رونمایی از وبگاه جویشگر بومی

به گزارش موبنا از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات،در این نشست همچنین از نسخه آزمایشی وبگاه طرح جویشگر بومی به نشانی اینترنتی didras.ir رونمایی شد. روش های استخراج پروژه ها و اسناد بالادستی طرح جویشگر بومی در چهار محور امنیت، فناوری، اقتصادی و فرهنگی در این نشست مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفت. …

به گزارش موبنا از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات،در این نشست همچنین از نسخه آزمایشی وبگاه طرح جویشگر بومی به نشانی اینترنتی didras.ir رونمایی شد.
روش های استخراج پروژه ها و اسناد بالادستی طرح جویشگر بومی در چهار محور امنیت، فناوری، اقتصادی و فرهنگی در این نشست مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفت.
همچنین نتایج حاصل از نظر سنجی پیرامون اهداف راهبردی طرح جویشگر بومی ارائه شد که خبرگان شرکت کننده در این نظرسنجی با درصد بالای آرا با توسعه زیرساخت های تولید و ارائه خدمات جویش، تحقق امنیت جویشگر و صیانت حریم خصوصی به منظور حفظ منافع ملی در توسعه خدمات متنوع مطابق با نیاز مشتریان، توسعه دانش و فناوری جویشگر بومی، توسعه محتوای بومی، دستیابی به فضای رقابتی مناسب، تحقق درآمدزایی مناسب از طریق کسب سهم بازار مناسب در منطقه و اشاعه فرهنگ ارزشمدار به عنوان اهداف طرح و نیز شاخص های اندازه گیری اهداف کمی طرح موافقت کردند.
بررسی اولویت بندی راهبردهای خرد طرح جویشگر بومی برای ایجاد مزیت بومی از دیگر محورهای این نشست بود که ارائه سرویس متناسب با فرهنگ و خط و زبان فارسی، ارائه سرویس های مبتنی بر تلفن همراه، ارائه سرویس های مبتنی برمکان، دسترسی به سایر پایگاه های دولتی و غیردولتی که امکان دستیابی آن از طریق سایر موتورهای جستجو دشوار است و ایجاد دسترسی به اطلاعات دینی به عنوان پنج اولویت برتر از نگاه خبرگان مطرح شد.
تأمین هزینه های راه اندازی اولیه، فراهم کردن زیرساخت های موردنیاز، تأمین حمایت های قانونی، تأمین هزینه تحقیقات و پژوهش و تأمین هزینه های پشتیبانی و نگهداری از سرویس از طریق خریدهای تضمینی یا خرید دولتی پنج اولویت برتر راهبردهای خرد برای حمایت مناسب از توسعه و ارائه سرویس از دیگر عناوین مطرح شده توسط خبرگان بود.
اولویت بندی ۳۱ پروژه طرح برای اجرا در سال نخست نیز در این نشست بررسی شد که بر اساس میانگین امتیاز در نظرسنجی خبرگان، تبیین ابعاد و قلمرو طرح جویشگر بومی (تدوین منشور پروژه) به عنوان اولویت نخست معرفی گردید.
سایر پروژه های اولویت دار بر اساس این نظرسنجی به ترتیب اولویت شامل توسعه موتور جستجوی متنی، تدوین برنامه مدیریت طرح جویشگر بومی، توسعه ابزارها و دادگان زبان فارسی، تدوین راهبردهای توسعه طرح و هم راستایی برنامه ها و پروژه ها و ایجاد گراف دانش برای زبان فارسی است .
مدیریت اجرا و نظارت بر طرح، جمع آوری، تولید و به روز رسانی داده بومی پرکاربرد، مدیریت ارتباطات و منافع ذی نفعان طرح، تدوین الزام های امنیتی جویشگر بومی و مدل حفظ حریم…، توسعه موتور جستجوی تصویری، شناسایی فعالیت های انجام شده و موجود مرتبط با طرح و شناسایی ذی نفعان توسعه جویشگر بومی از دیگر پروژه های اولویت دار براساس نظر سنجی است.
ترجمه منابع اطلاعات غنی غیرفارسی، تولید و توسعه محتوای بومی، مطالعه و تدوین راهکارهای عملی برای حمایت از خدمات …، شناسایی و اولویت بندی نیازمندی های کاربران، توسعه بستر تبلیغات هوشمند، توسعه خدمات مبتنی بر اخبار، توسعه موتور جستجوی ویدئو، توسعه سکوهای آزمون و ارزیابی خدمات و توسعه موتور جستجوی صوت از دیگر پروژه های اولویت دار بر اساس این نظرسنجی است.
تدوین چارچوب ارائه محتوا و خدمات فرهنگی، بهبود قابلیت تشخیص صفحه های هرز فارسی، پژوهش و توسعه جویشگر، توسعه سامانه مانیتورینگ و رتبه بندی ترافیک اینترنتی ایران، تدوین برنامه و دستورالعمل حمایت از تحقیقات و پژوهش، توسعه سکوی اعتماد، توسعه موتور جستجوی نقشه، سامانه بازنویسی لغوی پرس وجوهای زبان ها و گویش ها و توسعه زیرساخت ها و ابزارهای تحلیل کاربران سایر پروژه های اولویت دار بر اساس این نظرسنجی به ترتیب اولویت می باشد.

لیست پروژه های مهم و ضروری، وضعیت کار و بودجه سال جاری این پروژه ها نیز در این نشست موردبحث و بررسی قرار گرفت.
خسرو سلجوقی رییس شورای راهبری جویشگر بومی در این نشست بر لزوم واگذاری هسته اصلی کار به دست بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: در غیر این صورت، اقبالی در طرح حاصل نخواهد شد.
امین شکری پور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به شبکه ملی اطلاعات و موضوع مراکز داده، گفت: در طرح جویشگر بومی باید مشخص باشد که پس از سه سال چه دستاوردی حاصل خواهد شد تا به سرنوشت سایر طرح های ناموفق دچار نشویم.
علیرضا یاری، دبیر شورای راهبری جویشگر بومی درباره نتیجه برنامه ریزی طرح جویشگر بومی که در کارگروه فنی بررسی و اولویت بندی شده است و نیز اهداف کمی وکیفی و راهبردها، توضیحاتی ارائه کرد.
این نشست به منظور ارائه نتایج برنامه ریزی طرح در مرحله نخست، ارائه نتیجه فراخوان طرح و بررسی موضوع مشاوره خارجی طرح تشکیل شده است.
ظهور فضای مجازی و گسترش روزافزون کاربران آن منجر به فراهم آمدن مجموعه بزرگی از اطلاعات در سطح وب شده است که حجم، تنوع و سرعت تغییرات آن مرتباً در حال افزایش است.
از این رو، جویشگرها نقش به سزایی در هدایت کاربران در فضای مجازی به منظور دستیابی به اطلاعات مفید و مورد نیاز دارند. در واقع جویشگرها شاهراه اطلاعاتی میان تولیدکنندگان اطلاعات و کاربران می باشند.
طرح حمایت جویشگر بومی با هدف ایجاد و نگهداری این شاهراه مهم ملی تهیه گردیده است.
۱۲۹/

دکمه بازگشت به بالا