اسرائیل بیش از ۲۰ «بمب کثیف» آزمایش کرد

روزنامه صهیونیستی هاآرتص روز دوشنبه در گزارشی اختصاصی نوشت این رژیم به عنوان بخشی از پروژه‌ای موسوم به «میدان سبز» که از سال ۲۰۱۰ در رآکتور هسته‌ای «دیمونا» آغاز شده اقدام به منفجر کردن دست‌کم ۲۰ بمب کرده است. بیشتر این انفجارهای آزمایشی در صحرای «دیمونا» انجام شده و یکی از آنها در یک مکان …

روزنامه صهیونیستی هاآرتص روز دوشنبه در گزارشی اختصاصی نوشت این رژیم به عنوان بخشی از پروژه‌ای موسوم به «میدان سبز» که از سال ۲۰۱۰ در رآکتور هسته‌ای «دیمونا» آغاز شده اقدام به منفجر کردن دست‌کم ۲۰ بمب کرده است.

بیشتر این انفجارهای آزمایشی در صحرای «دیمونا» انجام شده و یکی از آنها در یک مکان در بسته مورد آزمایش قرار گرفته است.

«بمب کثیف» یا «بمب انتشار رادیولوژیک» نوعی سلاح انفجاری است که در آن از یک انفجار غیرهسته‌ای برای پراکندن مواد پرتوزا و آلوده کردن محیط استفاده می‌شود. برای تهیه این بمب از سلاح‌های متعارف و مواد پرتوزا استفاده شده و از آن اغلب برای جلوگیری از ورود به مناطق تحت حفاظت استفاده می‌شود.

هاآرتص به هشدار «موشه یعلون»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد که مدعی شده بود ایران قادر به تولید بمبی مرکب از سلاح‌های متعارف و مواد پرتوزا است.

این رسانه صهیونیستی نوشت نتایج تحقیقات انجام‌شده حاکی از آن هستند که بالاترین سطح تشعشات در نقاط صفر انفجار مشاهده می‌شوند و مقدار کمی از آنها هم توسط ذره‌های موجود در باد به مناطق اطراف پراکنده می‌شوند. منابعی در سایت هسته‌ای دیمونا گفته‌اند این انفجارها فراتر از آثار روان‌شناختی اثرات مضر دیگری ندارند.

رژیم صهیونیستی پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) که به امضای ۱۹۱ کشور در آمده را امضا نکرده است. این در حالی است که این رژیم تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه قلمداد می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا