گران‌ترین آثار هنری ایران در حراجی های جهان

یوسف سیفی: امروزه هم حراج آثار هنری از طرفداران قابل توجهی برخوردار شده و هم خرید و نگهداری از این آثار یا همان کلکسیونری تا حد زیادی مهم و حائز ارزش تلقی می شود. در این میان آثار هنری ایرانی جایگاه ویژه ای در حراج های مهم بین المللی پیدا کرده اند و با قیمت …

یوسف سیفی: امروزه هم حراج آثار هنری از طرفداران قابل توجهی برخوردار شده و هم خرید و نگهداری از این آثار یا همان کلکسیونری تا حد زیادی مهم و حائز ارزش تلقی می شود.

در این میان آثار هنری ایرانی جایگاه ویژه ای در حراج های مهم بین المللی پیدا کرده اند و با قیمت های قابل توجه به فروش می رسند.

حراج کریستی خاورمیانه سالانه دوبار توسط خانه حراج کریستی در دبی برگزار شده و عمدتا آثاری از هنر معاصر کشورهای خاورمیانه در آن عرضه می‌شود. هنرمندان ایرانی در دوره‌های مختلفی از این حراج رکورد دار بوده اند. فرهاد مشیری، کوروش شیشه‌گران، منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، شیرین نشاط، فرامرز پیلارام، رضا درخشانی، صداقت جباری، رکنی حائری‌زاده، صادق تبریزی، عذرا عقیقی، گلناز فاتحی و مسعود عربشاهی برخی از هنرمندانی بودند که آثارشان در این حراجی عرضه شده است.

این حراج در واقع شعبه ای از بنگاه بزرگ حراج کریستیز است که دفاتر اصلی آن در لندن و نیویورک مستقر است و در نقاط مختلف جهان به برگزاری حراج های بین المللی آثار هنری می پردازد.

گران‌ترین آثار هنری ایران در حراجی های جهان
در دور هجدهم این حراج آثار ایرانی متعددی شرکت داشتند که ۱۰۰ درصد آنها فروخته شده و دو اثر از هنرمندان ایرانی نیز مقام های چهارم و پنجم را کسب کردند.

به خصوص مجسمه بهمن دادخواه چهار برابر تخمین اولیه و نقاشی حامد صدرارحامی جوان‌ترین هنرمند ایرانی حاضر در این دوره، سه برابر قیمت اولیه و فروش قابل ملاحظه آثار بهمن محصص، سونیا بالاسانیان، فرهاد مشیری و..‌. از جمله موفقیت‌های چشمگیر ایرانیان در شامگاه هجدهم مارس دوبی بود.

نقاشی انتزاعی از سهراب سپهری و یک نقاشی خط از سیدمحمد احصایی هر یک ١۶١ هزار دلار در آخرین دور این حراجی فروخته شده است.

اثر جوان‌ترین هنرمند ایرانی حاضر در هجدهمین حراج کریستیز، حامد صدرارحامی، بیش از سه برابر تخمین اولیه، ٣٨ هزار دلار فروخته شد؛ این اثر سه لته‌ای از مجموعه «ایران‌بانو» است که با عنوان «چرا نه؟» عرضه شد.

این دوره از حراج کریستی دبی، ۱۰۰ میلیون دلار فروش داشته است.

گران‌ترین آثار هنری ایران در حراجی های جهان
حراج خاورمیانه ای بونامز یکی از شعبه های این خانه حراج انگلیسی است که آخرین دوره آن چندی پیش و با درخشش آثار ایرانی در لندن برگزار شد.

در دور گذشته این حراج در سال گذشته، هنر ایران با حضور ٤٢ اثر از ٣٤ هنرمند حضور پر رنگ‌تری از رقبايش داشت و اثرى بدون عنوان از سهراب سپهری با قیمت ١٤٦ هزار و ٥٠٠ پوند رکورددار این حراج شد و هنرمندانی نظير زنده‌رودى، احصايى، مشيرى، درخشانى، كيارستمى، آغداشلو و پيرهاشمى در آن شرکت داشتند.

در این حراج حسین زنده رودی با فروش ٩٨ هزار و پانصد پوند، فرهاد مشیری با ٧٢ هزار و صد پوند و محمد احصایی با ٦٨ هزار و پانصد پوند جایگاه‌های چهارم تا ششم را از آن ايران کردند.

حضور آثار ایرانی در این حراج طی سال های گذشته افزایش یافته و اکنون آثار هنرمندان ایرانی عضو اصلی این خانه حراج محسوب می شود.

دکمه بازگشت به بالا