پاسخ به دو شایعه مهم درباره جراحی بینی

مجله تصویری میکروسکوپ این هفته به مشکلات بعد از عمل زیبایی بینی اختصاص یافت . در این برنامه، مهدی راستی فوق تخصص جراحی پلاستیک و دانشیار دانشکده علوم پزشکی دانشگاه اصفهان حضور یافت. او در مورد استفاده از غوضروف در عمل بینی گفت: غضروف از جمله بافتهایی است که متابولیسم خیلی آهسته ای دارد و …

مجله تصویری میکروسکوپ این هفته به مشکلات بعد از عمل زیبایی بینی اختصاص یافت . در این برنامه، مهدی راستی فوق تخصص جراحی پلاستیک و دانشیار دانشکده علوم پزشکی دانشگاه اصفهان حضور یافت.

او در مورد استفاده از غوضروف در عمل بینی گفت: غضروف از جمله بافتهایی است که متابولیسم خیلی آهسته ای دارد و بافت نسبتا بی سلول است، بنابراین می توان از غضروف یک فرد دیگر برای بینی استفاده کرد.

راستی ادامه داد: اما مشکل این است که غضروف یک فرد را همان موقع نمی توانیم استفاده کنیم چون نگران انتقال بیماریهایی هستیم که ممکن است از طریق بافت منتقل شود.اما بعد از چند هفته که غضروف درمحلول خاصی بود می توانیم استفاده کنیم.

او با اشاره به اینکه الان نوع بهتری استفاده از غضروف جسد است ادامه داد: مثل کسی که مرگ مغزی شده و اعضای او اهدا می شود از غضروف هم می توانیم استفاده کنیم چون خوشبختانه فن آوری آن را را در ایران داریم و حتی دوماه بعد از مرگ مغزی هم می توان از آن استفاده کرد.

این جراح تاکید کرد: غضروف مصنوعی نداریم اما یک نوع مواد آلوپلاستیک از جنس پروتزها هستند که می توان از آن استفاده کرد و آماده شده آن هم در بازاروجود دارد که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا نیست و متخصصان معتقدند از این مواد در بینی استفاده نشود. بهترین جایگزین ، غضروف همان فرد است و اگر نشد از یک انسان دیگر باید استفاده کنیم.

تنفس بد

راستی در مورد اینکه چرا صدای نفس کشیدن فرد بعد از عمل شنیده می شود گفت: در این شرایط راههای تنقس تنگ شدند که تا ۶ ماه اول عمل این طبیعی است اما بعد از اینکه ورمها خوابید و این شرایط ادامه داشت نمایانگر تنگ شدن راههای تنفسی است.

او گفت: ممکن است این مشکل خطای جراح باشد یا اینکه فرد آلرژی داشته باشد. اگر علت آلرژی نباشد و واقعا میزان هوایی که بیمار می گیرد کم شده باشد باید عمل جراحی کنیم و مجرا را باز کنیم اما اگر مخاط ورم کرده باشد کاری نمی توان کرد. سوت کشیدن در موقع نفس هم اگر تیغه وسط بینی در حین عمل سوراخ شود پیش می آید که درمان سخت است اما برای بیمار خطری ندارد.

نتایج بعد از عمل

او در بخشی از برنامه گفت: هیچ عملی نتیجه ایده آل ندارد. پس نباید حساسیت داشت اما گاهی اوقات فرورفتگی روی بینی است یا ناهماهنگیهای بدی وجود دارد که دیگران هم می گویند که باید رفع شود.

راستی ادامه داد: اگر فرورفتگی کم و جزیی بود با پرکننده ها و ژل درست می شود اما باید توجه کرد چون گاهی یک قسمت از پوسته بینی از بین می رود و نتایج بدتری دارد باید مراقب بود. فراموش نکنیم ماندگاری ژل محدود است ، پس نمی توان بدون عمل مشکلات بینی را درست کرد چون یک ژل استاندارد ۹ ماه می ماند اما همان ژل اختلاف را از بین می برد و بافتها اصلاح می شوند.

آگهی های تبلیغاتی

این متخصص گفت: الان در آگهی تبلیغاتی عنوان می شود که بدون خونریزی و با بوتاکس بینی کوچک می شود و گاهی پزشکان هم فریب می خورند که باید نظارت دقیق توسط وزارت بهداشت انجام شود تا هر تبلیغی در رسانه ها منتشر نشود .

او گفت: مثلا عنوان می شود نوک بینی با بوتاکس سربالا شود اما بوتاکس یک مقداری نوک بینی را بالا می برد که کوتاه مدت و ۴ ماهه هستند و در مورد بینی که مشکل دارد اصلا جواب نمی دهد. مشکلات مربوط به ساختار بینی با دستگاههای کوچک کننده و بوتاکس درست نمی شود.

عوارض بعد از عمل

راستی در ادامه گفت: جوش زدن صورت بعد از عمل بینی از عوارض عمل نیست و ممکن است به خاطر تغییرات هورمونی یا داروی بیهوشی باشد اما چون روی بینی چسب می زنند و تعداد دفعات شستن صورت کم می شود و امکان جوش زدن وجود دارد.

او در مورد غیر قرینه شدن سوراخ های بینی گفت: شاید قبل از عمل هم اینگونه بوده اما به چشم نمی آمد اما به هرحال گاهی جراح نمی تواند دو طرف را قرینه کند و طبیعی است که تغییر در دو غضروف غیر قرینه شود.

این جراح گفت: معمولا برای کسانی که مجبوریم سوراخها را جمع کنیم بیشتر این مشکل پیش می آید چون ترمیم سخت است اما اختلاف جزیی قابل قبول است و نباید حساس بود. اما گاهی نیاز به عمل دوباره و غضروف است تا دو طرف یکسان شود.

او ادامه داد: کسانی که بالای بینی آنها زیاد گود می شود و به اصطلاح فیلیپینی هستند برای این است که گاهی استخوان بیش از حد برداشته شده یا پایه استخوان هم شکسته شده که ناخوشایند است و نیاز به عمل مجدد دارد و باید غضروف اضافه شود. ریزش مو بعد از عمل از عوارض خود عمل نیست و ممکن است به خاطر عوارض بیهوشی باشد اما چون فشار پایین آورده می شود در حین عمل می تواند عوارضی داشته باشد و مثلا فراموشی گذارا به وجود آید.

راستی گفت: برخی موقع صحبت یا بیان برخی کلمات که حرف پ دارند نوک بینیشان تکان می خورد که چون یک عضله ای بین بینی و لب وجود دارد که به تیغه استخوانی بینی متصل می شود اگر این عضله بیش از حد فعال باشد این تکان خوردن وجود دارد و با عمل زیبایی اصلاح می شوند اما باید آن را تشخیص داد.

او گفت: گاهی مراجعه کننده از ما آلبوم عکس می خواهد اما من به دستیارانم هم می گویم از شیوه های تبلیغاتی استفاده نکنند و با شیوه علمی جلو بروند چون در یک البوم ما بهترین عکسها را می گذاریم و الان با نرم افزار پیشرفته ممکن دستکاری عکس وجود دارد. به نظر من مراجعه کننده باید با کسانیکه در مطب هستند صحبت کنند و نتیجه بگیرند.اما برای شبیه سازی بینی برای اینکه مراجع کننده بینی خودش را ببیند باید فقط یک زبان مشترک بین دکتر و مراجعه کننده باشد تا عیوب را نشان دهد.

1 دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا