکایت‌ها بررسی و در صورت تایید برخورد شود.

وی تاکید می‌کند: شرکت در کلاس‌های فوق برنامه اجباری نیست.

همچنین مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش وپرورش گفته است؛ برگزاری فعالیت‌های فوق برنامه باید از مهرماه به تایید استان‌ها برسد و مدارس هم‌اکنون نمی‌‌توانند هزینه‌ای بابت این موضوع دریافت کنند بلکه باید نوع فعالیت فوق برنامه،‌ میزان ساعات و اینکه برای کدام دروس برگزار می‌شود را مشخص کنند. این در حالی است که هنگام ثبت نام در مدارس غیر دولتی شرکت در فعالیت‌های فوق برنامه اجباری است و شهریه تمام فعالیت‌ها هم گرفته می‌شود.

مسئول ثبت نام یکی از دبیرستان های پسرانه غیر دولتی به خبرنگار مهر می گوید: هنوز شهریه ثبت نام دانش آموزان مشخص نیست اما آنچه مسلم است شهریه ها امسال ۱۰ الی ۱۲ درصد افزایش می‌یاید.

وی می افزاید: شرکت در فعالیت های فوق برنامه اجباری است ما تمام شهریه را هنگام ثبت نام دریافت می‌کنیم. مثلا اگر طی سال دانش آموزان را به اردوهای مختلف ببریم دیگر هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کنیم.

با مراجعه به یکی دیگر از مدارس غیر دولتی در مطهری باز خبری از نصب شهریه در مدرسه نیست مسئول ثبت نام به خبرنگار مهر می گوید: برای ثبت نام دیر اقدام کرده‌اید، ما آزمون ها را گرفته‌ایم باید وقت دیگری برای گرفتن آزمون از شما در نظر بگیریم.

وی ادامه می دهد: شهریه ما هنوز مشخص نیست اما سال گذشته ۹ میلیون تومان برای مقطع دوم دبیرستان دریافت کرده ایم و امسال مطمئنن افزایش شهریه خواهیم داشت و شهریه  احتمالا ۱۰ یا ۱۱ میلیون می‌شود.

این مدیر مدرسه غیردولتی با بیان اینکه شرکت در کلاس‌های فوق برنامه اجباری است، می افزاید: کلاس های ما پس از ماه مبارک رمضان آغاز می شود و کلاسهای فشرده و تست زنی داریم که شرکت در کلاس ها برای دانش آموزان اجباری است.

یکی دیگر از مدارس غیر دولتی مقطع دبستان واقع در خیابان فاطمی که این مدرسه نیز شهریه مصوب خود را بر دیوار نصب نکرده است، می گوید: شرکت در کلاس های فوق برنامه برای دانش آموزان ابتدایی اجباری است و هنوز شهریه ما مشخص نیست. باید مدیر مدرسه بیاید و او بگوید اما پیش بینی ما تا مبلغ ۴.۵ میلیون تومان برای مقطع ابتدایی است چرا که  طبق مصوبه آموزش و پرورش می توانیم شهریه را تا ۱۷ درصد افزایش دهیم.

این در حالی است که مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیر دولتی، گفته است که نظارت و کنترل مداوم بر اخذ شهریه در مدارس غیر دولتی با توجه به بخشنامه های ارسالی به استان ها انجام می گیرد. الگوی شهریه در شورای نظارت بر مدارس غیردولتی تصویب و به مدارس اعلام شده است.

وی افزود: امسال افزایش ۲۰ درصدی شهریه را نداریم بلکه نرخ افزایش شهریه در شهر تهران حداقل ۲.۵ و حداکثر ۱۷.۵ درصد است و مواردی همچون هزینه ناهار و سرویس و اردو نباید جزو آیتم شهریه مدارس محسوب شود  و مدارس به هنگام ثبت نام هیچگونه مبلغی به جز شهریه مصوب ابلاغی نباید دریافت نمایند.

گرد تاکید کرد: مدیران مدارس موظفند پوستر شهریه مصوب شورای نظارت را بر دیوار مدرسه نصب کنند. سال گذشته یک دوره کامل از تمامی مدارس غیردولتی شهر تهران بازدید داشتیم وبا تعدادی از مدارس متخلف برخورد شد و منتهی به لغو ابلاغ مدیران گردید. تمام مدارسی که شهریه بالا دریافت کرده بودند امسال اجازه تعیین الگوی شهریه را ندارد و باید شهریه سال گذشته را مبنا قرار دهند و اجازه دارند تنها ۲.۵ درصد شهریه خود را در سال تحصیلی جدید افزایش دهند.

تعلل در گفتن مبلغ شهریه، نصب نکردن مصوبه شهریه بر دیوار مدارس غیر دولتی، شرکت اجباری دانش آموزان در کلاس های فوق برنامه نشان می دهد با وجود تاکیدات مسوولان سازمان غیر دولتی  بر رعایت مقررات اما هنوز مدیران مدارس غیر دولتی در غفلت نظارت این سازمان از مقررات سر پیچی می کنند و به فعالیت های خود ادامه می دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا