پول اجاره بهای مسکن شیرین‌تر از سود بانکی

علیرضا خسروی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با توجه  فصل اجاره مسکن و افزایش اجاره‌بها، گفت: قبلا هشدار دادیم که با انباشته تقاضا در بخش مسکن مواجه هستیم و باید برای آن برنامه ریزی کرد. نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حداقل می بایست سالیانه بیش …

علیرضا خسروی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با توجه  فصل اجاره مسکن و افزایش اجاره‌بها، گفت: قبلا هشدار دادیم که با انباشته تقاضا در بخش مسکن مواجه هستیم و باید برای آن برنامه ریزی کرد.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حداقل می بایست سالیانه بیش از یک میلیون و پنجاه هزار واحد مسکن در کشور ساخته شود، اظهارداشت: در دوسال گذشته با توجه به تحویل مسکن مهر، ساخت بافت‌های فرسوده و مسکن روستایی حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده است، که سالیانه حدود ۲۵۰هزار واحد می‌شود.

وی با اشاره به کمبود ساخت ۸۰۰هزار واحد مسکونی در سال، ادامه داد: بازار مسکن یک بازار ویژه و بازار عرضه و تقاضا است و این انباشته تقاضا اثر خود را بازارهای دیگر مانند بازار رهن و اجاره ملک و خرید و افزایش قیمت مسکن نشان خواهد داد.

خسروی گفت: اگر نتوانیم عرضه مسکن را افزایش دهیم و پاسخگوی تقاضا نباشد، که نیست، باعث شده که امروز اثر آن را شاهد باشیم؛ در بسیاری از کشورها همانند ما از طریق بازار مسکن از رکود خارج شدند در حالی که برنامه دولت این نبود که رکود تورمی را از طریق بازار مسکن حل کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این مطلب که دولت به بازار مسکن بی توجهی کرد، و امروز آثار آن را می ببینم، بیان کرد: در دیگر کشورهای شرکت‌های بزرگ فعالیت‌های مربوط به اجاره مسکن را انجام می دهند، اما در کشور ما این کار توسط بنگاه‌ها  انجام می‌شود.

وی تعداد بنگاه‌های مسکن در کشور را ۱۸۰ هزار واحد عنوان و اضافه کرد: مبنا و افتتاح بنگاه بر این است که رقم را افزایش دهد و با رقم بالا، درآمد خود را کسب می‌کند که هم از خریدار و هم فروشنده حق المعامله دریافت خواهد شد که این مبنا اشتباه، اما این یک روند عادی شده است.

خسروی به اشاره به موضوع دریافت مالیات از خانه‌های خالی، گفت: امروز تعداد زیادی از خانه‌ها در کشور معاف از مالیات هستند و به نوعی سردرگم هستیم و این باعث شده است سود در بحث اجاره برای صاحب ملک جذابیت داشته باشد.

این نماینده مردم در خانه ملت با بیان اینکه در بازار اجاره مسکن قسمتی از آن اجاره و قسمتی هم رهن است، افزود: زمانی که نرخ سود سپرده بانکی کاهش پیدا کرد، این نرخ برای صاحبخانه صرف نمی کند که ملک خود را به صورت رهن دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: صاحبان مسکن عمدتا تمایل دارند مسکن خود را به صورت اجاره در اختیار مستجران قرار دهند و به جای دریافت پول به صورت رهن و سپرده گذاری در بانک و یا بازارهای دیگر، آن را نقدی به صورت اجاره بها دریافت کنند، زیرا سود آن بهتر و بیشتر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا