هزینه زندگی در زندان بیشتر است یا تهران؟!

او گفت که قوه قضایی در زندان رجایی شهر ماهی یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان خرج هر زندانی می کند در حالی که الان کارگران ۷۱۲ هزار تومان حقوق می گیرند. این عضو شورای شهر در راستای همین بحث مطرح شده، به خبرنگار خبرآنلاین گفت: در بازدیدی که از زندان رجایی شهر کرج داشتم، …

او گفت که قوه قضایی در زندان رجایی شهر ماهی یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان خرج هر زندانی می کند در حالی که الان کارگران ۷۱۲ هزار تومان حقوق می گیرند.

این عضو شورای شهر در راستای همین بحث مطرح شده، به خبرنگار خبرآنلاین گفت: در بازدیدی که از زندان رجایی شهر کرج داشتم، مسئولان این زندان اعلام کردند هر زندانی روزی ۶۷ هزار تومان خرج روی دست سازمان زندانها می گذارد. یعنی مخارج هر زندانی ماهانه یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان می شود که به مراتب از میزان دریافتی حداقل کارگران و کارمندان بالاتر است.

در همین رابطه دو سال پیش علی ولی نیا مدیر کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کرمان به مهر گفته بود که هزینه نگهداری روزانه هر زندانی قریب به پنجاه هزار تومان است.

صدای اقتصاد هم چندی پیش در گزارشی متوسط هزینه نگهداری هر فرد زندانی در طول یک سال را ۱۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان برآورد کرده بود و گفته بود که این عدد در مورد یک فرد در خانواده عادی به طور متوسط سالی ۸ میلیون تومان است.اگر خانواده را به طور متوسط سه نفره فرض کنیم، با یک حساب سرانگشتی مشخص می شود هر فرد ماهانه نهصد هزار تومان هزینه دارد که این عدد در برابر رقم یک میلیون و نهصد و پنجاه هزارتومان، به شکل قابل توجهی پایین است!

حتی اگر زندگی در تهران را پرهزینه تر از سایر شهرها بدانیم و عدد ۳۰ هزارتومانی که طبق آمار بانک مرکزی هر فرد روزانه هزینه می کند را ۲۰ درصد بالا ببریم تا هزینه زندگی هر فرد در تهران دربیاید، باز هم به عددی زیر ۴۰ هزارتومان می رسیم که ۲۵ هزارتومان از هزینه یک زندانی کمتر است.

در مورد ریز هزینه های یک زندانی در زندان، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما چیزی که مشخص است این است که در لیست هزینه ها، قطعا فاکتورهای رستوران و هتل، تفریح و امور فرهنگی، لوازم، اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه، بسیاری از هزینه های دیگر وجود ندارد و هزینه ها فقط برای تامین سه وعده غذایی، آموزش و نگهداری انجام می شود.

البته چندی پیش خبرگزاری مهر در گزارشی از زندان اوین، روایت کرد زندانیان غیر از غذا و جای خواب، امکاناتی مانند استخر، سونا، انواع کلاس های آموزشی، تئاتر، کتابخانه، نمازخانه، سالن ورز ش های پهلوانی و … هم دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا