شناسایی افراد پردرآمد کار دشواری است

  به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس،محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری که صبح امروز دوشنبه ۱۱ خردادماه با اصحاب رسانه داشت، در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، مبنی بر اظهارات اسحاق جهانگیری که ما از کجا ثروتمندان را شناسایی کنیم. آیا دولت واقعا ساز و کاری برای شناسایی ثروتمندان ندارد و چه …

 

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس،محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری که صبح امروز دوشنبه ۱۱ خردادماه با اصحاب رسانه داشت، در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، مبنی بر اظهارات اسحاق جهانگیری که ما از کجا ثروتمندان را شناسایی کنیم. آیا دولت واقعا ساز و کاری برای شناسایی ثروتمندان ندارد و چه کسی باید این کار را انجام دهد اظهارداشت: حذف یارانه افراد پردرآمد با توجه به اینکه این در قانون و در ماده ۲۰ تصریح شده باید صورت گیرد، از این رو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مامور شد تا از پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف اطلاعات را جمع‌آوری و افراد پردرآمد را شناسایی کند.

سخنگوی دولت با تایید اظهارات روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهور یادآور شد: شناسایی افراد پردرآمد کار دشواری است و مقرر شد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا جایی که می‌تواند این کار را انجام دهد و اگر در این امر اشتباهی هم شد جای بازبینی در آن وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد برخی تجمعات در اعتراض به روند مذاکرات هسته‌ای، گفت: با وجود اینکه مقام معظم رهبری این امکان را فراهم کردند که همه نظرات بیان شود و در دانشگاه‌ها جلسات دو طرفه برگزار شد و حتی صداوسیما این برنامه‌ها را مورد پوشش وسیع قرار داد انتظار می‌رفت پیام کسانی که دغدغه‌ای دارند و یا دلواپس هستند از این طریق منتقل شود.

نوبخت گفت: نمایندگان دیپلماسی ما در مذاکرات با همه توان تلاش می‌کنند و روحیه‌شان را از دست نمی‌دهند و هدف‌شان این است حلقه تنگ تحریم‌ها شکسته شود تا ضمن اینکه ملت ایران از حقوق هسته‌ای خود استفاده می‌کند از منابع موجود بهر‌ه‌مند ‌شوند بنابراین این قبیل برنامه‌ها در دولت و نمایندگان تاثیر سوء ندارد و افکار عمومی به دقت رصد می‌کنند و نظر می‌دهند.

نوبخت یادآور شد: این قبیل تجمعات غیرقانونی بوده و کار غیرقانونی بنا به نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری خلاف شرع هم به حساب می‌آید چون این نوع تجمعات غیرقانونی فراتر از بیان نظری است که در محافل مختلف انجام می‌شود، افراد وقتی که به شرع اعتقاد دارند باید در رفتارشان نیز به آن پایبند باشند.

سخنگوی دولت در رابطه با لغو سخنرانی علی مطهری در کرج افزود: آقای مطهری شخصی صاحب‌نظر است که باید نظراتش شنیده شود، همه استانداران و فرماندارن موظفند در راستای صیانت از حقوق قانونی و آزادی بیان هر سخنرانی تلاش کنند و فرصتی را فراهم کنند تا افراد در چارچوب قانون نظرات‌شان را بیان کنند بنابراین از وزیر کشور نیز انتظار می‌رود تمام تلاش خود را در استان‌ها انجام دهد که از تکرار این اتفاقات جلوگیری شود.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت کاهش قیمت نفت چه تمهیداتی از سوی دولت اندیشیده می‌شود، گفت: ما هم برای شرایط بدبینانه و هم برای شرایط خوش‌بینانه برنامه‌ریزی داریم، متناسب با دریافت‌ها باید مدیریت تخصیص داشته و در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کنیم، البته رویکرد ما این است که از اعتبارات عمرانی کم نکنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره انتقال پایتخت از تهران نیز خاطرنشان کرد: گروهی از وزارت راه و شهرسازی مامور شد تا به بررسی انتقال پایتخت بپردازد و مطالعاتی که از قبل وجود داشت را به روزرسانی کند؛ اینکه چه تصمیمی گرفته شود و اینکه پایتخت منتقل شود یا مرکز سیاسی و یا برخی از وزارتخانه‌ها در حال بررسی است.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی در زمینه سفرهای خارجی گفت: برای بررسی سفرهای خارجی کمیته‌ای تشکیل شده که پس از تایید آن اقدام می‌شود و باید سازوکارهای آن تدارک دیده شود، البته منابع ارزی و ریالی سفرها نیز از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تخصیص داده می‌شود که بررسی‌های آن نیز انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که تصویب طرح‌هایی که در مجلس بار مالی دارد چه توجیهی خواهد داشت، گفت: طبق اصل ۸۵ قانون اساسی مجلس نمی‌تواند طرح‌هایی که بار مالی دارد را تصویب کند و اگر تصویب شود شورای نگهبان تایید نخواهد کرد و در نهایت قضاوت با افکار عمومی است.

وی همچنین در مورد استفاده از سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم فضای کسب و کار را مهیا کنیم و در حال حاضر نیز شاهد اشتیاق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی هستیم که منتظر ثبات وضعیت و نتیجه مذاکرات هستند بنابراین یکی از دلایل تلاش ما برای دستیابی به نتایج مثبت از مذاکرات با تاکید بر حفظ خطوط قرمز این است که سرمایه‌های لازم را برای توسعه کشور جذب کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره تفکیک وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: این موضوع هنوز به صورت رسمی در دستور کار دولت نیست، البته برای مسکن جوانان ۱۳۰۰ میلیارد تومان مابه‌التفاوت نرخ تسهیلات قائل شده‌ایم تا ۱۰ درصد از این مابه‌التفاوت در صورت تامین اعتبار را دولت پرداخت کند و مصمم هستیم مسکن جوانان را در دستور کار قرار دهیم.

نوبخت همچنین در پاسخ به این سوال که چرا حرکت طرح تحول سلامت در سال ۹۴ کند شده است، گفت: طرح تحول سلامت در سال ۹۴ با قوت ادامه دارد و از موفقیت‌های دولت است که تلاش می‌کنیم مشکلات مالی این طرح را برطرف کنیم.

وی درباره نامه مجمع روحانیون مبارز به روحانی درخصوص ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات گفت: ما در دولت این نامه را دریافت نکردیم و نمی‌دانم که این نامه به شخص آقای رئیس‌جمهور داده شده است یا خیر؟ البته اگر گفته‌اند حتما ارسال کرده‌اند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه گاهی تعدادی از افراد نامه‌های اعتراضی را که مخاطبش ما هستیم منتشر می‌کنند و تاکید دارم که این نامه‌ها باید به دست ما برسد، گفت: نامه سرگشاده هم می‌تواند باشد اما اگر مخاطب ما هستیم باید به ما داده شود؛ بنده از اینکه نامه مجمع روحانیون به آقای روحانی رسیده است یا خیر بی‌اطلاعم.

نوبخت ادامه داد: وقتی سخنگوی قوه قضاییه موضوعی را مطرح کرده حتما مستنداتی دارد، اما بنده که عضو شورای امنیت ملی هستم در شورای عالی امنیت ملی چنین مصوبه‌ای را به خاطر ندارم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات دیروز آیت‌الله جنتی گفت: اگر منظور دخالت اجرایی بوده که حتما این کار صورت می‌گیرد اما اینکه دولت از منابع خود سواستفاده کند قطعا تکذیب می‌کنیم؛ چه واهمه‌ای وجود دارد که گفته شود وابسته به چه حزبی هستند.

سخنگوی دولت در مورد صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه مردم نمی‌توانند انتقاد کنند، گفت: این صحبت رئیس‌جمهور معطوف به این مطلب است که برخی اگر حتی انتقاد صورت نگیرد خودشان را در انتقاد کردن به دولت حتی با تمسخر در برخی رسانه‌ها مجاز می‌دانند و اشاره رئیس‌جمهور به این مطلب بود و نشان می‌دهد از چه روش‌هایی برای مخالفت با دولت استفاده می‌شود.

نوبخت در مورد تشکیل پلیس اقتصادی نیز گفت: هنوز دولت این موضوع را بررسی نکرده که آیا پلیس اقتصادی لازم است یا خیر؟

وی همچنین در رابطه با ضرورت تنظیم بازار، ادامه داد: در شرایط نامتعادل بازار نیازمند مدیریت و تنظیم بازار هستیم و انتظار است که از حقوق مصرف‌کنندگان به نحو شایسته صیانت کنیم.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی در مورد افرادی که از دریافت یارانه جا مانده‌اند، گفت: مطابق تبصره ۲۰ قانون هدفمندی یارانه‌ها در مورد افرادی که به دلایل مشخص از دریافت یارانه جا مانده‌اند به نحو متناسب تصمیم‌گیری خواهد شد البته ما قصد نداریم یک بار دیگر سایت را باز کنیم و ثبت‌نام گسترده داشته باشیم اما در مورد این افراد با دلایل موجه تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه طرفین مذاکره با ایران مساله تهدید به بازگشت به تحریم‌ها را مطرح می‌کنند، رویکرد دولت در این رابطه چه خواهد بود، گفت: روزهای پایانی مذاکرات است و طبیعی است که طرفین تلاش کنند هر چه بیشتر به مطالبات خود دست یابند و حتی ممکن است از حرف‌های تحریک‌آمیز توسط افراد مسئول و غیرمسئول‌شان استفاده کنند اما آنچه که قابل اتکاست مطالبی است که به تحریر می‌آید و نه سخنرانی‌ها و ما تلاش می‌کنیم در آنچه که نوشته می‌شود حقوق کامل ملت ایران تامین شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما حتی برای شرایط بسیار سخت که حتی صادرات نفت به ۵۰۰ هزار بشکه و یا حتی ۳۰۰ هزار بشکه نیز برسد برنامه داریم و اگر لازم باشد اعلام می‌کنیم. همچنین برای شرایطی که منابع سرمایه‌ای به داخل ایران سرازیر شود نیز برای نحوه هزینه‌ کردن پول‌های زیاد نیز برنامه داریم.

نوبخت با بیان اینکه پیش بینی ما در سال ۹۴ در صورت استمرار وضعیت بودجه ۱۹۹ هزار میلیارد تومان است، گفت: با بررسی‌های ما هزینه‌های اجتناب ناپذیر ۱۸۴ هزار میلیارد تومان است که مابه‌التفاوت آن یعنی ۱۵ میلیارد تومان می‌ماند که در حوزه صرفه‌جویی قرار دارد بنابراین ما در هر لحظه در حال رصد شرایط هستیم و متناسب با وضعیت مدیریت خواهیم کرد و برای شرایط خوش‌بینانه و بدبینانه برنامه داریم.

سخنگوی دولت درباره حضور هیات‌های خارجی و سفرشان به ایران تصریح‌کرد : می‌دانیم که همه منتظر پایان مذاکرات هستند و همه تلاش ما برای استفاده از هرگونه سرمایه‌گذاری جهت پیشرفت عمرانی کشور است و البته هرگز حاضر نیستیم به هر قیمتی به توافق دست یابیم بنابراین همه خطوط قرمز را رعایت خواهیم کرد البته در نظر داریم که سرمایه‌گذاری‌ها منابع فراوانی برای ملت ایران خواهد داشت.

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد دلایل آزادی قیمت بنزین، گفت: این تصمیم خلق‌الساعه نبوده بلکه یک قانون است و در قانون بودجه سال ۹۴ نیز بر آن تاکید شده، همچنین از سال ۸۹ در دستور کار قرار گرفته است بنابراین دولت قانون را اجرا می‌کند.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به صحبت‌های خود در تاریخ ۵ /۱۲/ ۹۳ در جلسه علنی مجلس اشاره کرد که خبرنگار رسانه‌ای به اشتباه در پوشش صحبت‌های نوبخت اینطور مطرح کرده بود که نوبخت مدعی شده است قیمت بنزین افزایش نخواهد داشت، گفت: در همین تاریخ می‌توانید به خبرگزاری ایرنا و پایگاه اطلاع‌رسانی دولت مراجعه کنید که من در پاسخ به خبرنگاران گفته‌ام فعلا نیازی به افزایش قیمت‌ها نیست بنابراین از همه خبرنگاران و خبرگزاری‌ها درخواست می‌کنم در انتشار اخبار دقت و صداقت لازم را به خرج دهند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه تولید داده‌ایم، به ریز به توضیح مبالغ اختصاص یافته برای بخش تولید پرداخت.

نوبخت همچنین در مورد پوشش صداوسیما از تجمات غیرقانونی در حالی که سخنرانی یادگار امام توسط این رسانه پوشش داده نشده است، گفت: داوری این موضوع با افکار عمومی است.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه شرق مبنی بر اینکه اظهارات وزیر اطلاعات در همایش فرمانداران مبنی بر اینکه برخی از مجموعه‌ها برای برکناری من تلاش می‌کنند و این در حالی است که این صحبت را تکذیب کرد با توجه به اینکه صحبت‌های وزیر در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نیز درج شد، اما گفتند اشتباه رسانه ها بوده و این قضیه را پیگیری می‌کنند، این اتفاق درباره وزیر کشور در موضوع پول‌های کثیف هم افتاد و این شبهه به وجود آمده که ممکن است بر روی وزرا و دولت فشارهایی وجود داشته باشد آیا این فشارها را تأیید می‌کنید و اگر تایید نمی‌کنید امکان دارد تمام رسانه‌ها راجع به دو خبر مشابه تا این اندازه اشتباه کنند؟ گفت: بهتر است از خودشان بخواهیم در این رابطه توضیحات بیشتری بدهند.

نوبخت همچنین در مورد اظهارات اخیر آیت‌الله جنتی مبنی بر نگرانی‌ از اعلام حمایت برخی از چهره‌های دولتی از احزاب و تاثیر آن بر انتخابات، گفت: اجرای صحیح قانون انتخابات وظیفه دولت است البته تاکید می‌کنم دولت به هیچ وجه از منابعی که در اختیار دارد سوء استفاده نخواهد کرد و اینکه برخی از اعضای دولت از گذشته عضو حزبی بوده‌اند و امروز بخواهند از امکانات دولتی به نفع حزب خود استفاده کنند را به شدت تکذیب می‌کنم و آن را حرف غیرواقعی می‌دانم البته معتقدم اینکه صرفا گفته شود یکی از اعضای دولت عضو حزبی است واهمه‌ای نخواهد داشت چرا که همه اعضای دولت امانتدار مردم هستند و هرگز از امکانات عمومی برای القای نظرات خود در انتخابات استفاده نخواهند کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا