سخنان زیباکلام در «روحانی تنها نیست»

صادق زیباکلام عصر امروز در همایش روحانی تنها نیست در مشهد اظهار داشت: این روزها به مناسبت سالگرد ۲۴ خرداد روی کار آمدن دولت یازدهم، سخنرانی‌های متعددی در مکان‌های مختلف داشته‌ام. در دلیجان جلوی سخنرانی را گرفتند و اجازه سخنرانی به من ندادند. وی افزود: فکر کردم معمولا شان نزول این گونه جلسات به گونه‌ای …

صادق زیباکلام عصر امروز در همایش روحانی تنها نیست در مشهد اظهار داشت: این روزها به مناسبت سالگرد ۲۴ خرداد روی کار آمدن دولت یازدهم، سخنرانی‌های متعددی در مکان‌های مختلف داشته‌ام. در دلیجان جلوی سخنرانی را گرفتند و اجازه سخنرانی به من ندادند.

وی افزود: فکر کردم معمولا شان نزول این گونه جلسات به گونه‌ای است که دولت کم و بیش در نیمه راه قرار می‌گیرد، باید بیاییم و یک ارزیابی را انجام دهیم و ببنیم که شرایط دولت به چه شکل بوده است.

زیباکلام تاکید کرد: معتقد هستم با توجه به اینکه بیشتر کسانی که در این همایش هستند دانشجو هستند و نسل دوم و سوم هستند به گونه‌ای که بسیاری از این افراد در انقلاب نبوده‌اند باید از یک منظر دیگر به ۲۴ خرداد نگاه کرد و باید از منظر ارتباط ۲۴ خرداد ۹۲ با انقلاب اسلامی باید به این روز نگاه کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: اگر به صورت کلان به ۲۴ خرداد بنگریم شاید بتوانیم بهتر بتوانیم دوستان ۲۴ خرداد را ببینیم و هم مخالفان و منتقدان و دشمنان دولت روحانی را بهتر و روشن‌تر دید.

زیباکلام عنوان کرد: باید در این جا یک سوال را بیان کرد که انقلاب اسلامی برای چه به وجود آمد؟ ۳۶ سال پیش مردم ایران در راهپیمایی تاریخی و گسترده اعتراض به چه چیزی کردند و از چه چیزی بیزاری می‌جستند و به دنبال چه چیزی بودند؟

وی عنوان کرد: یک ملتی به هر حال یک خواسته‌هایی داشته که برای آنها حرکتی از خود نشان می‌دهد؛ باید به گذشته برگشت و به این خواسته‌ها نگاه کرد.

وی بیان کرد: شما می توانید به یک کتابخانه‌ای که آرشیوی دارد و دارای اسنادی است و مطبوعات سال‌های گذشته را دارا است مراجعه کنید، باید به آرشیو رفت و ببینید که مردم در انقلاب چه خواسته‌هایی را داشته‌اند و به مطبوعات دوران انقلاب بازگردید، مقاطعی از انقلاب بوده که تیغ سانسور شاه آن را نمی‌بریده است.

زیباکلام تصریح کرد: بروید و ببینید که امام دلیل مخالفت خود را با شاه چه بیان کرده‌اند و همواره از امام پرسیده‌اند شما به دنبال تشکیل چه نظامی بوده اید و امام همواره پاسخ این را داده‌اند و باید رفت و خواند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: کسی که دروغ می‌گوید نصف بار گناه را دارد اما کسی تمام بار گناه را دارد که اجازه می‌دهیم تاریخ ما توسط افرادی تحریف بشود.

زیباکلام افزود: من شما را رجعت می‌دهم که به حرف‌های من گوش ندهید اما به حرف های آقایان نیز اعتماد نکنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این کشور راهپیمایی‌های صد هزار نفری می‌شده و در پایان راهپیمایی یک نفر بالای یک مینی بوس می‌رفته و قطعنامه راهپیمایی را می‌خوانده است، ما مردمی هستیم که آمده‌ایم و راهپیمایی کرده‌ایم و خواسته‌هایی این چنینی داشته‌ایم، آزادی کلیه زندانیان سیاسی، لغو شکنجه در رابطه با زندانیان سیاسی، برپایی دادگاه‌های علنی برای کسانی به اتهام امنیتی بازداشت شده‌اند و به محاکمه کشیده شده‌اند.

زیباکلام عنوان کرد: ما آزادی و حاکمیت قانون و نبود زندانی سیاسی می‌خواستیم، بخش عمده‌ای از خواسته‌های ما در سال ۵۷ همان خواسته‌ها در انقلاب مشروطه بود.

وی عنوان کرد: در حاکمیت مشروطه مردم به دنبال این بودند که پادشاه نتواند هر کاری که دوست دارد انجام دهد.

زیباکلام تاکید کرد: در دهه فجر تمامی حرف ما این است که ما به دهان آمریکا می‌زنیم، از بعد از انقلاب و نه با فاصله بسیار زیاد در همان ماه‌های نخست بعد از انقلاب به تدریج یک گفتمان دیگری آمد و من اسم آن را گفتمان غرب ستیزی نام گذاشته‌ام و کم کم این گفتمان بخش‌های عمده آن خواسته‌ها را هل داد و تمامی فضاها را گرفت.

وی بیان کرد: این سازمان یافته نبود، معتقد هستم سازمان دهی شده و طراحی شده نبود و در نتیجه فضای سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و کل جامعه بود که آن اتفاق افتاد و همانند یک زایمان بود و از یک نطفه شکل گرفت.

زیباکلام تاکید کرد: می‌شود فهمید که مرگ بر آمریکا گفتن بدل به گفتمان اصلی شد.

وی تصریح کرد: معتقد هستم که این تحول همچنان ادامه پیدا کرد و روز به روز قوی تر شد و نهایتا به اینجا رسیده است به این سادگی‌ها نیست برای اینکه می‌شود فهمید آن خواسته‌هایی که نسل ما برای آن انقلاب کردند همانند در مسجد است؛ نه می‌توان آن را کند و نه می‌توان سوزاند.

زیباکلام خاطرنشان کرد: نخستین فرصت پس از انقلاب اسلامی برای ما دوم خرداد ۷۶ بود. دوم خرداد پیچیدگی ندارد زمانی که این اتفاق افتاد فکر می‌کردیم که تمام رای اصلاح‌طلبان، دانشجویان و روحانیوین مبارز باشند و ضرب و تقسیم می‌کردیم و گفتیم نهایتا ۳ میلیون رای می آوریم.

وی بیان کرد: ما فکر نمی‌کردیم رئیس دولت اصلاحات ۲۰ میلیون رای بیاورد. پس از دوم خرداد ما دیگر در مورد آن صحبت نمی‌کردیم.

زیباکلام عنوان کرد: اگر ریشه اصلاحات را بشکافید خواهید دید در قلب آن ۲۲ بهمن ۵۷ است، خواسته‌های دوران انقلاب از بین نرفته است، هیچ ملتی نیست که دموکراسی نخواهد.

وی با بیان اینکه علوم انسانی در ایران فوق العاده بدبخت است خاطرنشان کرد: ۲۴ خرداد را ادامه ۲۲ بهمن ۵۷ می‌دانم ادامه مشروطه می‌دانم و ادامه جنبش ملی شدن صنعت نفت می‌دانم. سوال این است که این جنبش ۲۴ خرداد همانند باقی ناموفق می‌ماند یا خیر؟ به شکلی که نمی‌توان گفت اصلاحات شکست خورد.

وی افزود: معتقد هستم ۲۴ خرداد در حقیقت روی همان ریل دموکراسی خواهی در حال حرکت است و تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که مسئله مهم که با ۲۴ خرداد رابطه دارد مهمترین شاخصه آن دموکراسی بوده است.

زیباکلام تاکید کرد: چه میزان دولت روحانی توانسته در راستای دموکراسی حرکت کند، نبود دموکراسی سبب می‌شود که ۸ سال تمام اصولگرایان هر کار دوست داشتند کردند.

وی افزود: رئیس تیم مذاکره کننده باید پاسخگو باشد و نه اینکه برخی ۶ سال با کاترین اشتون وقت بگذارند و معلوم نشود چه کار کرده‌اند. دموکراسی تنها آزادی مطبوعات نیست ، اینکه مطبوعات بتوانند سیاست وجود ایران را در کشور های دیگر نقد بکنند بخش دیگری از دموکراسی است.

زیباکلام عنوان کرد: دموکراسی یعنی اینکه بتوان از مدیران کشور بپرسیم که برای آب این کشور چه کار کرده‌اید؟ دموکراسی یعنی اینکه بتوان برای موضوع آب یقه حکومت را گرفت و از آن پرسید برای آب چه کار کرده‌اید. تا اینجا به این دولت نمره خوبی می‌دهم فقط همین بس که آن فضاهای امنیتی را از بین بردند اما در بیرون دانشگاه‌ها موفقیت چندانی نداشته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا