دلیل ساختن فیلم‌های تاریخی توسط کره جنوبی از زبان مدیرکل موزه‌ها

محمدرضا کارگر در گفت‌‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به نقش‌ها و کارکردهای موزه‌ها اظهار داشت: به‌عنوان مثال ما در جهان اسلام بیشتر به همگرایی سیاسی آن می‌پردازیم و سؤال اینجاست که چقدر به همگرایی علمی پرداختیم؟ الآن در کشورهای اسلامی چقدر پژوهش‌های علمی انجام می‌شود و چقدر فکر کردیم می‌توانیم از این طریق به هم …

محمدرضا کارگر در گفت‌‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به نقش‌ها و کارکردهای موزه‌ها اظهار داشت: به‌عنوان مثال ما در جهان اسلام بیشتر به همگرایی سیاسی آن می‌پردازیم و سؤال اینجاست که چقدر به همگرایی علمی پرداختیم؟ الآن در کشورهای اسلامی چقدر پژوهش‌های علمی انجام می‌شود و چقدر فکر کردیم می‌توانیم از این طریق به هم نزدیک شویم و کارها را به‌طور مشترک انجام دهیم تا دوباره موجب یک تبلور علمی شویم.

وی اضافه کرد: برپایی چندین موزه در این راستا تجاربی است که نشان می‌دهد در گذشته چطور یک دانش‌پژوه از آن طرف دنیا به ایران می‌آمده و پای درس یک استادی شرکت می‌کرده است یا فردی از ایران به بغداد می‌رفته است؛ اینها را باید بازآفرینی و بازخوانی کنیم تا شیوه‌های توسعه علوم بین کشورهای اسلامی را بتوانیم گسترش دهیم.

مدیرکل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه می‌توان به‌کمک موزه‌ها خلاقیت را در مردم و جوانان ایجاد کرد، گفت: برخی مواقع احساس می‌کنیم اگر به صنعت گردشگری برسیم، از نفت بی‌نیاز می‌شویم، یا اینکه یکی می‌گوید صنایع جاده‌ای و ریلی را توسعه دهیم و ایران را کوریدور ورود و خروج و ترانزیت کنیم و از این موضوع سود به دست آوریم لذا حق ترانزیت بگیریم تا کشور بی‌نیاز شود.

کارگر ادامه داد: یکی می‌گوید روی صنعت سنگ کار کنیم و همین سنگ‌هایی را که داریم صادر کنیم تا مشکل اقتصادی حل شود، دیگری می‌گوید روی صنایع دستی فقط کار کنیم چرا که فرش ایران زمانی ۸میلیون نفر شاغل داشت و همین الآن می‌تواند نصف جمعیت ما را صنایع دستی مشغول کند که البته واقعاً هم می‌تواند.

وی با بیان  اینکه توجه به موزه‌ها قدرت فرهنگی کشور را بالا می‌برد و می‌توان بسیاری از مشکلات اقتصادی را با آن حل کرد، گفت:‌ اگر به موزه‌ها توجه شود کار به جایی می‌رسد که دیگر به قدرت نظامی خیلی نیازمند نیستیم چرا که اگر اقتدار فرهنگی ما در منطقه حاکم شود کسی نمی‌تواند جلوگیر گسترش فرهنگ ایرانی در منطقه شود لذا بازارهای ایران رونق می‌گیرد.

مدیرکل موزه‌ های سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: در حوزه اقتدار نظامی رقابت وجود دارد و به‌عنوان مثال در مقابل صنایع موشکی، صنعت موشکی بهتر می‌سازند اما با اقتدار فرهنگی رقابتی صورت نمی‌گیرد همچنین می‌بینیم کره جنوبی، چین و ژاپن که اقتدار اقتصادی پیدا کرده‌اند چقدر دنبال اقتدار فرهنگی هستند.

کارگر گفت: دلیل اینکه کره جنوبی این همه دنبال ساخت فیلم‌های تاریخی است همین است یا اینکه می‌بینیم یک جمله‌ای در کتاب درسی ژاپنی‌ها درباره تاریخ نوشته می‌شود، روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ژاپن و چین به هم می‌خورد چون آنها می‌دانند این دو جمله در فرهنگ مهم است و اقتدار فرهنگی را زیر سؤال می‌برد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا