مذاکره‌ غيرهسته‌ای با آمريکا نداريم

حسين اميرعبداللهيان پيش از ظهر يکشنبه در گردهمايي بزرگ مبلغان ديني اعزامي ماه مبارک رمضان که در مسجد اعظم قم برگزار شد، در مورد حساسيت مذاکرات هسته‌اي اظهار کرد: تيم مذاکره کننده نه اجازه دارد و نه اين کار را مي‌کند که خارج از موضوع هسته‌اي صحبتي با آمريکا داشته باشد. وي گفت: متأسفانه فهم …

حسين اميرعبداللهيان پيش از ظهر يکشنبه در گردهمايي بزرگ مبلغان ديني اعزامي ماه مبارک رمضان که در مسجد اعظم قم برگزار شد، در مورد حساسيت مذاکرات هسته‌اي اظهار کرد: تيم مذاکره کننده نه اجازه دارد و نه اين کار را مي‌کند که خارج از موضوع هسته‌اي صحبتي با آمريکا داشته باشد.

وي گفت: متأسفانه فهم غلطي در بين برخي دوستان ما در حوزه‌هاي عربي وجود دارد که مي‌گويند بين ايران و آمريکا چه گذشته که آمريکا، عراق را دو دستي تقديم ايران کرده است.

معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه تاکيد کرد: آمريکايي‌ها با سرخوردگي از عراق خارج شدند و ما با سرافرازي مي‌گوييم که نيروهاي مقاومت شيعه در حال نابودي گروه‌هاي تروريستي هستند.

اميرعبداللهيان با بيان اينکه امروز همه از وحدت ايران و عراق وحشت دارند، تصريح کرد: عراق و ايران دو جريان متراکم و فهيم شيعه را در منطقه تشکيل مي‌دهند، منابع نفتي عظيمي دارند و مي‌توانند تحولات جديد را در منطقه ايجاد کنند.

نوشته های مشابه

به گفته معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه، برخي از کساني که با سرشکستگي از عراق خارج شدند مي‌خواهند به بهانه از بين بردن داعش وارد عراق شوند.

بيداري اسلامي همچنان جاري است

اميرعبداللهيان در بخش ديگري از سخنان خود با تشريح تحولات منطقه‌اي اظهار کرد: پديده بيداري اسلامي که نمود و بروز آن را در چند سال گذشته در منطقه شاهد هستيم از تونس و مصر در شمال آفريقا تا بحرين و يمن در جنوب حوزه خليج فارس همچنان جاري و ساري است.

وي گفت: البته اين بيداري اسلامي و حرکت‌هاي مردمي در برخي کشورها با سرکوب مواجه شده، در برخي ديگر به خشونت کشيده شده و در بعضي کشورها نوعي مهندسي معکوس توسط دستگاه امنيتي نظام صهيونيستي و همراهي برخي کشورهاي منطقه اين گونه طراحي شده که اگر قرار است متحدين آمريکا در برخي کشورها سرنگون شوند چرا متحدين جمهوري اسلامي ايران سرنگون نشوند.

معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه با بيان اينکه همه تحولاتي که منجر به تضعيف شديد رژيم صهيونيستي و تقويت جبهه مقاومت شده ريشه در انديشه‌هاي انقلاب اسلامي دارد، تصريح کرد: در جامعه بسته مصر جمعي از دختران و پسران که از جامعه دانشگاهي بودند، نگاه به انقلاب اسلامي را دليل حرکت‌هاي آزادي‌خواهانه خود مي‌دانستند.

اميرعبداللهيان پيشرفت‌هاي جمهوري اسلامي ايران را انگيزه مهمي براي حرکت‌هاي بيداري‌خواهانه جوانان مصر دانست و افزود: جوانان مصر مي‌گفتند در گذشته طوري وانمود مي‌شد که ايراني‌ها متحجر هستند ولي جمهوري اسلامي ايران در مقابل کشورهاي ابرقدرت‌هاي جهاني ايستاده و به پيشرفت‌هاي علمي و توسعه‌اي فراواني رسيده است.

وي گفت: وقتي البرادعي در وين اعلام کرد که ميانگين سني دانشنمدان هسته‌اي ايران ۲۴ تا ۲۷ ساله است، اين نکته براي جوانان مصر که بنده با آنها گفتگو مي‌کردم خيره کننده تلقي مي‌شد.

معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه معتقد است که پديده بيداري اسلامي در مصر به دليل اشتباهات محمد مرسي و برخي رهبران اخوان المسلمين، شرايط جديدي را رقم زده ولي حرکت بيداري اسلامي در اين کشور متوقف نشده است.

دشمنان محور مقاومت در حال سقوط هستند

وي با بيان اينکه دشمنان مي‌دانند انقلاب در منطقه همچنان نمود و بروز دارد، اظهار کرد: دشمنان در منطقه به گونه‌اي رفتار مي‌کنند که کسي جرات نکند دنبال بيداري اسلامي است اما دشمنان محور مقاومت يکي پس از ديگري در حال سقوط و محور مقاومت در حال تقويت است.

اميرعبداللهيان اضافه کرد: رژيم صهيونيستي و نظام سطله طراحي‌هاي معکوس ايجاد کردند که متاسفانه برخي کشورهاي ناآگاه منطقه با آنها همراهي کردند. نقطه شروع اين جريان معکوس در سوريه بود و نقطه فعلي آن داعش است.

وي با بيان اينکه معمولا انقلاب‌ها از حاشيه مرزي کشورها آغاز نمي‌شود، به تلاش‌هاي گسترده دشمنان در سوريه اشاره کرد و گفت: دو بار دمشق به مرز سقوط رسيده ولي هوشمندي و اقدامات به موقع مقام معظم رهبري و نظام جمهوري اسلامي ايران مانع از اين اقدام شده است.

معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه به نقش مهم ارتش سوريه و بشار اسد براي دفاع جانانه از کشورشان اشاره کرد و افزود: ۹۴ کشور جهان با هر ابزاري به صحنه آمدند تا نظام سوريه را ساقط و محور مقاومت را تضعيف کنند.

وي گفت: جمهوري اسلامي ايران حمايت همه‌جانبه‌اي از سوريه و بشار اسد داشته و خواهد داشت و مقام معظم رهبري با تيزبيني خاصي که دارند تاکيد کردند که نظام سوريه اگر خداي ناکرده شکست بخورد دشمنان سراغ عراق و جمهوري اسلامي ايران مي‌روند.

سياستهاي آمريکا در منطقه شکست خورده است

اميرعبداللهيان تاکيد کرد: وقتي سال ۲۰۰۳ آمريکايي‌ها مي‌خواستند عراق را اشغال کنند، چراغ قوه آنها انگليس بود چون به لحاظ نرم‌افزاري شناخت کافي نداشتند.

معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه با بيان اينکه سياست‌هاي آمريکايي‌ها در منطقه شکست خورده است، اظهار کرد: آنها تلاش مي‌کنند از تجارب خود در افغانستان و عراق حداکثر استفاده را بکنند تا در منطقه حضور داشته باشند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود داعش را محصول سرويس‌هاي جاسوسي کشورهاي غربي و رژيم صهيونيستي دانست و تاکيد کرد: برخي از کساني که داعش را تقويت مي‌کنند به دنبال اين هستند که در جهان اسلام درگيري باشد که خروجي آن بالاآمدن رژيم صهيونيستي باشد. برخي داعش را تقويت مي‌کنند تا در منطقه حضور داشته باشند و برخي ديگر با نگاه معکوس دنبال تقويت داعش هستند.

اميرعبداللهيان با بيان اينکه مسير بيداري اسلامي در يمن مشاهده مي‌شود، تصريح کرد: آل سعود دچار خطاي استراتژيک شده که به يمن حمله کرده است. اينکه کشوري که خودش را خادم حرمين شريفين مي‌داند به يک کشور اسلامي حمله کند، خطاي بزرگي است ولي سعودي‌ها تلاش کردند به گونه‌اي وانمود کنند که در يمن به دنبال جنگ با ايران هستند.

وي ادامه داد: ما با همه گروه‌هاي يمني به ويژه انصارالله ارتباط داريم و مخالف حمله عربستان هستيم و تلاش کرديم ائتلافي که قرار بود به رهبري سعودي‌ها انجام شود شکل نگيرد. به سعودي‌ها پيام داديم که مسير غلط نظامي را تجربه نکنند و بگذارند مردم يمن خودشان تصميم بگيرند ولي آنها گوش نکردند.

وي تحولات يمن را به نفع مردم اين کشور دانست و تاکيد کرد: امروز عشاير يمني چند ده کيلومتر در درون خاک عربستان پيش روي کردند و پايگاه‌هاي نظامي عربستان يکي پس از ديگري مورد هدف قرار مي‌گيرند و خوشبختانه هيچ يک از اهدافي که عربستان در مورد يمن اعلام کرده به نتيجه نرسيده است.

معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه تاکيد کرد: حوثي‌ها در يمن از ۲۱ استان، ۲۰ استان را در کنترل خود دارند و اگر حملات هوايي عربستان متوقف شود هيچ مشکل امنيتي در يمن به وجود نخواهد آمد.

شيطنت رسانه‌ها

وي در توصيه‌اي به مبلغان ديني اظهار کرد: دشمنان به دنبال اين هستند که ناامني‌هايي در ايران به وجود آورند و اين مسير با تدبير و هوشياري به شکست مواجه شده است.

اميرعبداللهيان هوشياري مردم نسبت به توطئه‌هاي دشمنان را مهم دانست و افزود: اميدواريم مبلغان ديني در پيگيري تحولات بين‌المللي با منابع مستند اقدام به بيان مطالب کنند.

وي ادامه داد: راجع با مذاکرات هسته‌اي هر روز يا يک روز در ميان با تيم هسته‌اي جلسه داريم ولي در برخي مواقع آنقدر حرف‌هاي غيرواقع در رسانه‌ها زده مي‌شود که بعضي مواقع خودمان شک مي‌کنيم که نکند تيم مذاکره کننده هسته‌اي چيزي گفته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا