سكوت مقابل هتاكان از هاشمي شروع شد

خطاب به آقاي رفسنجاني نوشتم، يك روزي در اين مملكت يعني در سال ۵۷، شما اكبر هاشمي با نفوذي بوديد. در آن زمان، هنگامي كه شما خطيب نماز جمعه بوديد، شعار مرگ بر بازرگان سر داده شد اما شما واكنشي نشان نداديد و چيزي نگفتيد. چرخ روزگار چرخيد و در سال  ۸۸، در همان نماز …

خطاب به آقاي رفسنجاني نوشتم، يك روزي در اين مملكت يعني در سال ۵۷، شما اكبر هاشمي با نفوذي بوديد. در آن زمان، هنگامي كه شما خطيب نماز جمعه بوديد، شعار مرگ بر بازرگان سر داده شد اما شما واكنشي نشان نداديد و چيزي نگفتيد. چرخ روزگار چرخيد و در سال  ۸۸، در همان نماز جمعه، عده‌اي شعارمرگ بر هاشمي رفسنجاني سر دادند.

به نظر من اگر آقاي هاشمي سال  ۵۷ نسبت به شعار مرگ بر بازرگان مقاومت مي‌كرد، مخالفتش را ابراز مي‌داشت و مانع شعار مرگ بر بازرگان مي‌شد، سال ۸۸ چنين شعاري عليه او سر داده نمي‌شد. مهندس مهدي بازرگان فردي وطن پرست و متدين بود.

اگر آقاي هاشمي رفسنجاني كه آن دوران كه نفوذ زيادي داشت اين نكات را يادآور مي‌شد و عالم بودن بازرگان به قرآن را عنوان مي‌كرد، شايد امروز شعار مرگ بر اكبر هاشمي رفسنجاني را از نمازگزاران جمعه نمي‌شنيد. آقاي هاشمي در سال ۵۷ تنها عنوان كرد مهندس بازرگان مستحق مرگ نيست و از جمعيت نخواست كه شعار مرگ ندهند. اما اتفاقي كه امروز افتاد اين بود امام جمعه تهران در سال ۸۸ وقتي  شعار مرگ بر هاشمي سر داده شد، سكوت كرد و هيچ واكنشي نشان نداد و حتي نگفت هاشمي مستحق مرگ نيست. اعتقاد دارم هر چند كه آقاي هاشمي در آن سال سكوت نكرد و تنها به جمعيت گفت كه بازرگان مستحق مرگ نيست اما اگر بيشتر از اين مقاومت مي‌كرد و براي بازرگان از نفوذش هزينه مي‌كرد در نماز جمعه ۸۸ شعار مرگ براي او سر داده نمي‌شد.

كساني كه امروز شاهد برهم خوردن سخنراني رئيس جمهور هستند كه ۱۹ ميليون راي كسب كرده، نسبت به رفتارهاي ناشايست با حسن خميني يادگار رهبر كبير انقلاب سكوت مي‌كنند و در قبال رفتارهاي توهين آميز نسبت به افرادي كه روزي براي اين مملكت تلاش كرده‌اند، گامي بر نمي‌دارند، يقين بدانند در كوتاه‌ترين زمان ممكن تجربه  چنين  رفتارها و شعارهايي نسبت به آنها را خواهند داشت. همچنان كه با آقاي هاشمي در سال ۸۸ انجام شد. اي كاش كساني كه امروز شاهد رفتارهاي ناهنجار هستند و با سكوت‌شان اجازه مي‌دهند، با هاشمي رفسنجاني، حسن خميني و حسن روحاني چنين رفتار شود، از تاريخ درس مي‌گرفتند و متوجه مي‌شدند سكوت در برابر چنين رفتارهايي آخر و عاقبتي نخواهد داشت. آقاي بهشتي روزگاري كه شاهد جفا بود با ناراحتي به آقاي هاشمي رفسنجاني گفت نوبت مرگ گفتن به شما هم خواهد رسيد، اين آسياب به نوبت است و چنين اتفاقي افتاد. به نظر من براي اين جريانات چيزي مهم نيست، آنها تنها براي سياست و قدرت به هركسي كه ممكن باشد، توهين مي‌كنند.

صادق زيبا كلام/ استاد دانشگاه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا