سریال لغو کنسرت ها همچنان ادامه دارد

در همين رابطه ديروز مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره‌ تأخیر در روند حضور گروه «جیپسی‌کینگز فامیلی» در ایران توضیحات کوتاهی داد. پیروز ارجمند در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر این‌که دلیل تأخیر حضور «جیپسی‌کینگز فامیلی» در ایران چیست؟ گفت: پاسخ استعلام از اداره‌ اماکن برای حضور این گروه در ایران منفی بود اما …

در همين رابطه ديروز مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره‌ تأخیر در روند حضور گروه «جیپسی‌کینگز فامیلی» در ایران توضیحات کوتاهی داد. پیروز ارجمند در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر این‌که دلیل تأخیر حضور «جیپسی‌کینگز فامیلی» در ایران چیست؟ گفت: پاسخ استعلام از اداره‌ اماکن برای حضور این گروه در ایران منفی بود اما درباره‌ جزییات این برنامه توضیحات بیشتری داده نشد.

او ادامه داد: در حال حاضر برگزاری این کنسرت را شرکت دیگری تقبل کرده و قرار است که اجرای این گروه به شکلی متفاوت همراه با سخنرانی و با همراهی یک گروه ایرانی روی صحنه برود که جزییات آن به زودی اعلام خواهد شد. البته ناگفته نماند ارجمند پیش از این گفته بود که حضور این گروه اواسط خردادماه در تهران قطعی است. اما به هر روي روزنامه قانون در گزارشي كه روز چهارشنبه نهم ارديبهشت منتشر كرده بود اين مطلب را كه آنها چگونه مي‌توانند از اداره اماكن مجوز بگيرند مورد مداقه قرار داده بود.

اتفاقي كه  نخستين بار پس از انقلاب اسلامي روي مي داد

در گزارشي كه در شماره ۵۰۵ روزنامه قانون منتشر شده بود، نوشته بوديم:«خبر برگزاري كنسرت جيپسي كينگز در ايران زماني جالب‌تر به نظر مي رسد كه بدانيم اين براي نخستين بار پس از انقلاب اسلامي است كه یک گروه موسیقی خارجی که موسیقی باکلام اجرا می‌کند قرار است روي صحنه برود.

از اين نظر توجه به اين مسئله كه اجراي آنها چطور مي‌تواند از سد موانع و مميزي ترانه بگذرد نيز با اما و اگرهاي احتمالي بسياري روبه رو خواهد شد.هرچند مديركل دفتر موسيقي معتقد است در اين باره مشكلي وجود ندارد و مي افزايد:«‌ما مشترکات قومی و فرهنگی زیادی با اسپانیا داریم.

این یک گروه موسیقی کلاسیک و به نوعی سنتی اسپانیا است و این تفاوت می‌کند با موسیقی غربی آمریکا و یا اروپا مثل موسیقی پاپ. این موسیقی مردمی آن کشور است، همانند فرهنگ ما که موسیقی سنتی داریم. در این زمینه محدودیتی برای همکاری با این گروه‌ها نداریم. ضمن اینکه متون این گروه تأیید شده و مشکل خاصی ندارد و مضامین و محتوايش با فرهنگ ما ناهمخوان نیست».

همان گونه كه مطالعه كرديد در گير و دار واكنش ها نسبت به اين موضوع،نكته حائز اهميتي از ديد بسياري از كارشناسان و متوليان عرصه موسيقي مغفول مانده بود و آن مضمون ترانه هاي اين گروه اسپانيايي بود.چه آنكه اين اتفاق خوشايند نخستين حضور از هنرمندان خارجي بود كه مي خواستند ترانه بخوانند و از اين منظر بايد براي ترانه هاي شان هم مجوز مي‌گرفتند.اتفاقي كه از همان ابتدا هم بعيد به نظر مي‌رسيد مورد تاييد اداره اماكن قرار گيرد.

هر چند مدير دفتر موسيقي نسبت به اين قضيه خوشبين بود و حتي درباره دلایل اعطای مجوز برگزاری کنسرت این گروه هم گفته بود:«شاید برای برخی سوال باشد که چرا ما در وزارت ارشاد با برگزاری اولین کنسرت با کلام خارجی موافقت کرده ایم. اشعار و ترانه‌هایی که استفاده مي‌کنند دور از فرهنگ ما نیست.»

حاشيه ها پيرامون جعلي بودن اين گروه از كجا آغاز شد

در نخستين خبري كه از حضور اين گروه در ايران منتشر شده بود از قول پيروز ارجمند آمده بود كه روند دريافت مجوزهاي اين كنسرت از حدود ۵ ماه پیش شروع شده و ما منتظر دریافت مجوز اداره اماکن هستیم تا مجوز نهایی را صادر کنیم. ناگفته نماند برگزارکننده اين کنسرت، شرکت «نوفه» است كه بر اساس شنيده‌ها ،مديرانش اين روزها رفت و آمدهاي زيادي به وزارت ارشاد و نهادهاي انتظامي براي اخذ مجوز داشته اند.

اما تنها چند روز بعد، روزنامه «شرق» گفت‌وگویی با این گروه منتشر کرد و در لید آن مصاحبه روی این موضوع تاکید شد که جیپسی کینگز قصد سفر به ایران را ندارد. انتشار این مصاحبه جنجال‌های زیادی به پا کرد.نكته جالب درباره اين مصاحبه اين بود كه روزنامه شرق مصاحبه‌اي با همین مضمون و سوالات را در تاریخ ۲۵تير سال ۱۳۹۱ منتشر كرده بود. تنها تفاوت مصاحبه اخير شرق هم این بود که در سوال اول پرسیده مي‌شود که آیا برگزاری کنسرت در ایران را تایید مي‌کنید؟ در پاسخ هم جواب منفی را مي‌خوانیم.

کپی بودن سایر سوالات و جواب ها از مصاحبه ۲۵ تیر ۱۳۹۱ همین روزنامه با جیپسی کینگز باعث تردید بیشتر شد. اما در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه دکتر پیروز ارجمند در گفت وگو با «ایسنا» و در واکنش به همان مصاحبه روزنامه شرق، نکته جالبی را برای اولین بار اعلام کرد. او گفت: دو گروه موسیقی وجود دارد که نام یکی از آن‌ها «جیپسی‌کینگز» و نام دیگری «جیپسی‌کینگز فامیلی» است.

بعد از فوت تعدادی از اعضای گروه «جیپسی‌کینگز» این گروه تجزیه و یک گروه دیگر هم به نام «جیپسی‌کینگز فامیلی» ایجاد شد که در واقع فرزندان آن‌ها همراه سه نفر از اعضای قدیمی گروه، آن را اداره می‌کنند. رسانه‌ای که خبر تکذیب این کنسرت را منتشر کرد، با گروه «جیپسی‌کینگز» گفت‌وگو کرده بود. در صورتی که قرار است گروه «جیپسی‌کینگز فامیلی» به ایران بیاید که قطعات‌شان برای مردم ایران آشنا و مورد علاقه آن‌ها است.»

پیروز ارجمند در گفت و گو با «موسیقی‌ما» درباره شایعات مربوط به جعلی بودن گروه جیپسی کینگز که قرار است در ایران روی صحنه برود، گفت: « یکی از شروطی که ما قرار دادیم این بود که باید اطلاعات جیپسی کینگز فامیلی بیاید. یکی از اطلاعات، ویدئویی است که تمامی اعضای گروه جیپسی کینگز این گروه (جیپسی کینگز فامیلی) را به عنوان گروه خودشان مي‌دانند. این ویدئو موجود است و ارائه خواهیم کرد.

بر خلاف آنچه در رسانه ها بروز پیدا کرده مبنی بر اینکه این گروه جعلی است. معیار ما آن چیزی است که گروه جیپسی کینگز اصلی معرفی مي‌کند و مي‌گوید این گروه از خود ما است. در این لیستی که ما داریم، یازده نفر اعضای این گروه هستند. اگر اشتباه نکنم به غیر از خود آقای کارلوس، بقیه همه در این گروه حضور دارند. رپرتواری هم که آنها ارائه کرده اند همان رپرتوار گروه جیپسی کینگز است.۳۰ ارديبهشت روزنامه «صبا» هم مطلبي در اين رابطه منتشر كرد  که یکی از بخش‌های آن صحبت با معین فرزاد، مدیر شرکت نوفه بود.

این شرکت در مصاحبه اول ارجمند به عنوان برگزارکننده کنسرت جیپسی کینگز معرفی شد. فرزاد در آن مصاحبه گفته بود:« در حال نامه‌نگاری با پلیس امنیت، دایره اماکن ناجا هستیم تا مجوز این نهاد را نیز کسب و پس از آن، نسبت به فروش بلیت اقدام کنیم. ما تالار بزرگ وزارت کشور را از ۲۶ لغایت ۳۰ اردیبهشت رزرو کرده بودیم اما حالا که پروسه گرفتن مجوز طول کشیده، مکان برگزاری کنسرت را به استادیوم ۱۲هزار نفری آزادی، تغییر می‌دهیم و در این صورت، این گروه دو شب در ایران برنامه اجرا می‌کنند.

شرکت نوفه تنها برگزار‌کننده کنسرت است و کارهایی از قبیل اخذ مجوز، دریافت ویزاها و هماهنگی‌‌های داخلی را انجام می‌دهد.»اتفاقي كه با گذشت زمان  وحرف هاي اخير پيروز ارجمند از دست شركت نوفه خارج شده و قرار است شركت ديگري اين كنسرت را در قالبي جديد به روي صحنه ببرد.اتفاقي كه خيلي دور و سخت به نظر مي رسد.

اميدواريم اين بار مسئولان دفتر موسيقي موفق باشند

حالا و در گذر از اين اتفاقات، اين مسئله بيش از پيش نمود پيدا مي كند كه مسئولان وزارت فرهنگ  بايد با قدرت و اطمينان بيشتري در اين مسائل ورود كنند و رايزني هاي بيشتري با ديگر نهاد هاي دخيل در اين امور داشته باشند تا اتفاقاتي اينچنيني دوباره تكرار نشود.خوشحالي مردم از حضور بزرگان موسيقي جهان در كشور قطعا موجب افزايش سرمايه اجتماعي دولت مي شود و در اين راستا دقت بيشتري از سوي مسئولان امر انتظار مي رود.

فراموش نكنيم همين بهمن ماه گذشته بود كه خبر كنسرت «ياني» در كيش دهان به دهان بين علاقه‌مندان موسيقي مي گشت.اما هنوز با گذشت چند ماه از اعلام اين خبر،هيچ حرف جديدي درباره چگونگي برگزاري اين كنسرت به گوش نمي رسد و از اين رو بازار شايعات در اين رابطه داغ است.

برخي معتقدند دستمزد بالاي اركستر ياني مانع از اجراي اين كنسرت شده و برخي ديگر درخواست ياني براي برگزاري كنسرت در فضاي باز تخت جمشيد را عامل به سرانجام نرسيدن توافق ميان متوليان امر و مدير برنامه‌هاي ياني ذكر مي كنند.خبري كه هنوز در صحت و سقمش اظهارنظر صريحي شنيده نشده است.اميدواريم اين بار مسئولان دفتر موسيقي بتوانند از پس مشكلات پيش روي حضور هنرمندان معتبر موسيقي جهان در كشور بگذرند.اتفاقي كه دور نيست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا