توطئه چینی علیه سوسیس و کالباس

وحید زندی فخر/ گروه اقتصاد البته برخی رسانه‌ها که به دنبال جریان سازی و بر پا کردن جنجال هستند نیز بر این موضوع دامن می‌زنند و حال صنایع را روز به روز بدتر می‌کنند؛ به خصوص صنایع فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس. شاید این کار از یک منظر به چشم مردم قشنگ و تحسین …

وحید زندی فخر/ گروه اقتصاد

البته برخی رسانه‌ها که به دنبال جریان سازی و بر پا کردن جنجال هستند نیز بر این موضوع دامن می‌زنند و حال صنایع را روز به روز بدتر می‌کنند؛ به خصوص صنایع فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس.
شاید این کار از یک منظر به چشم مردم قشنگ و تحسین برانگیز به نظر برسد اما باید این حقیقت را هم پذیرفت که آگاه کردن اذهان عمومي‌نسبت به معدودی از تولیدکننده‌های متخلف نباید به قیمت نابودی و بدنامي‌تمام فعالان آن صنعت تمام شود.
متاسفانه گویا مسئولان بهداشتی این موضوع را فراموش کرده‌اند و هنوز هم پس از جریان پالم که معلوم نشد از کجا آمد و به کجا رفت اظهارنظرهایی می‌کنند که اعتماد مردم نسبت به یک صنعت بزرگ غذایی از بین می‌رود.
اظهارنظرهای نادرست
صنعت سوسیس و کالباس با بیش از ۱۰۰برند معتبر در کشور تاکنون محصولات متنوعی را به بازار عرضه داشته است. این کارخانه‌ها که همگی تحت نظارت وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد فعالیت می‌کنند با تولیدی بیش از ۴۵۰هزارتن در سال توانسته‌اند سهم قابل ملاحظه‌ای از بازار مواد پروتئینی را به خود اختصاص دهند. هرچند سرانه مصرف این محصول به ازای هر نفر در سال ۶ تا ۷ کیلوگرم تخمین زده می‌شود. این در حالی است که برای کشورهای پیشرفته این رقم شاید بیش از ۶۵کیلوگرم باشد. بنابراین وقتی به خودی خود، مصرف سوسیس و کالباس در میان مردم اندک است اظهارنظرهای اشتباه برخی از مسئولان می‌تواند تاثیر منفی بر میزان مصرف و در نهایت ورشکستگی این صنعت و افزایش بیکاری داشته باشد.
هیولای خمیرمرغ!
از شهریور سال گذشته که بحث خمیرمرغ در میان مردم پیچید آنچنان این موضوع را بزرگ جلوه دادند که در ذهن بسیاری از مردم این ماده اولیه به شکل هیولایی در آمد که سلامت جامعه را می‌بلعد. در حالی که خمیرمرغ چیزی نیست جز گوشت چسبیده به استخوان.
این ماده هم‌اکنون در تمام دنیا استفاده می‌شود اما متاسفانه به نظر می‌رسد موازی‌کاری بی‌اساسی بین سه دستگاه نظارتی یعنی وزارت بهداشت(سازمان غذا و دارو) سازمان ملی استاندارد و سازمان دامپزشکی درباره استفاده یا عدم استفاده آن اتفاق افتاده است. البته سازمان دامپزشکی هنوز معتقد است که این ماده هیچ مشکلی ندارد و می‌تواند در تولید سوسیس و کالباس به کار رود. از طرف دیگر سازمان غذا و دارو به شدت در مقابل مصرف این ماده ایستادگی می‌کند و می‌گوید که به خاطر تخلف عده‌ای معدود، خمیرمرغ باید ممنوع باشد. سازمان استاندارد هم به نحوی سکوت اختیار کرده و نظر ممتنع دارد.
فعالان این صنعت معتقدند که در صورت ادامه ممنوعیت این ماده اولیه، چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰هزارتن گوشت مرغ در سال هدر می‌رود، آن هم در شرایطی که توجه به اقتصاد مقاومتی باید سرلوحه کار تولید باشد. به گفته آنها مسئولان بهداشتی دلایل علمي‌و کارشناسی را نادیده می‌گیرند و بر ادله غیرمستند و ثابت نشده استناد می‌کنند. از طرفی هم در بسیاری موارد، تخلف یک واحد را به کل صنف تعمیم می‌دهند. به عنوان مثال رئيس کمیسیون بهداشت در هنگام بازدید از سرم سازی رازی با صراحت اعلام کرده که بهتر است مردم سوسیس و کالباس مصرف نکنند. وی با اشاره به یکی از واحدهای متخلف در مشهد، کل صنعت را زیر سوال برده و به یکباره مردم را از مصرف این محصول پروتئینی منع کرده است.
به مراجع قضایی شکایت می‌کنیم
رئيس هیات مدیره انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی به خبرنگار ما می‌گوید: «بارها از رئيس کمیسیون بهداشت مجلس خواسته‌ایم که سرزده از واحدهای فعال و متعبر این صنعت بازدید کند اما ایشان نپذیرفته و تاکید می‌کند که برای اثبات تخلف مستنداتی را در اختیار دارد.»
رمضان فلاحتی با صراحت اعلام می‌کند که اگر اظهار نظرهای این‌چنینی و بدون هیچ پایه و اساسی از طرف مسئولان مربوطه تکرار شود، به ناچار موضوع را از مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم. البته اولویت انجمن بر حل مشکلات و اختلاف‌ها از طریق را‌ه‌های علمي‌و کارشناسی است. در هر صورت ما معتقدیم چنانچه متخلفی وجود دارد باید جلوی آن را گرفت زیرا سلامت مردم شوخی بردار نیست.
ماجرای بوفالو و سوسیس و کالباس
دو اتفاق مهمي‌که صنعت سوسیس و کالباس کشور را در ماه‌های اخیر با چالش مواجه کرد، یکی ممنوعیت خمیرمرغ بود و دیگری واردات گوشت بوفالو و شبهاتی که در این باب برای مردم به وجود آمد. در سال ۹۲ حدود ۱۳هزارتن گوشت بوفالو از هند وارد کشور شد که تنها یک هزارتن آن در این صنعت به کار رفت و مابقی معلوم نیست سر از کدام قصابی در آورده است. امسال که دوباره این موضوع از طرف رئيس سازمان دامپزشکی مطرح شد، مخالفت‌ها رنگ تازه‌ای به خود گرفت. هرچند قرار است مقدار محدودی از این گوشت وارد کشور شود و فقط در مصارف صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد اما مسئولان بهداشتی از نظر سلامت این گوشت ابراز نگرانی می‌کنند. این در حالی است که ورود هر گوشتی از مرزهای کشور طبق موازین و مقررات سازمان دامپزشکی، کنترل شده و سازمان مربوطه هم برای احتیاط بیشتر، مصرف آن را تنها در فرآورده‌های حرارت دیده مجاز دانسته است. البته ناگفته نماند که بیش از ۸۰درصد گوشت مورد نیاز در این صنعت، از تولید داخلی تامین می‌شود.
موضوع از جای دیگر آب می‌خورد
اگر کمي‌به عقب برگردیم متوجه می‌شویم که تقریبا هر خبر بدی که درباره مواد غذایی منتشر می‌شود به نوعی حتی به صورت غیرمستقیم با سازمان دامپزشکی ارتباط پیدا می‌کند. گویا وزارت بهداشت برای تصاحب این سازمان دندان تیز کرده و با شایعه پراکنی گهگاه سعی در تخریب وجهه دامپزشکی و بی‌کفایت جلوه دادن آن دارد حتی اگر به قیمت نابودی صنعت بزرگی مانند سوسیس و کالباس تمام شود! در این میان انتشار خبری مبنی بر جلسه کمیسیون بهداشت با وزیر مربوطه حدس و گمان‌ها را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند. آن‌طور که از شواهد پیداست اعضای کمیسیون برای ادامه فعالیت دامپزشکی، تحت نظارت وزارت بهداشت از وزیر مربوطه قول گرفته‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد دعوا بر سر تصاحب یک سازمان، مهم‌تر از نگرانی‌هایی باشد که مسئولان بهداشتی آن را بهانه کرده‌اند. زیرا اگر منصفانه به موضوع بنگریم باید بگوییم که بحث داروهای تقلبی که اتفاقا همین وزارتخانه مسئولیت آن را برعهده دارد نزدیک است که به یک فاجعه انسانی تبدیل شود؛ از نابینا شدن چندین نفر در بیمارستان گرفته تا مرگ نوزادان و افراد مختلف.
به عبارتی باید گفت که وزارت بهداشت و مهم‌تر از آن سازمان غذا و دارو که زیرمجموعه این وزارتخانه است، موضوع بزرگ‌تری مانند مرگ و میر یا نقص عضو انسان‌های بی‌گناه ناشی از مصرف داروی تقلبی را به حاشیه رانده و داستان دیگری را به متن آورده که خطری به مراتب کمتر از مورد اول دارد. البته ناگفته نماند که این وزارتخانه در جهت ارتقای سلامت جامعه گام‌های موثری نیز برداشته اما قربانی کردن صنایع غذایی به بهانه تصاحب سازمان دامپزشکی، موضوعی است که معلوم نیست منافع چه کسانی را در پی دارد.

دکمه بازگشت به بالا